NAF har sett nærmere på bilbergings-statistikken sin for juni og juli i år. Starttrøbbel, motorstopp og punktering er de tre viktigste årsakene til at vi trenger veihjelp.
NAF har sett nærmere på bilbergings-statistikken sin for juni og juli i år. Starttrøbbel, motorstopp og punktering er de tre viktigste årsakene til at vi trenger veihjelp.

Derfor fikk mange problemer i sommer

Trodde du elbilene går tomme for strøm?

Sommer betyr bilferie for veldig mange av oss. Denne ferieformen er både fleksibel og lettvint. Det er bare å pakke i bilen og kjøre av gårde. Enten du har et klart definert mål – eller vil ta ting som de kommer.

I år bidro streiken i SAS til at ekstra mange valgte bilen. Det var ikke rent få personbiler med N-merke på skiltene å se, også langt sør i Europa.

Dessverre er det slik at noen av oss vil havne opp i problemer. Det er flere som trenger veihjelp på sommeren, enn ellers i året.

De sju mest vanlige årsakene

Nå har NAF sett nærmere på tallene fra sommeren – og hva som gjør at vi trenger assistanse. Dette er de sju mest vanlige årsakene:

  1. Starttrøbbel
  2. Motorstopp
  3. Punktering
  4. Flatt batteri
  5. Feil på hjul/oppheng
  6. Defekte bremser
  7. Nøkler låst inne i bil

Hjelp – bilen min sier bare klikk, klikk, klikk...

Vedlikeholdslading av batteriet er en veldig god forsikring mot å få startproblemer. Det gjør du enkelt med en batterilader.
Vedlikeholdslading av batteriet er en veldig god forsikring mot å få startproblemer. Det gjør du enkelt med en batterilader.

Få kjører tomt for strøm

Til tross for stadig økende andel elbiler på veiene, er ikke strømtomme elbiler en stor årsak til at feriebilistene trenger bilberging. I juni var det faktisk flere som kjørte tom for drivstoff enn antallet som gikk tom for strøm, viser NAFs opptelling.

Biler kjørt tom for drivstoff eller strøm utgjør en svært liten andel av veihjelpsoppdragene. I juni var det færre enn 30 slike oppdrag til sammen, og i juli færre enn 40.

– De fleste er flinke til å beregne rekkevidde på elbilen sin, også på lengre turer som krever mer planlegging og flere ladestopp, sier Ingunn Handagard som er pressesjef i NAF.

Litt i feriemodus

Derimot er starttrøbbel og tomt 12-voltsbatteri en av hovedgrunnene til å ringe bilbergerne for alle bilister. Det finnes nemlig startbatterier i alle biler, også elbiler. Det meste av elektronikken er avhengig av dette batteriet.

Både antallet utrykninger på grunn av innelåste nøkler og feilfylling av drivstoff økte i juli måned. Dette er en tendens NAF også har registrert tidligere år.

- Både at vi kjører flere kilometer om sommeren og at vi kanskje er litt i feriemodus kan være med å forklare disse utslagene. Til tross for at det er ferie, kan vi få dårlig tid og bli stresset, sier Handagard, i en pressemelding.

Verkstedet vil ha 3.500 kroner. – Feil, mener Brooms bilekspert

Sommer og ferietid er høysesong for veihjelp. Det merkes godt hos NAF. Foto: NAF.
Sommer og ferietid er høysesong for veihjelp. Det merkes godt hos NAF. Foto: NAF.

Ta enkle grep

Bilbergerne prøver gjerne å fikse feilen på stedet, så et uhell betyr ikke nødvendigvis at bilen må flere dager på verksted.

Det er også enkle grep du kan ta selv for å redusere risikoen for uhell: Jevnlig vedlikehold og service av bilen reduserer risikoen for motorstopp, og vedlikeholdslading av startbatteriet er en annen enkel forsikring.

Riktig lufttrykk i dekkene reduserer sjansen for punktering. Det kan også være smart å ha med ekstra bilnøkkel på tur. Har du en i lomma og en i bilen – da har du som regel viktig backup.

Mange må faktisk ha veihjelp på bensinstasjonen

Video: Her er noe av det du enkelt kan fikse selv på bilen