Denne kan 16-åringer kjøre lovlig

Men det er i Sverige. Og den er ikke helt slik den var...

Førerkort alderen for bil er da fremdeles 18 år. Men denne Mercedesen er ikke helt slik den ser ut til   og i Sverige kan den dermed kjøres av en 16 åring. (Foto: Roy Magne Stenehjem)
Førerkort alderen for bil er da fremdeles 18 år. Men denne Mercedesen er ikke helt slik den ser ut til og i Sverige kan den dermed kjøres av en 16 åring. (Foto: Roy Magne Stenehjem)

Trafikkbildet i Sverige er litt mer variert enn her hos oss. Mens vi stor sett kjøper tyske, svenske og asiatiske biler, er svenskene litt mer varierte i smaken, og har mer sans for italienske, amerikanske og britiske biler også.

Men det som kanskje vekker størst oppsikt for en nordmann, er de mange tilsynelatende hjemmebygde pickupene som ruller rundt i tettsteder på den svenske landsbygda.

Ungdom bak rattet

Og ikke minst sjåførene. For her er det mange yngre mennesker bak rattet – folk som pent måtte ha ventet i et par år til på å få kjøre bil i Norge.

Les også: Lakket traktoren rosa og fikk fred for tyvene...

En slik bil oppdaget Roy Magne Stenehjem da han var på tur i Gällivare i Nord-Sverige for en tid siden. Bildene deler han med oss – og synet av en fin, gammel Mercedes W114 i knall rødt og med kopier av AMGs monoblock-felger er nok til å fange oppmerksomheten allerede i utgangspunktet.

Fra siden ser den gamle Mercedesen fremdeles ganske normal ut. Å beholde mest mulig av bilens utseende har tydeligvis hatt høy prioritet for den som bygget den om til A-traktor. (Foto: Roy Magne Stenehjem)
Fra siden ser den gamle Mercedesen fremdeles ganske normal ut. Å beholde mest mulig av bilens utseende har tydeligvis hatt høy prioritet for den som bygget den om til A-traktor. (Foto: Roy Magne Stenehjem)

Men det er bakfra at bilen virkelig er oppsiktsvekkende. For da ser vi at bakdørene er sveiset igjen, bakruten er borte – og fra bagasjerommet og frem inn i det som en gang var baksetet er det et lite pickup-plan, mens det er bygget ny bakvegg bak forsetene, og innunder det originale taket.

– Har dere sett noe lignende før, spør Roy Magne.

Mange unike varianter

Og svaret må vel bli at akkurat maken sikkert ikke finnes – her er det hjemmebygget etter egne ideer, og etter finishen å dømme med høyere krav til funksjon enn nødvendigvis finish.

Les også: Trafikkstasjonen ga to traktorer samme skiltnummer

Bilen er selvsagt det som i Sverige kalles en A-traktor, videreføringen av tidligere tiders såkalte ”EPA-traktorer”, som var ombygde biler som kunne brukes som jordbrukstraktorer for svenske bønder som ikke hadde råd til å kjøpe en vanlig traktor.

Svenskene sørget for en siste ”gjenbruk” av sine gamle, utrangerte biler på denne måten, og mange svenske gårdsbruk var avhengig av dem etter krigen. Senere ble de yndede fremkomstmidler for 16-åringer med traktorførerkort, i stedet for mopeder.

”EPA” med ramme, ”A-traktor” uten

EPA-traktorene måtte blant annet ha separat ramme, noe som medførte at Volvo Duett – som var en av få ”moderne” biler med ramme – ble omtrent utryddet utover på 1970-tallet. Da kom etter hvert nye spesifikasjoner for å bygge såkalte A-traktorer, som fremdeles hadde diverse krav til modifisering av de tidligere bilkarosseriene, men som kunne bygges på biler med selvbærende karosseri også.

Trekantet, stor traktor-refleks bak, lasteplan og solid trekkrok er blant kravene til en svensk A-traktor. Her er også eksosrøret av solid
Trekantet, stor traktor-refleks bak, lasteplan og solid trekkrok er blant kravene til en svensk A-traktor. Her er også eksosrøret av solid

Det er altså en slik vi ser her. Toppfarten er begrenset, bakdelen av karosseriet er altså ekstremt ombygd for å gi plass til et lite ”lasteplan”, og hva man enn måtte mene om resultatet har den nok gitt minst én svensk ungdom god trening i å bygge og planlegge bil.

Les også: Ser du hva denne traktor-kreasjonen startet livet som?

Av mange fremheves nettopp det som en av fordelene med A-traktorene: Det gjør at mange svenske ungdommer lærer seg å skru og sveise allerede før de åpner sin første snusboks. Dessuten er det mer komfort, og gjerne mer sikkerhet, i å sitte inne i en saktegående ”traktor” av denne typen enn å kjøre moped eller lett motorsykkel.

Aldri noe tema i Norge

Oss bekjent har det aldri vært noen konkrete muligheter for å modifisere en bil slik at den går inn under traktor-regelverket, og dermed kan kjøres av en 16-åring, i Norge. Noen traktor-registrerte farkoster finnes riktignok også her, men ikke på langt nær i samme utstrekning som på den andre siden av svenskegrensen.

Dermed har vi nok en attraksjon å se etter når vi krysser grensen på Harry-tur. De mange kreasjonene er underholdende å se på for de fleste av oss – og vil nok fortsette å skape misunnelse hos norske 16-åringer så lenge det svenske regelverket tillater dem.

Les også: Joda, det finnes noen meget få i Norge også - sjekk denne!