Det kan bli dyrt om du kjører drivstofftanken helt tom, så fyll opp i tide. Illustrasjonsbilde.
Det kan bli dyrt om du kjører drivstofftanken helt tom, så fyll opp i tide. Illustrasjonsbilde.

Derfor bør du aldri kjøre tanken helt tom

Det kan faktisk bli veldig dyrt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg er en av dem som er så gammeldags at jeg kjører rundt en kanne med diesel i bagasjerommet. Bare i tilfelle noe skulle skje og dessuten fordi jeg tenker at det gjør at jeg ikke må være livredd for å gå tom for drivstoff. Nå diskuterte jeg dette med en kompis forleden og han sa at nyere dieselbiler ikke bør kjøres helt tomme fordi de kan ta skade av det. Vet du om det virkelig kan stemme?


Benny svarer:

Hallo!

Jeg tror ikke at jeg er spesielt engstelig av meg, men jeg må innrømme at jeg hater å kjøre når drivstofflampa lyser. Å sitte der å være stresset for ikke å nå fram til neste bensinstasjon er helt unødvendig.

Jeg vet at mange kjører i dagevis med lampa lysende – og jeg skjønner rett og slett ikke poenget med det.

Selv fyller jeg gjerne når nåla er noe under kvart eller der omkring.

Jeg husker for noen år siden at vi fikk inn en eldre Chevrolet Suburban på verkstedet der jeg jobbet. Den hadde stoppet. Det viste seg at hele dieselsystemet var fullt av gørr. Filter, pumpe og dyser.

Dette er ganske grov og ikke spesielt fintfølende redskap og vi gjorde noen skikkelig seriøse forsøk på å rengjøre og rense – bytte fileter og greier. Det gikk noen mil, men så stoppet den igjen.

Det samme hadde skjedd på nytt. Alt var fullt av gørr på nytt. Det enten etter hvert med at alt måtte byttes. Det ble en ganske kostbar affære – vi snakker titusener – og ingen skjønte hel hvor all gørra plutselig kom ifra.

Det viste seg seinere at en kompis av bileieren hadde lånt bilen og kjørt den helt dieseltom. Det som hadde trolig hadde skjedd var at gamle avleiringer, rust, fukt og alskens grums som i løpet av et par tiår hadde samlet seg som et gjørmelag i bunnen av tanken nå hadde blitt dratt inn i systemet.

Dette er nok heldigvis et unntakstilfelle. I de fleste tilfeller så går det bra om tanken går tom. Går det allikevel galt så holder det som regel å skifte et drivstoff-filter.

Men jeg ser ingen grunn til å gamble på det. Dessuten er det sjelden veldig beleilig å bli stående i veikanten med drivstofftom bil heller. Det er faktisk ganske dumt.

Så fyll i tide er mitt enkle råd.

Les også: Pass opp når takluken ”ikke virker helt optimalt” ...


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: