Denne legenden gjennopstår

36 år har den vært borte, men nå skal den vekkes opp fra de døde!

Jaguar E Type oppslag
Jaguar E Type oppslag

JaguarE
JaguarE

Dette er bilen som alle bilentusiaster har gledet seg til - i flere tiår!

Den oppsiktsvekkende Jaguar E-Type tok en hel verden med storm da den kom i 1961. Her var det kraft, eleganse og fartsressurser i overflod. Var dette rett og slett verdens første super-bil?

Mer enn 70.000 eksemplarer ble produsert fram til 1974. Noe som kan forklares med at den ble ansett som ”billig” i forhold til mange av konkurrentene.

Les også: Han lever ut bildrømmen

E-Type fra 1961
E-Type fra 1961


Få biler har stimulert motorverdenens fantasi så mye som nettopp E-type. Og fortsatt snur vi oss etter den når vi ser en, og folk som ikke kjenner hverandre begynner å diskutere bilen.

F-Type?

Jaguar_F-Type_front_big[1]
Jaguar_F-Type_front_big[1]

Om den nye, lille sportsbil-Jaugaren kommer til å vekke like mye oppmerksomhet gjenstår å se, men tøff er den – uten tvil.

Personlig synes jeg det kanskje er litt for mye retro her, og litt for lite nytt - og hva gjør speilene oppe på taket?

Det Jaguar nok spør seg om er om dette er nok til å skape en ny billegende i 2010?

Uansett, den nylig tiltrådte Jaguarsjefen, Carl-Peter Forster har gitt grønt lys for å sette i gang produksjonen av bilen du ser på bildene. Den får trolig navnet F-Type. Det jobbes blant annet med utstrakt bruk av aluminium for å redusere vekten.

Les også: Er dette verdens styggeste E-Type:


Jaguar_F-Type_interior_big[
Jaguar_F-Type_interior_big[


Ford ville ikke

Tanken om en E-Type-erstatter er slett ikke ny hos Jaguar. Allerede for 10 år siden hadde man et nytt ”E-Type konsept” klart, men daværende eier – Ford – var ikke villige til å realisere den. Nå er det Tata som eier Jaguar og de både tør og vil satse offensivt.

For det er flere nye modeller i vente

En ny mellomklasse X-Type og en kombiversjon av XF er visstnok også produksjonsklar. Også en forlenget utgave av XF, beregnet på det Kinesiske markedet vil om kort tid se dagens lys.

Og når først Carl-Peter Forster tar bladet fra munnen, kommer det mye ut. Han antyder at neste generasjon Freelander også vil komme i en forlenget utgave med sitteplass til syv personer, og han varsler samtidig at Range Rover vil få mindre motorer. Det snakkes om firesylindere og turbo - både i bensin og dieselutgavene. Det er jo Tata som er på eiersiden her også, om du skulle lure på sammenblandingen.

Det er i alle fall hyggelig å konstatere at ting endelig begynner å skje i ”engelsk” bilindustri. Det er en stund siden sist....

Lyst på brukt Jaguar til 150 000,- ? Les mer her:

Si din mening om "Egnelsk" bilproduksjon i kommentarfelrtet under: