Denne får ha en hel bilklasse for seg selv

Men det varer ikke veldig mye lenger.

MG I SOLNEDGANG: 5 Electric er en av fire elbiler MG nå selger i Norge. Den er også den eneste elektriske stasjonsvognen du kan kjøpe – så langt.
MG I SOLNEDGANG: 5 Electric er en av fire elbiler MG nå selger i Norge. Den er også den eneste elektriske stasjonsvognen du kan kjøpe – så langt.

Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før stasjonsvogn var det naturlige valget for veldig mange norske bilkjøpere. Så kom SUV-ene og begynte å spise markedsandeler. Og da elbilbølgen skylles over Norge, var det dårlige nyheter for stasjonsvognene.

Kombinasjonen elbil og stasjonsvogn var det nemlig ikke noen som kunne tilby. Helt til MG i mars i år lanserte sin 5 Electric. For den er noe så sjeldent som en elektrisk stasjonsvogn.

Akkurat nå har den monopol i denne bilklassen i Norge. Det vil endre seg neste år, men enn så lenge har altså 5 Electric en hel klasse for seg selv.

Flest barnefamilier

De første kundebilene kom i mai og nå ruller det over 500 eksemplarer på norske veier. Flere skal det bli:
– Vi har fått økt tilgang på denne modellen og kan levere bil til kunder med kort ventetid. Vi har også blitt lovet god tilgang på biler utover i 2023. Det er hovedsakelig barnefamilier under 45 år som har kjøpt MG5 Electric, flere av dem er førstegangs elbilkjøpere, forteller Dag Asbjørnsen hos importøren Norwegian Mobility Group.

– Det betyr at man kan få bil før jul, hvis man bestiller nå?

– Ja, det kan man, litt avhengig av fargevalg osv.

Her kunne du først lese om MG-combacket i Norge

SKILLER SEG UT: MG5 Electric er så langt den eneste elektriske stasjonsvognen du kan kjøpe i Norge, her har MG vært svært tidlig ute.
SKILLER SEG UT: MG5 Electric er så langt den eneste elektriske stasjonsvognen du kan kjøpe i Norge, her har MG vært svært tidlig ute.

Gunstig pris – bra bagasjerom

Hvis du ikke har lagt merke til MG5 ute på veiene, er det egentlig ikke så rart. Dette er nemlig ikke bilen som gjør mest utav seg. Her snakker vi et design som trygt kan karakteriseres som diskret.

Bilen er 4,60 meter lang. MG har tidligere vist at de er gode på bagasjerom, og det gjelder her også. 479 liter får du inn her, 1.367 hvis du feller ned baksetene.

En annen ting MG har utmerket seg på, er aggressiv prising. MG5 starter på svært gunstige 315.090 kroner, da utgaven som heter Comfort. Toppmodellen Luxury kommer så på 330.090 kroner.

Her rullet de første bilene i land i Norge

FAMILIEBIL: MG5 Electric er en kompakt stasjonsvogn, i familiebilklassen.
FAMILIEBIL: MG5 Electric er en kompakt stasjonsvogn, i familiebilklassen.

Taklast og hengerfeste

Batteripakken er på 61,1 kWt. Det gir en offisiell WLTP-rekkevidde på 380 kilometer. Maks ladefart er ganske forsiktige 87 kW. Her ser vi nå at mange av de kinesiske elbilene kan ta imot ganske mye mindre strøm enn de beste konkurrentene.

Blir bagasjerommet for snaut, kan du også ha 75 kilo på taket. Maks hengervekt er på 500 kilo. Her kan du altså ikke dra de tyngste lassene, men for vanlig «hverdagsbruk» bør det holde for de fleste.

ROMMELIG: Bagasjerom på 479 liter, i tillegg kan du ha 75 kilo på taket og trekke tilhenger på inntil 500 kilo.
ROMMELIG: Bagasjerom på 479 liter, i tillegg kan du ha 75 kilo på taket og trekke tilhenger på inntil 500 kilo.

SUV også hos MG

De fleste elbilkjøperne velger nå SUV. Det merkes også hos MG. Deres bestselger i år blir SUV-en Marvel R, ved utgangen av november var det registrert 1.430 eksemplarer av denne.

Crossoveren ZS som startet MG-comebacket i Norge holder også koken bra. Her er det snakk om snaut 1.100 eksemplarer, pluss en god ordrereserve av biler som ennå ikke er levert ut.

MG4 er akkurat lansert, det er en bil importøren venter seg mye av i 2023.

LES MER: Dette er den nye MG-bestselgeren i Norge

Se video av MG4 under: