Denne Toyotaen har du neppe hørt om

Den ligner litt på Hummer – det er ikke helt tilfeldig.

Toyota Mega Cruiser heter den og er kanskje den mest sjeldne Toyota-modellen man noensinne har kunnet kjøpe.
Toyota Mega Cruiser heter den og er kanskje den mest sjeldne Toyota-modellen man noensinne har kunnet kjøpe.

Toyota her mange slag Cruisere. Vi kan kjapt nevne Land Cruiser, FJ Cruiser og Urban Cruiser. Det er alle biler mange har hørt om. Men det finnes enda en – som veldig få har hørt om. Nemlig bilen på disse bildene som er en Toyota Mega Cruiser.

Vi skal på ingen måte sende deg i skammekroken om du ikke kjenner til modellen. For dette er rett og slett en av de særeste, mest spesielle og kanskje den minst kjente Toyota-modellen som finnes.

Kun 133 slike biler ble i utgangspunktet solgt til sivile kunder. Til sammenligning ble det super-sjeldne sportsbil-ikonet Toyota 2000GT bygget og solgt i 351 eksemplarer.

De røslige ytre målene passer bra til betegnelsen Mega Cruiser.
De røslige ytre målene passer bra til betegnelsen Mega Cruiser.

Militært bruk

Nå hadde Toyota heller ikke de helt store planene om at dette skulle bli noen kommersiell suksess heller. På samme måte som Hummer, som den definitivt har likhetstrekk med, ble denne først og fremst tatt fram for militært bruk.

De første bilene kom i 1995 og tjenestegjorde trofast i Japan Ground Self-Defense Forces, samt ulike nødetater, inkludert flåtene av rednings- og ambulansetjenester og Japan Auto Federation.

Men, igjen på samme måte som Hummer, har også private fått øynene opp for små-bøse Mega Cruiser.

Les også: Slik hyller de en legendarisk bilmodell

Det er ikke å overdrive å si at interiøret i Mega Cruiser er en smule spartansk. Man her det man må ha og ikke noe mer. Alle bilene har høyre-ratt. Aircondition, servostyring og el-vinduer er standard på alle sivile biler.
Det er ikke å overdrive å si at interiøret i Mega Cruiser er en smule spartansk. Man her det man må ha og ikke noe mer. Alle bilene har høyre-ratt. Aircondition, servostyring og el-vinduer er standard på alle sivile biler.

Rå framkommelighet

Bilen er en svært robust og kapabel med svært gode offroad-egenskaper. Den er konstruert for ekstremt ulendt terreng. Motoren er Toyotas egen 4,1-liters dieselmaskin med turbo, på 155 hestekrefter og 382 Nm i dreiemoment. Toppmomentet nås allerede ved lave 1800 o/min.

Den har automatgirkasse fra Aisin og er i tillegg utstyrt med to differensial-sperrer som skal sikre optimal framkommelighet.

Bilens dimensjoner lever også opp til Mega-betegnelsen. Den er over fem meter lang, nesten 2,2 meter bred og 2,1 meter høy. Så vi snakker MYE bil her. Bakkeklaringen er på hele 42 centimeter, det er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig SUV. Mye takket være de store 37-tommers hjulene.

Du overser neppe denne i trafikken, eller på parkeringsplassen.

Les også: Den gamle Golfen koster nesten en million kroner

De aller, aller fleste Mega Cruiserne tjenestegjorde som militære kjøretøy.
De aller, aller fleste Mega Cruiserne tjenestegjorde som militære kjøretøy.

Rundt 3.000 biler totalt

Det må forresten også nevnes at for å få manøvrert beistet mellom trestammer og steiner i terrenget, utstyrte Toyota Mega Cruiser med firehjulsstyring.

Likheten til Hummer H1 er neppe tilfeldig. De er tatt fram for å løse de samme oppgavene ute i felten. Toyota-varianten er både noe kortere og lavere, mens bredden er ganske lik på de to. En vesentlig forskjell er vekten. Med sine 2.900 kilo er Toyotaen rundt et halvt tonn lettere enn sitt amerikanske motstykke.

Toyota skal ha bygget rundt 3.000 biler for militært bruk (med modellbetegnelsen BXD10). Bilenes fremste oppgave var transport og frakt. Blant annet av infanteri-soldater. Den sivile utgaven (med modell betegnelse BXD20) ble kun solgt i Japan hos utvalgte forhandlere. Prisene på disse skal ha vært på rundt 900.000 kroner den gang. Så noen direkte billigbil var den ikke.

Les også: – Den er firkantet, treg og kjedelig – akkurat som eierne

Bilen er vel strengt tatt mer spesiell enn pen. Det hindrer ikke prisene i å stige. Etterspørselen etter den spesielle Toyota-modellen øker.
Bilen er vel strengt tatt mer spesiell enn pen. Det hindrer ikke prisene i å stige. Etterspørselen etter den spesielle Toyota-modellen øker.

Begynner å bli etterspurt

Om man er interessert i en slik bil nå så er det alt annet enn en enkel oppgave å finne en som er til salgs. 133 produserte eksemplarer setter noen begrensinger. Den billigste vi har hørt om er en fullstendig demontert militær utgave. Den var rett og slett en «byggesett» man måtte sette sammen selv, men helt komplett. Den ble solgt for rundt en halv million kroner.

Fine eksemplarer selges gjerne for rundt 1,5 millioner kroner om de dukker opp. I tillegg kommer moms på beløpet om man vil ta den hit til landet. Stigende etterspørsel etter modellen gjør den neppe billigere framover. Produksjonen opphørte i 2001, etter seks år.

Les også: Her får du møte fire norske entusiaster – og bilene deres

Video: Her tester vi en annen, og mer kjent, Toyota-legende