Denne har blitt «Årets Bil» to ganger

Clio levde opp til sterke franske småbiltradisjoner, både i 1991 og i 2006.

ÅRETS BIL: Renault Clio har blitt kåret til Årets Bil to ganger. Dette er den andre som klarte det, 2006-modellen.
ÅRETS BIL: Renault Clio har blitt kåret til Årets Bil to ganger. Dette er den andre som klarte det, 2006-modellen.

Siden 1964 har en jury hvert eneste år stemt frem Årets Bil i Europa. Å vinne denne kåringen gir mye oppmerksomhet og har betydelig PR-verdi.

Hvor mange representanter det enkelte land skal ha i juryen, avhenger av størrelsen på bilmarkedet og bilindustrien i landet. Norge har én representant i juryen, der det store flertallet kommer fra Storbritannia og de store billandene på kontinentet.

Derfor har det gjennom tiårene vært mange merkelige vinnere av denne kåringen, sett med norske øyne.

Broom tar et tilbakeblikk på noen av disse. Denne gang ser vi på Renault Clio, som ble kåret til Årets Bil i Europa i 1991 – og så igjen i 2006.

Denne skilte seg virkelig ut fra konkurrentene

Overraskende

Den franske småbilen kan ikke sies å ha vært noen spesielt merkelig vinner, selv om det var en stor overraskelse for mange at Clio gikk til topps i 1991. Mange hadde satt pengene sine på at Nissan skulle nå opp med sin Primera, men den havnet langt bak i poeng – selv om den tross alt kom nærmest Clio ved kåringen. På tredjeplass fulgte for øvrig Opel Calibra.

Det som likevel gjør bilen mest spesiell i denne sammenhengen, er at den har blitt kåret til Årets Bil i Europa to ganger – først altså da modellen kom i salg i 1991, og deretter på nytt med den tredje Clio-generasjon i 2006. Dette er det bare to andre modeller som har klart – Volkswagen Golf og Toyota Yaris.

BILSPORT: Den nye småbilen kom også i mer sportslige versjoner, blant annet for rally. Foto: Renault
BILSPORT: Den nye småbilen kom også i mer sportslige versjoner, blant annet for rally. Foto: Renault

Klar seier

Da Renault presenterte sin nye Clio i 1991, hadde merket allerede lange og sterke tradisjoner som produsent av gode og effektive småbiler med super plassutnyttelse. Samtidig var dette farvel til tall som modellbetegnelse. Bilen Clio erstattet var Renault 5, og ellers hadde historien gitt oss modeller som 4, 6, 9, 10, 12, 16 og så videre...

Ved avstemningen i juryen for Årets Bil 1991 plukket Clio hele 312 poeng – hele 54 mer enn Nissan Primera og 129 poeng flere enn Opel Calibra på tredje.

Se hva som dukket opp på E6 utenfor Oslo

Også el-modell

Den nye småbilen var betydelig større enn modellen den erstattet. Clio 1991 var 19 cm lengre og 9 cm bredere enn utgående R5. Akselavstanden var økt med 5 cm, og bilen hadde fått noe høyere egenvekt.

Som poengsummen viser, falt nykommeren veldig i smak hos juryen – og de traff godt. Også bilkjøperne trykket modellen til sitt bryst - Clio var en suksess fra første dag, og er det fortsatt.

En av flere årsaker til at bilen gikk til topps i 1991, var de mange valgmulighetene. Clio 1991 kom nemlig med bensinmotorer på 1,2 og 1,4 liter, dieselmotorer på 1,7 og 1,9 liter – og til og med en elektrisk variant var tilgjengelig en kort periode. Den bød på 21 kW (29 hk) effekt og hadde 12 kWt batteri. Spartansk utstyrt - og 2 stjerner i Euro NCAP.

Av karosserier kunne kundene velge mellom 3- eller 5-dørs kombi og 5-dørs stasjonsvogn.

ELEGANT: Årets Bil 1991 fikk ros for designet. Slik tok 5-dørs kombi seg ut bakfra. Foto: Renault
ELEGANT: Årets Bil 1991 fikk ros for designet. Slik tok 5-dørs kombi seg ut bakfra. Foto: Renault

Årets Bil også i 2006

Juryen likte det meste ved bilen. Clio presenterte seg med et utstyrsnivå som var best i klassen, og fikk også ros for sterke motorer og forutsigbare, gode kjøreegenskaper. Designet falt i smak, både inn- og utvendig, og bilen fikk mye ros for den gode plassutnyttelsen og kvalitetsopplevelsen. Det var nok ikke uten grunn at mange mente Clio var den modellen som bidro mest til å forbedre Renaults rykte etter noen mindre heldige modeller på 1980-tallet.

Imponerende nok ble også tredje generasjon Renault Clio kåret til Årets Bil i Europa i 2006. Den kom først som 3-dørs, litt senere i 5-dørs utgave – og tidlig i 2007 som stasjonsvogn.

Bilen sto ikke heeeelt i forhold til reklamen

ANDRE GANG: I 2006 hentet Clio Årets Bil-tittelen for andre gang. Foto: Renault
ANDRE GANG: I 2006 hentet Clio Årets Bil-tittelen for andre gang. Foto: Renault

Fem stjerner

Valgmulighetene var med andre ord ivaretatt, og også denne generasjonen kunne leveres med mange forskjellige motorer, blant annet turbo-modellen Renault Clio 1,2 T 16V 100 hk.

Tredje generasjon Clio var ellers blitt atskillig større enn forgjengeren, og bygde på en plattform den delte med blant andre Nissan Micra og Nissan Note, i tillegg til Renault Modus. Bilen var nå blitt 3,82 meter lang og 1,64 meter bred, og med flere sikkerhetssystemer hadde egenvekten krøpet opp til minst 1.150 kilo. Sikkerheten ble også bekreftet ved at Clio 2006 oppnådde toppscore med fem stjerner i Euro NCAPs trafikksikkerhetstester.

HEKK: Hekken tok seg godt ut også på 2006-vinnerbilen. Foto: Renault
HEKK: Hekken tok seg godt ut også på 2006-vinnerbilen. Foto: Renault

Ikke til Norge

Som mange andre modeller, har Clio vokst og vokst. I dag er bilen 4,05 meter lang og 1,80 meter bred, og med dette plasserer den seg i det populære C-segmentet

Dagens Renault Clio er ikke lenger å finne i norske prislister, i likhet med et økende antall andre fossile eller delvis fossile bilmodeller. I andre land er den fortsatt et svært populært alternativ i sitt segment av markedet; blant de mest etterspurte i Europa. Bilen leveres med bensinmotorer fra 66 til 140 hk, dieselmotor (100 hk) og i en full-hybrid utgave med 140 hk.

Premiere: Denne kan bli viktig i Norge

Video: Snart gjør denne Renault-klassikeren comeback

d