Denne fikk du på dagen – nå er det plutselig ventetid

Vi må dele elbilen med resten av verden.

Nissan Leaf har lenge vært et unntak i et marked med ventetid på mange elbiler. Men nå er dette endret.
Nissan Leaf har lenge vært et unntak i et marked med ventetid på mange elbiler. Men nå er dette endret.

Nissan Leaf har vært en enorm suksess her hjemme. Det er snart solgt 75.000 eksemplarer av den kompakte, elektriske familiebilen her i Norge. Ingen andre er i nærheten av slike tall.

Selvfølgelig er et viktig kriterium for suksessen at Nissan var tydelig ute. Leaf kom helt tilbake i 2012. Det var da den første elbilen som hadde fire dører, greit bagasjerom og plass til hele familien. Dessuten var rekkevidden god – etter datidens standard.

Leaf har virkelig holdt koken, en ny generasjon dukket opp i 2017, og de har aldri sett seg tilbake. Både Tesla Model 3 og Audi e-tron må se seg grundig slått av den folkelige og ujålete bilen.

Kjempesuksess. Leaf finnes i to generasjoner og har snart solgt 75.000 biler i Norge.
Kjempesuksess. Leaf finnes i to generasjoner og har snart solgt 75.000 biler i Norge.

Selger bedre enn mange nyheter

Selv nå – etter ti år på markedet, er den en av de mest solgte elbilmodellene i Norge. Så langt i år har nesten 2.000 nordmenn sikret seg en ny Leaf. Det er flere enn for eksempel nyere konkurrenter som Kia EV6, Tesla Model 3 og VW ID.3.

En av grunnene til at det er slik er at Nissan, i motsetning til mange andre, her vært leveringsdyktige. Det har knapt vært ventetid å snakke om på Leaf på mange, mange år. Ikke før nå.

For dette har endret seg. Nå må også Leaf-kjøperne finne seg i å vente. Litt pussig med tanke på at Nissan nå har varslet modellens avgang om ikke alt for lang tid. Se mer om det i linken under.

Nissan Leaf: Norges mest solgte – men nå forsvinner den snart

Skal du ha ny Nissan Leaf har modellen nå, for første gang, noe ventetid.
Skal du ha ny Nissan Leaf har modellen nå, for første gang, noe ventetid.

Fra fire til ti måneder

– Det stemmer at det på Leaf nå er noe ventetid. Som de fleste har fått med seg for lengst, så var jo nordmenn svært tidlig ute med å velge elbil. Nå følger resten av Europa og andre deler av verden etter. Vi nordmenn må rett og slett finne oss i dele produksjonen med resten av verden.

Det sier Stian Thrane, som er kommunikasjonssjef hos den norske Nissan-importøren, Nissan Nordic.

Dermed har etterspørselen blitt større enn tilgangen på biler og ventetid oppstår. Selv om Nissan her klart seg brukbart gjennom både covid og påfølgende halvleder-mangel, påvirker dette i noen grad produksjonen der i gården også.

– Ventetiden per nå er på rundt 4 – 5 måneder på Leaf med minste batteripakke på 39 kWt, mens den med batter i på 54 kWt må man vente litt lenger på. Her er det snakk om opptil 10 måneder, forklarer Thrane videre.

De to batteripakkene gir rekkevidde på henholdsvis 270 og 385 kilometer.

Vil du vite mer? Les mer om nye Nissan Ariya her:

Stian Thrane er informasjonssjef hos den Norske Nissan-importøren.
Stian Thrane er informasjonssjef hos den Norske Nissan-importøren.

Side om side med nye Ariya

Thrane bekrefter også at til tross for at modellen begynner å få noen år på nakken, så er etterspørselen fortsatt stor.

– En hyggelig startpris på drøyt 220.000 kroner gir mye bil for pengene. Dessuten har den tekniske kvaliteten vist seg å være svært god og kundene er godt fornøyde, trekker han fram.

Hos Nissan handler det også mye om den helt nye elektriske crossoveren Ariya om dagen. De første bilene er allerede i landet. Les mer om det her.

– Ariya er jo årets store nyhet for oss i Nissan. Klart vi gleder oss til den. Det er en bil vi har stor tro på, men vi skal ikke glemme trofaste Leaf av den grunn. Det er en bil som har betydd svært mye for oss de siste årene. Leaf og Ariya er heller ikke direkte konkurrenter, så jeg er overbevist om at de kan leve side om side, sier Thrane helt til slutt.

Les også: Norske kunder stikker av med halvparten av bilene

Video: Ute etter brukt Nissan Leaf – dette må du vite