Derfor blir det ikke forbud mot dieselbiler

Statens vegvesen mener det får for store konsekvenser. Oslo-byråd raser.

Statens vegvesen sier nei til å innføre dieselbil forbud enkelte dager i året i Oslo. Det provoserer både byråd i Oslo kommune og Astam og Allergiforbundet. (Foto: Scanpix)
Statens vegvesen sier nei til å innføre dieselbil forbud enkelte dager i året i Oslo. Det provoserer både byråd i Oslo kommune og Astam og Allergiforbundet. (Foto: Scanpix)

Helt siden det i sommer ble klart at Oslo kommune ønsket muligheten til å forby dieselbiler på deler av det kommunale veinettet i Oslo på kalde vinterdager, har debatten rast.

Mange har latt seg provosere, både av selve forslaget, og måten politikerne over natten gjorde dieselbilene til miljøsyndebukker på.

Men nå har Statens vegvesen konkludert med tanke på forslaget om dieselforbud. Og de er helt klare på at svaret er nei.

LES OGSÅ: Hils på elbilen Nils!

Lokalt miljø

Bakgrunnen for politikernes ønske om å kunne forby dieselbiler, er at luftkvaliteten i Oslo er dårlig.

Særlig ille er det på kalde vinterdager. Det er NOx som er problemet, et utslipp som er langt høyere i dieselbiler enn bensinbiler. Dette gjør at dieselbiler bidrar sterkt til at det lokale miljøet blir dårligere – ikke minst for astmatikere og allergikere.

Derfor ønsket Oslo kommune å kunne sperre dieselbilene ute fra de mest sentrale strøkene når Nox-verdiene er for høye.

LES OGSÅ: Disse bilene er perfekt for deg som vil irritere Green Peace

– For komplisert

Men for at det skulle være noe poeng å innføre et slikt forbud på de kommunale veiene, måtte det også være samme forbud på statens veier, som E18 og de andre store innfartsårene.

Dette er det Statens veivesen har utredet – og deres konklusjon er at det ikke går.

– En helhetlig gjennomgang av de trafikale konsekvensene ved å innføre restriksjoner Oslo kommune har fattet vedtak om, viser at det blir for komplisert å iverksette kjøreforbud for kjøretøy som benytter diesel, til at Statens vegvesen vil innføre dette på riksveinettet i Oslo, skriver avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson i et brev til Oslo kommune, skriver osloby.no.

Kommentar: "Regjeringen innrømmer manglende kunnskap - som vanlig er nye avgifter løsningen"

Farlig og vanskelig

Vegvesenet har beregnet at 60.000-70.000 personer vil ha behov for alternativ transport ved et eventuelt forbud.

Det vil også kreve at tunge kjøretøy finner omkjøringsalternativer – som blant annet vil føre dem ut på veier som går forbi skoler. Dette mener Statens vegvesen vil føre til farlige situasjoner.

LES OGSÅ: Hva skal vi velge - Diesel eller bensin?

30 prosent plages

Det er gode nyheter for de som kjører bil i hovedstaden. En undersøkelse gjengitt i Aftenposten viser at bare én av fire mener at dieselforbud er riktig virkemiddel på dager med høy luftforurensning.

Men Samferdsels- og miljøbyråd i Oslo, Ola Elvestuen (V), er mektig oppgitt over vegvesenets konklusjon. Han uttaler til osloby.no at han mener staten har malt kommunen opp i et hjørne.

– Dette er fryktelig passivt av staten. Det dreier seg tross alt om folkehelsen. 30 prosent av befolkningen plages når det er som verst, sier han til VG.

LES OGSÅ: Ny norsk by vurderer dieselbil gebyr

Gebyr

Astma og Allergiforbundets fagsjef for uteluft, Britt Ann Høiskar, synes det er synd det ikke blir dieselbilforbud. Hun mener det nå må andre tiltak på plass. Blant annet foreslår hun at det må bli dyrere å kjøre i bestemte områder for dieselbiler og tungtransport.

– Og enda viktigere blir det med avgifter som favoriserer lavutslippsbiler, sier hun til VG.

Hva mener du om avslaget fra Statens vegvesen – gi din stemme under:

LES OGSÅ: Nå kan du få miljøbot