Her skal det virkelig gå unna! Et av kravene til ingeniørene som akkurat nå jobber på spreng med å utvikle Bentleys nye SUV er at den skal ha en toppfart på 200 miles, eller drøyt 320 km/t.
Her skal det virkelig gå unna! Et av kravene til ingeniørene som akkurat nå jobber på spreng med å utvikle Bentleys nye SUV er at den skal ha en toppfart på 200 miles, eller drøyt 320 km/t.

Denne SUV-en skal kjøre fra de fleste

Bentleys første SUV skal ha toppfart på over 320 km/t.

annonse

Verdens rikeste får en ny bunke biler å velge mellom om noen år. Nå pågår det nemlig et lite kappløp blant de mest eksklusive bilprodusentene - og det handler om SUV.

Maserati er ikke veldig langt unna med sin Levante, Lamborghini er godt i gang med sin Urus - og nå har også Bentley startet testingen av sin deltaker i klassen.

Foreløpig har den ikke fått nye offisielt navn, men går under konseptnavnet EXP 9.

Audi skal også fri til de rikeste SUV-kjøperne

Ikke beskjedent

I mars i år slapp Bentley et lite teaserbilde av bilen. Her fikk vi se fronten, godt omslynget av sand og støv.

"Dette skal være den mest luksuriøse og kraftfulle SUV-en på markedet. Den skal skille seg fra alle andre SUV-er og være tro mot merkets kjennetegn for luksus, ytelser, kvalitet og håndverk". het det ikke ubeskjedent i en uttalelse fra Bentley i forbindelse med bildeslippet.

Luksus-SUV til 199.900 - jo, det er mulig!

Tøffe krav

SUV-en skal først komme med "vanlig" bensinmotor, så en hybridløsning – før det eventuelt blir snakk om noe (i denne sammenhengen) så vulgært som en dieselmotor.

Slik ser den ut i konseptform, Bentleys kommende SUV.
Slik ser den ut i konseptform, Bentleys kommende SUV.

Den "vanlige bensinmotoren" skal forresten være en W12-er. Og mye tyder på at Bentley skal ha ordene sine i behold når de lover at dette skal bli kraftfulle saker.

Det ryktes nemlig at toppfart på minst 200 miles - eller drøyt 320 km/t - er et av kravene Bentley-ingeniørene jobber etter. 

Det krever solide krefter under panseret, samtidig som bilen må senke seg i høyere hastigheter for å få ned luftmotstanden.

Ingen folkebil

Spekulasjonene rundt hva Bentley-SUV-en skal koste, har vært mange. Det som er klart, er at de her kommer til å legge seg godt over mer "folkelige" konkurrenter som Range Rover og Porsche.

Da snakker vi sannsynligvis en startpris på opp mot to millioner kroner, muligens mer. Dette er for våre forhold naturligvis svært avhengig av hvor mye avgifter bilen drar på seg. Noen folkebil blir det garantert ikke!

Verdens styggeste SUV? Designet har vakt oppsikt

 

Det er grunn til å vente seg gjennomført luksus fra innerst til ytterst når Bentley kommer med SUV. Nå er de første testene av bilen i gang.
Det er grunn til å vente seg gjennomført luksus fra innerst til ytterst når Bentley kommer med SUV. Nå er de første testene av bilen i gang.

LES OGSÅ: Her er verdens mest eksklusive bilbutikk