Derfor havner elbilene lengre ut i grøfta

Én ting gjør dem vanskeligere å håndtere enn bensin- og dieselbiler.

FORSKJELLER: Å kjøre med elbil på vinteren er ikke nødvendigvis helt som å kjøre bil med bensin- eller dieselmotor. En faktor her er den tunge batteripakken, en annen er regenerering i stedet for bremsing. Hvis en tung elbil først mister veigrepet, kan det bli krevende å holde den på veien.
FORSKJELLER: Å kjøre med elbil på vinteren er ikke nødvendigvis helt som å kjøre bil med bensin- eller dieselmotor. En faktor her er den tunge batteripakken, en annen er regenerering i stedet for bremsing. Hvis en tung elbil først mister veigrepet, kan det bli krevende å holde den på veien.

De siste ukene har det vært mildt sagt vekslende kjøreforhold mange steder i landet. Først har snøen lavet ned. Så har regnet tatt over – før det har begynt å snø igjen.

Dette har tidvis gitt vanskelige kjøreforhold.

Mange påstår at en elbil er helt som en alminnelig bil med fossilmotor, bortsett fra at motoren er elektrisk. Det er ikke helt riktig.

Elbilene har noen særegenheter som de ikke deler med sine fossile artsfrender. Disse er det er spesielt viktig å tenke på når kjøreforholdene er vanskelige og veibanen er glatt.

Ett nøkkelord er vekt. Elbiler har et batteri som gir vektøkning på flere hundre kilo. En tung bil som sklir, er vanskeligere å stoppe enn en lett bil som sklir. Derfor står ofte elbilene lengre ut i grøfta enn andre, tilsvarende biler.

Dette er den eneste som klarte å yppe seg mot elbilene i fjor

VEKT: Et elbil-batteri veier noen hundre kilo – på både godt og vondt.
VEKT: Et elbil-batteri veier noen hundre kilo – på både godt og vondt.

All kraft med én gang

Men det er også mer enn vekten man bør ha i bakhodet når man kjører elektrisk bil på glatta. Det forteller Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– I en elbil får du all effekten fra motoren på én gang. Derfor må du være lettere på gassen. For hard gassing gjør at du spinner og antispinn får ikke jobbet som det skal og hjulpet deg opp bakken eller løs fra holka. Det venner de fleste seg til ganske raskt når de har fått elbil.

GODE RÅD: Nils Sødal i NAF gir elbilistene gode råd på vinterveien. Foto: NAF.
GODE RÅD: Nils Sødal i NAF gir elbilistene gode råd på vinterveien. Foto: NAF.

Som nevnt er elbilene er tyngre enn fossilbiler på grunn av batteripakken.

– Det gir økt vekt og gjør at du må kjøre litt saktere på glatt føre enn du ville gjort med fossil-bilen. Selv om alle nye biler er proppfulle av elektronikk som skal hjelpe deg på glatta, gjelder fysikkens lover om du begynner å skli ordentlig.

Disse elbilene gikk lengst i vintertest

Vekt kan også være en fordel

– Avpass farten etter føret. Det er lurt å kjøre saktere enn det du tror er sakte nok. Dette gjelder uansett om bilen går på strøm eller bensin / diesel. På den annen side kan batteripakken være en fordel som man ikke har i bensin- og dieselbiler. Denne ligger i bunnen av bilen og gir deg bedre trykk på drivhjulene. Derfor kan det være enklere å komme seg opp bakker og lignende med en elbil enn en fossilbil.

Sødal påpeker at du også skal være litt bevisst på regenereringen elbilene gjør:

– Elbilene bremser av seg selv. Dette kalles regenerering og lager strøm når du triller ned en bakke. Hvordan bilene regenerer og hvor mange innstillinger du har for det, varierer fra bil til bil.

Slik gikk det da vi dro til fjells med elektrisk SUV

REGENERING: Elbiler regenererer for å produsere strøm, Det kan by på noen utfordringer.
REGENERING: Elbiler regenererer for å produsere strøm, Det kan by på noen utfordringer.

Kan låse hjulene

– Er det veldig glatt, anbefaler vi at du skrur regenereringen så lavt som mulig eller helt av. Tenk deg at du kjører på skikkelig holkeføre og kommer inn mot en sving. Regenereringen i bilen er på det kraftigste nivået. Du slipper gassen når du nærmer deg svingen og bilen begynner å bremse. Da er det fort gjort å skli ut av veien.

– Dette betyr ikke at du skal skru av regenereringen hele vinteren. Men når det er skikkelig glatt er det lurt å ha den så lavt som mulig eller helt av, sier Sødal.

Les også: Dette trikset kan være gull verdt for alle med elbil nå

Video: Dette må du sjekke på bilen din nå