BULKER: Knuste speil og bulkede skjermer kan bli resultatet av litt for mye stress på parkeringsplassen. Konsekvensene kan bli langt mer omfattende om det skjer noe på motorveien. Illustrasjonsfoto
BULKER: Knuste speil og bulkede skjermer kan bli resultatet av litt for mye stress på parkeringsplassen. Konsekvensene kan bli langt mer omfattende om det skjer noe på motorveien. Illustrasjonsfoto

Denne høstdagen krasjer vi mest

I fjor kostet fredagsulykkene forsikringsselskapene 260 millioner kroner.

Høsten byr som vanlig på krevende kjøreforhold. Kulden begynner å sette inn, føret kan bli sleipt av vann, høstløv og frost – og mørket kommer tidligere.

Da er det kanskje ikke så rart at det smeller mer enn normalt på denne tiden av året. Og det er særlig én dag som merker seg ut. I 2021 smalt det 830 ganger hver eneste høstfredag for norske personbiler.

Tallene kommer fra Finans Norge og viser antallet ulykker hver fredag i løpet av oktober, november og desember.

– Hastverk og dårlig vær har mye av skylden. Jeg kjenner meg igjen i det å ville kjapt hjem når arbeidsuka er over. Men hvis det smeller, blir du både forsinket og fattigere. For ikke å snakke om at du også kan bli alvorlig skadet eller skade andre, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Så dyre er ulykkene

– Det er ingen grunn til å rygge fort ut fra parkeringen, kjøre litt over fartsgrensen eller glemme å blinke ut av rundkjøringen bare fordi det er fredag, sier fagsjefen.

Fredagsulykkene i oktober, november og desember i 2021 kostet norske forsikringsselskaper mer enn 260 millioner kroner.

– Det gir en snittkostnad på mer enn 22.500 kroner per fredagssmell. Det er dyre ulykker for å nå tacoen litt raskere, eller komme fram til hytta noen minutter før, sier fagsjefen i Frende.

Dette er de verste ulykkesveiene i Norge

STRESS: Dårlig tid får skylden for mange ulykker. De få minuttene du sparer, kan fort bli veldig kostbare, påpeker fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Yttre-Hauge.
STRESS: Dårlig tid får skylden for mange ulykker. De få minuttene du sparer, kan fort bli veldig kostbare, påpeker fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Yttre-Hauge.

Har du skiftet dekk?

Nordmenn som kjører på feil dekk når været blir kaldere, bidrar også til skadestatistikken.

– Noen kjører litt for fort på glatt føre og havner i grøfta uten veigrep, mens andre først merker morgenfrosten når dekkene ikke funker slik de gjorde på sommerføret de er ment for, sier Ytre-Hauge.

Det er ikke sikkert at du ser at det er glatt. Mørke morgener etter en kald natt kan by på glatte, isete partier. Fagsjefen har et klart råd.

– Jeg håper folk har skiftet dekk på bilen nå. Hver høst ser vi bilister som bokstavelig talt er på glattisen uten at bilen er skodd for forholdene i det hele tatt. Det er på nullføre det er glattest, sier han.

Slik unngår du høstbulken

· Orienter deg før du setter deg i bilen. Er det noe rundt bilen?

· Ta deg tid og stress ned når du setter deg bak rattet.

· Husk at du ikke er alene på parkeringsplassen.

· Sørg for at du har skrapt rutene i bilen skikkelig for is og snø før du kjører.

· Ikke stol blindt på ryggesensorer. De registrerer ikke alt, og spesielt ikke alt som er lavt nede, for eksempel en lav fortauskant.

· Snu deg og se ut bakruten istedenfor å kun bruke speilene.

· Rygg rolig inn på parkeringsplassen du har sett deg ut. Hvis du rygger inn har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen med bilen full av poser.

Kilde: Frende Forsikring

Visste du dette? Disse bilmerkene er innblandet i flest ulykker

Piggdekkreglene

Det har vært lov å kjøre med piggdekk i de tre nordligste fylkene våre i en liten måned allerede, nærmere bestemt siden 15. oktober.

Fra 1. november ble det lov over hele landet.

– Men det er en misforståelse at du ikke kan bruke piggdekk og kjettinger før dette, hvis føret krever det. Trafikksikkerheten kommer først og gode dekk er essensielt. Veigrepet til sommerdekk på vinterføre er langt fra godt nok og bremselengden er betydelig lengre, sier Ytre-Hauge.

Bulking og småskader: Her bor de som krasjer oftest

Dystre tall

100 personer omkom på norske veier i løpet av årets første ti måneder. Det er 29 flere enn for samme periode i 2021, viser tall fra Statens Vegvesen.

– Utviklingen i 2022 har vært dramatisk. Jeg håper alle tar ansvar for å kjøre etter forholdene nå i mørke og glatte høst- og vintermåneder, avslutter Ytre-Hauge.

Billigbil: Tåler du bulker? Da er det penger å spare

Video: Hva skjedde egentlig med "laksetrappa" på bakvinduet?