Denne kan du stole på – selv om alderen merkes

Toyota Hilux gir seg aldri.

Top Gear gjorde sitt ytterste for å ødelegge et eksemplar. Inkludert å sjøsette den. Men Toyota Hilux nektet å gi seg. Den bare gikk og gikk.

Den smått legendariske pickupen til Toyota var allerede beryktet for framkommelighet og kvalitet før Jeremy Clarkson og co gikk løs på den. 

Men statusen ble ikke akkurat noe mindre etterpå.

Det er over 50 år siden Hilux kom til verden. Et arbeidsverktøy som gjør akkurat det en pickup skal gjøre – hverken mer, eller mindre. 

Men den nyeste utgaven kommer i en litt mer påkostet utgave – GR Sport. Prisene på Hilux Double Cab starter på 622.000 kroner – mens bilen vi tester starter på 691.000 kroner.

GRRRRR: GR-utgaven er litt hissigere enn de andre Hilux-ene.
GRRRRR: GR-utgaven er litt hissigere enn de andre Hilux-ene.

Finslipt øks?

Er det nå blitt et sportslig snev av luksus over bilen som tidligere kollega, Benny Christensen, kalte en finslipt øks?

Pickup-segmentet består etter hvert av ganske mange biler. I tillegg til Hilux har du for eksempel Ford Ranger, Isuzu D-Max og VW Amarok – i tillegg til Maxus sitt elektriske alternativ: T90.

Alle disse har kommet med nye modeller, etter at siste generasjon Hilux ble introdusert. Så konkurransen er knallhard.

Billegenden fornyes

Hyllest til rally-seier

Dagens Hilux kom på markedet i 2015 – og er den åttende generasjonen. 

Testbilen er en GR Sport-utgave, som ble bygget som en hyllest til Hilux sin seier i Dakar Rally i 2021. GR står for Gazoo Racing. 

Det er selvsagt de praktiske egenskapene som er viktigst i en pickup – men den påkostede GR-modellen har faktisk noe for seg, likevel.

Dette er en korttest. Det betyr at vi har kjørt en variant av denne modellen tidligere. Du finner en mer grundig test av denne modellen her.

HOLDER KOKEN: Dagens generasjon av Hilux har blitt nesten ti år gammel. Men den holder koken, fortsatt.
HOLDER KOKEN: Dagens generasjon av Hilux har blitt nesten ti år gammel. Men den holder koken, fortsatt.

Hva er nytt:

GR Sport har ikke bare fått noen tøffere visuelle detaljer her og der, som egen startknapp, logo i instrumentene, påkostede sportsseter og sportsratt. Neida, Toyota har gitt den et eget demperoppsett, også. 

Disse har monotube-design med en større stempel­diameter som gir bedre demping, raskere respons og bedre varmespreding.

Den er også mer påkostet i form av mer støydemping – og mindre vibrasjoner når man kjører.

Stylingdetaljer utvendig inkluderer sort grill foran med et eget G-mønster og er utstyrt med TOYOTA-bokstavene på klassisk vis, i stedet for merkelogo. Denne detaljen er hentet fra fjerde generasjon Hilux på tidlig 80-tall. 

Frontdesignet forsterkes med nye, større rammer rundt tåkelyktene. Den sorte fargen er tatt videre i speilhusene, stigtrinnene, skjermbuene og håndtaket på lastelemmen. 

Det står i skarp kontrast til den klare rødfargen på de nye støtdemperne og fjærene. 

Aluminiumfelgene er på 17’ og utstyrt med terrengdekk.

– Naboen flirer nok først – men kanskje er det du som ler sist

SMÅ: Hilux er en stor og barsk bil – men felgene ser rett og slett ut som de har krympet i vask ...
SMÅ: Hilux er en stor og barsk bil – men felgene ser rett og slett ut som de har krympet i vask ...

Hvordan fungerer det?

Det viktigste med GR-utgaven er de nye demperne. De gjør Hilux mer stabil og komfortabel ved vanlig kjøring. Vibrasjonene er mindre og bilen krenger ikke like mye i svingene. Det merkes også at støydemping er blitt bedre.

Alt dette gjør hverdagen mer behagelig. For de som kjører pickup, kan det bli mange timer bak rattet. Da er disse tingene gull verdt.

Samtidig er sportssetene komfortable, men vi skulle gjerne hatt litt mer justeringsmulighet for rattet i dybden.

Det er lenge siden 204 hestekrefter var nok til å kalle en storvokst bil sportslig. Men fireren til Toyota oppleves ikke undermotorisert for bilen. Den har det klassiske diesel-karakteren, med fint bunndrag.

Men den er, som i mange pickuper, tørst. Du må beregne godt over literen på mila selv med tomt lasteplan. Så baller det fort på seg, jo mer av nyttelasten du benytter.

Girkassen fungerer fint, også. Gjerne i sport - men du kan også styre alt selv, via hendlene bak rattet.

TØFT: Det er gode og tøffe sportsseter. GR-stylingen inkluderer også skinntrukket dashbord, kontrastsømmer og sportsratt.
TØFT: Det er gode og tøffe sportsseter. GR-stylingen inkluderer også skinntrukket dashbord, kontrastsømmer og sportsratt.

Interiøret er imidlertid alt annet enn moderne. Her har tiden virkelig gått fra Hilux. Toyota har bidratt til at dette kjennes gammeldags selv, ved å introdusere det nye infotainmentsystemet i bZ4X. Det er en annen verden!

Den vesle skjermen er treg i responsen, og menystrukturen tar litt tid å komme inn i.

I tillegg savner vi utstyr som de fleste moderne biler når er utstyrt med, som for eksempel adaptiv cruise control, digitale instrumenter, varme i rattet og automatisk dimbare lys. 

NOEN HJEMME? 90-tallet ringte og ville ha tilbake infotainmentsystemet sitt ...
NOEN HJEMME? 90-tallet ringte og ville ha tilbake infotainmentsystemet sitt ...

Rent visuelt ser GR-utgaven ganske barsk ut. Men 17-tommers felger blir rett og slett puslete på en så stor bil. 

I testperioden var det MYE snø. Men akkurat det er den minste bekymringen når du sitter bak rattet i en Hilux. Den bare baner seg vei. Lavgirserie og den gode bakkeklaringen, sørger for at du ikke stopper. Du føler deg ganske enkelt litt ustoppelig i en Hilux. 

To ting hindrer meg i å kjøpe godbilen – en gang til

Konklusjon:

Dagens Hilux nærmer seg 10 år – men den biter fortsatt godt ifra seg i konkurransen med de unge jyplingene som har kommet på markedet. 

Skal du ha en bil du kan stole på, er det fristende å si at dette er det naturlige førstevalget. Både med tanke på framkommelighet og driftssikkerhet. Dessuten leverer den varene på praktiske egenskaper i form av nyttelast (1 tonn) og hengervekt (3,5 tonn).

GR-utgaven er mer påkostet – og du vil merke at den er mer sofistikert på veien, også. 

Men interiøret trenger en skikkelig oppgradering. Og adaptive cruisecontroll og varme i rattet er rett og slett blitt deal breaker for mange etterhvert ...

Denne Toyotaen er som en hytte uten vann og strøm

STOR HENDLER: Her kan du åpne panser og bensinluke med hanskene på.
STOR HENDLER: Her kan du åpne panser og bensinluke med hanskene på.

Bilen for deg hvis?

Du skal få jobben gjort

Ikke bilen for deg hvis?

Du er tech-frelst

Toyota-en ar et skuddsikkert rykte – men èn ting reagerer «alle» eierne på

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 13.000 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Det ligger inne 39 vurderinger av Toyota Hilux. Se hva eierne mener her:

Toyota Hilux GR Sport

Motor og ytelser:

  • Motor: 2,8-liter, diesel
  • Effekt: 204 hk
  • 0-100 km/t: 10,5 sek.
  • Toppfart: 170 km/t
  • Forbruk: 0,94 l/mil

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 532 x 185 x 181 cm
  • Bagasjerom: Ikke oppgitt
  • Vekt: 2.130 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Nyttelast: 1.000 kg

Pris:

  • Startpris: 691.000 kroner
  • Pris testbil: 699.000 kroner

Video: Denne kan du stole på, men ...