Dennis kjører sesongens siste løp – så smeller det i 250 km/t
– Vi tok litt risiko. Vi måtte fram.
DTM står for Deutsche Tourenwagen Masters. Det er en racingserie med base i Tyskland – men med løp flere steder i Europa. Porsche, BMW, Audi, Aston Martin og Ferrari er blant bilmerkene som deltar.
I 2022 har norske Dennis Olsen (26), som kjører for Porsche, debutert i DTM. Og han har gjort det imponerende bra.
– Dennis er helt rå. Han leverer hver gang han sitter i bilen, og viser gang på gang at han er blant de beste GT-førerne i verden, sier Atle Gulbrandsen.
Han er kommentator i Formel 1, kjører selv racing og er trolig den som kan mest om norsk motorsport.
Nå skal altså en god sesong avsluttes på selveste Hochenheimring. Olsens familie og kjæreste er på plass i depotet for å få det med seg.
Bak rattet i sin 911 GT3 R sitter hovedpersonen selv – spent på det siste løpet.
Dagen skal imidlertid bli langt mer dramatisk enn han og noen andre hadde forestilt seg.
Dårlig start
DTM-bilene er ekstreme. 26 år gamle Dennis Olsen kjører en Porsche 911 GT3 R som har rundt 600 hestekrefter – og som bare veier omkring 1.200 kilo. Når det koster unna som verst, snakker vi fart på 250 kilometer i timen.
Sesongens siste løp starter ikke optimalt. Kvalifiseringen blir ikke som ønsket. Dermed står Porschen lenger bak i feltet enn vanlig, når løpet skal startes.
– Vi bestemte oss for å tilpasse bilen best mulig til omstendighetene. Vi tok litt mer risiko, siden vi ville opp og fram. For eksempel med mindre aerodynamikk, for å gjøre det lettere å kjøre forbi, sier Olsen
I starten fungerer det akkurat som planlagt. Dette kan likevel bli en god avslutning på en svært spennende debutsesong for Porsches norske fører.
Men så smeller det.
Som 14-åring drømte Dennis Olsen om Formel 1

Krasjen
Det første som skjer er en krasj lenge framme i feltet. Dennis Olsen ligger like bak. Han går automatisk av gassen når han skjønner at det har vært en ulykke.
Han som kommer bak, har imidlertid ikke sett hva som skjer.
I en fart på rundt 250 km/t smeller han inn i hekken på den gule og sorte Porschen til den norske føreren. Bilen treffer barrieren på siden av banen, og kastet rundt og ut igjen på asfalten. Røyk, ild og bildeler blandes i det brutale møtet.
Hele banen blir etter hvert et kaos av røyk, eksplosjoner og biler som smeller inn i hverandre og i vantet utenfor banen. Det ser virkelig ikke bra ut.
Både TV-seere og publikum blir ufrivillig vitne til dramatikken. I piten til Porsche står familie og venner av Olsen og skjønner nesten ikke hva som har skjedd.
– Jeg fikk en skikkelig trøkk i arm og bein, men kom meg ut. Adrenalinet raste i kroppen – så smerter merket jeg ikke noe til.
Olsen blir sendt til sykestua – der han møter både familie, venner og sponsorer. Så sendes han raskt videre til traumeavdelingen i Mannheim.
Verdens sprøeste billøp kom på Oslo-besøk

Enorme krefter
Utrolig nok påvises det ingen indre- eller alvorlige skader. Men noen sår og blåmerker blir det jo.
– Det viser om ikke annet at sikkerheten er blitt mye bedre. Det var rundt 50 G da vi krasjet. Det er enorme krefter. For ikke så mange år siden ville en slik ulykke vært game over for flere av de involverte. I tillegg er det en del tilfeldigheter. Hvordan jeg treffer veggen, for eksempel. Om jeg hadde kommet en meter til høyre, hadde jeg stoppet helt opp. Det ville neppe kroppen tålt. En meter til venstre, og jeg ville truffet førersiden på en annen bil. Det hadde heller ikke gått bra, understreker Olsen.
Bilsport vil alltid ha en betydelig risiko. Særlig der farten blir så høy som i DTM. Den høye sikkerheten innebærer at sjåførene tør å ta større risiko.
Porsche klar med ny versting-modell: – Kundene står i kø

– Det ble noen tårer
Selv om det var sesongen siste løp, har Olsen vært på plass bak rattet igjen, etterpå.
– Ulykken var heldigvis ikke traumatisk. Det gikk veldig fint å kjøre på nytt. Jeg vet hvorfor jeg traff veggen – det var fordi jeg ble påkjørt. Jeg kunne ikke gjort noe annerledes, så jeg følte ikke at det gikk inn på meg.
Selv etter mange år med motorsport, har han aldri vært borti noe som kan minne om denne ulykken.
– Familien ble naturligvis bekymret, og det ble noen tårer. Heldigvis kunne jeg gi tommel opp og berolige dem litt.
To dager på politiets treningsbane: – Det er nesten ikke til å tro!
– Går all in
Nå gleder Olsen seg til fortsettelsen.
– Jeg går som vanlig all in! Debutsesongen i DTM var litt opp og ned – men totalt sett er jeg veldig fornøyd. Vi fikk gjort noen justeringer underveis – og fikk virkelig en konkurransedyktig bil etter hvert.
Han hadde flest poeng av alle da man var rundt midtveis i sesongen. Det ble også seiere på legendariske racerbaner som Nürburgring i Tyskland og Spa i Belgia.
– Nürburgring var helt vilt. Det er en vanvittig krevende bane. Og vi kjører i 24 timer i ustabilt vær, så man opplever ulike kjøreforhold. Det å vinne både der og på Spa er helt spesielt, forteller Olsen.
Test av Porsche 911 GT3 RS: Kjørte 5.000 kilometer på én dag

– Klyper meg i armen
Akkurat nå er det julefeiring som står på programmet, med familie, venner og kjæresten. Det er viktig å koble av hodet når man kan.
Kontrakten med Porsche er forlenget. Akkurat det å være under vingene til den tyske sportsbilprodusenten gjør Olsen ganske unik. Han slipper å tenke på å skaffe sponsorer.
– Jeg konsentrerer meg helt og holdent om det som skal skje på banen. For å komme hit har jeg jobbet knallhardt, og nå lever jeg ut drømmen. Jeg må klype meg i armen – og innser at jeg er utrolig heldig som får gjøre dette.
Tester råskinnet: – Dette har de aldri gjort før
Går for seier
Allerede i debutsesongen var målet til Dennis Olsen å vinne mesterskapet. Kommende sesong er ikke lista lagt noe lavere.
Han vet det blir tøft. Ferrari får for eksempel ny bil før neste sesong. BMW har vært best med sin M4 GT3 – og Mercedes er også en sterk konkurrent.
Men med en hel sesongs erfaring i ryggsekken er han langt bedre forberedt, denne gangen.
– Jeg håper vi kan få ut enda mer av potensialet i bilen. Da er ingenting umulig, sier Olsen.
Glad i Porsche 911? Les både tester og bruktbil-guide her
Video: Denne bilen er helt unik – og har en knapp ingen andre har: