Denne skal bruke 0,1 liter på mila!
Sparebøssa Chevrolet Volt kommer neste år. Kanskje...

Endelig et lyspunkt for GM. I går kunne de offentliggjøre forbruktstallene for sin plug in-hybrid Chevrolet Volt: GM hevder at de viser oppsiktsvekkende 0.1 liter pr. mil på bykjøring!
Plug in-hybrid betyr at bilen har både bensin- og elmotor. I tillegg kan batteripakken som driver elmotoren lades med en vanlig stikkontakt, altså som på en elbil.
Målt på egenhånd
Hemmeligheten bak det lave forbruktstallet er at bilen skal kunne klare 16 mil bare på batteridrift før bensinmotoren må trå til. Amerikanske EPA (Environmental Protection Agency) har utviklet systemet for å måle forbruk på biler som dette. Gjennom en rekke parametere kommer man så fram til et gjennomsnittlig forbruk.
Denne bilen bruker minst nå - klikk her:
GM hevder å ha brukt dette systemet for å måle Volt-forbruket. Men de har gjort det på egnehånd, og EPA har allerede rykket ut og poengtert at de ikke kan bekrefte tallet.
Mange utsettelser
Uansett hevder GM (sannsynligvis med rette) at de aller fleste Volt-eierne vil klare seg med bare eldrift. Det er først på lengre kjøreturer at bensinmotoren må trå til.
Volt har vært det store flaggskip-prosjektet for GM på miljøområdet. Men det har absolutt ikke gått på skinner. Det har vært en rekke utsettelser og også store spørsmålstegn rundt teknologien og hvor realistisk det er å få dette i produksjon.
Lyst på brukt hybrid? Her er fallgruvene:
Ti biler i uka
Men da forbrukstallene ble lagt fram, forsikret GM-sjef Fritz Henderson at prosjektet går etter planen. Førserie-produksjonen er allerede i gang med ti biler i uka. Mot slutten av 2010 skal GM så åpne for salg av bilen.
Priser er ikke kjent, men det blir helt avgjørende for volumet at GM klarer å presse den ned mot det en "vanlig" bil koster.
Les om Nissans elbil-revolusjon - her:
