Denne selges det få av – mange vet ikke hva de går glipp av

Det er særlig én grunn til at kundene styrer unna. Les testen:

BMW i4 eDrive 40 er en bil som har gått under radaren hos elbikjøpende nordmenn. Men det burde den kanskje ikke gjøre. Vi har latt oss imponere.
BMW i4 eDrive 40 er en bil som har gått under radaren hos elbikjøpende nordmenn. Men det burde den kanskje ikke gjøre. Vi har latt oss imponere.

På bruktmarkedet selges BMWs elektriske sedan, i4 M50 xDrive, for langt over det kunden betalte for bilen ny. Det kan gjerne være snakk om opptil 150.000 kroner mer enn nypris.

Så stor er etterspørselen – og så lav er leveringsevnen – på denne bilen.

Nybilprisen starter på 589.000 kroner. På Finn.no koster i skrivende stund den rimeligste i4 M50 xDrive 776.000 kroner. Det er en Fully Charged-utgave – som er nest høyeste utstyrtnivå (nypris på denne er fra 654.080 kroner).

De dyreste nærmer seg 900.000 kroner. Det er mye penger.

Men det finnes et rimeligere alternativ.

Svært sjelden

Søstermodellen, og innstegsmodellen, i4 eDrive 40 har havnet helt i skyggen. Mindre motor er en forklaring – men mangelen på firehjulsdrift er nok viktigere.

Uansett grunn, har den altså blitt forbigått av norske kunder.

Men er det egentlig så lurt å overse den? Det er noen fordeler med eDrive 40 som bør vurderes. Blant annet at rekkevidden er på solide 585 kilometer.

Dette er en korttest. Det betyr at vi har kjørt denne modellen tidligere. Nå prøver vi den med en annen motor. Du finner en mer grundig test av denne modellen her.

Vi tester i4 M50 xDrive i Tyskland - tror du vi sjekket toppfarten?

Elektrisk bil og elektrisk cruiseskip. Det er en ny verden ...
Elektrisk bil og elektrisk cruiseskip. Det er en ny verden ...

Hva er nytt:

BMW har bygget ryktet sitt på bakhjulsdrevne biler. For mange av kundene var faktisk akkurat det noe av det viktigste med bilen. Det bidro til at BMW ofte ble omtalt som en morsom bil å kjøre.

Men etterhvert har firehjulsdrift blitt mer og mer vanlig. Ironisk nok samtidig som veinettet er blitt bedre og bedre – og behovet for trekk på alle fire hjulene er mindre enn før.

Da BMW lanserte sin elektriske i4, var det utgaven med xDrive som ble omfavnet varmest. Her stod kundene i kø!

eDrive 40 var det knapt noen som enset. Det gjenspeiles i registreringsstatistikken. 84 av sistnevnte er registrert per august – mens det er registrert 1.065 M50 xDrive ...

Mens toppmodellen har hele 544 hestekrefter, klarer innstegsmodellen seg med 340.

Til gjengjeld byr den på 165 kilo lavere egenvekt, økt nyttelast på 480 kilo vs 445 kilo – og like god hengerkapasitet (1,6 tonn) og taklast (75 kilo).

Kapasiteten på hurtiglading er på papiret også den samme – 205 kWt. Mens du kan ta imot 11 kWt ved hjelp av ombordladeren.

Ja, også er startprisen nesten 100.000 kroner lavere. Kanskje er den ikke så dum, likevel?

Her testes norsk elbil-favoritt – får en viktig nyhet

Den sorte lakken gjør ikke designet noen tjenester. Bilen er ellers utstyrt med 18' felger. Det ser litt snaut ut – men gir lavt forbruk.
Den sorte lakken gjør ikke designet noen tjenester. Bilen er ellers utstyrt med 18" felger. Det ser litt snaut ut – men gir lavt forbruk.

Hvordan fungerer det?

eDrive 40 faller i smak med en gang. Det føles som en "ekte" BMW – der kreftene serveres bakfra og forhjulene utelukkende brukes til å styre.

ESP-systemet kan også slås helt eller delvis av, slik at du kan slenge med rumpa. 340 hestekrefter er mer enn nok til å gjøre mye av det, om du skulle ønske det. Bare vær litt forsiktig når du slår av alt. Her kommer kreftene ekstremt raskt og effektivt. Da skal du ikke følge sånn halvveis med i svingene ...

0-100 km/t leveres på 5,7 sekunder. Vi kontrollmålte aldri den tiden – men opplevelsen vi sitter igjen med er at bilen er enda raskere enn det. Den føles veldig pigg. Særlig med en gang du hamrer gasspedalen i bunn. Da smeller det.

På typisk elbil-vis blir det mindre spennende etterhvert som tiden går. Fartsøkningen er så lineær at det store dramaet, utover det første rykket, uteblir.

Baksetene er intet blivende sted. Her er det trangt.
Baksetene er intet blivende sted. Her er det trangt.

Poenget med dette er likevel å fortelle at frasparket i alle fall ikke er noen grunn til å velge M50. Det du får her holder i massevis.

Vi har ikke testet den på vinterføre ennå. Men erfaringene vi har med både iX3 (den bakhjulsdrevne elektriske utgaven av SUVen X3) og andre bakhjulsdrevne elbiler, er at framkommeligheten er mer enn tilstrekkelig. Vektfordelingen blir generelt bedre fordelt over bakhjulene, enn på biler med fossil motor foran. Derfor er elbil, og i alle fall i4 eDrive 40, neppe noe å bekymre seg nevneverdig for på vinterføre. Men har du en veldig bratt oppkjørsel eller en vanskelig vei til hytta, vil du nok kjøpe noe annet.

Komforten er svært god, støyisoleringen blant de beste vi har vært borti i dette segmentet – og sportssetene klemmer på alle de riktig plassene.

Bagasjerommet er på 470 liter og stor luke gir praktisk tilgang. Merk også knappen for hengerfeste til høyre. eDrive 40 kan trekke 1,6 tonn – like mye som M50 xDrive.
Bagasjerommet er på 470 liter og stor luke gir praktisk tilgang. Merk også knappen for hengerfeste til høyre. eDrive 40 kan trekke 1,6 tonn – like mye som M50 xDrive.

Testbilen har ekstrautstyr for drøyt 100.000 kroner. Det er ikke mye i BMW-sammenheng. Likevel er det er lite vi savner her, selv om soltak og 19" felger nok hadde stått på ønskelista. Dessuten er vi litt lei av kombinasjonen svart/svart på lakk og interiør.

Førermiljøet er ypperlig – inkludert det nye infotainmentsystemet med buet skjerm. Dette fungerer tilnærmet optimalt.

Men baksetetplassen er og blir et problem på i4. Det er trangt og høyt gulv, som gjør det svært lite fristende å sitte her. Selv det å komme seg ut og inn er litt krøkkete.

Vi lar oss imidlertid imponere over forbruket. Testruten på 100 kilometer ble gjennomført i det som må kalles ideelle forhold: 19 varmegrader, sol, tørre veier og lite trafikk. Blanding av motorvei og småveier gir et forbruk på bare 14,6 kWt per mil – uten at vi setter bilen i Eco-modus (som gir lavere forbruk)

Det er betydelig lavere enn oppgitt – som er mellom 16,5 og 19,1 kWt per mil, avhengig av hjulstørrelse og utstyrsnivå.

Vår testperiode tilsier at vi i alle fall kunne kjørt de 585 kilometerne den skal klare på en lading.

Få et unikt innblikk i BMWs framtid

Et bedre førermiljø skal du rett og slett lete lenge etter. Dette er toppklasse.
Et bedre førermiljø skal du rett og slett lete lenge etter. Dette er toppklasse.

Bilen for deg hvis?

Du ikke MÅ ha firehjulsdrift

Ikke bilen for deg hvis?

Du bare MÅ ha firehjulsdrift

Her kan du lese mer om iX xDrive 40 og xDrive50

Konklusjon:

i4 er en flott bil. Uansett utgave. Dessverre er det lang leveringstid – og den rammer også eDrive 40. BMW Norge opplyser til Broom at i4-variantene har samme estimerte leveringstid: Tredje kvartal 2023. Det er langt dit ... Og det frister jo ikke nevneverdig å punge ut overpris på bruktmarkedet, heller.

Men om du har tid til å vente, og synes M50 er for dyr (også som nybil), kan du spare en del på eDrive 40. Direkte billig er den ikke – men du får mye bil for pengene, her også.

En større utfordring er det nok at Tesla Model 3 blant annet byr på firehjulsdrift, bedre bakseteplass og betydelig kortere leveringstid – til omtrent samme pris. Det er en grunn til at Tesla kommer til å bli Norges mest solgte bil i 2022.

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 12.600 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Det ligger inne 2 vurderinger av i4 (begge er M50 xDrive) – og eierne virker veldig godt fornøyde.

BMW i4 eDrive 40

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk, én motor
  • Effekt: 340 hk / 430 Nm
  • 0-100 km/t: 5,7 sek.
  • Toppfart: 190 km/t
  • Forbruk (WLTP): 16,5-19,1 kWt/mil

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 83,9 kWt
  • Rekkevidde: 493-590 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 205 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 478 x 184 x 145cm
  • Bagasjerom: 470 / 1.290 liter
  • Vekt: 2.050 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Taklast: 75 kg
  • Pris:
  • Startpris: 499.000 kroner
  • Pris testbil: 606.700 kroner

Oppgitt vs målt:

Målt forbruk* 14,6 kWt/100 km

* = Vi kjører alle testbilene i egen testløype, som inkluderer motorvei, småkjøring og landevei, og forsøker å gjøre det så likt som mulig.

NB: Forbruket påvirkes likevel av ytre faktorer, som temperatur, vær, kjøreforhold, trafikk og kjøremønster.

Video: Se videotesten av BMW i4 M50 xDrive her:

Hva i alle dager er denne knappen til?