
Denne direktørbilen finnes det kun én av
Var egentlig ganske diskret. Men det var før ...
Audis flaggskip, selveste A8, er ikke en bil som vekker spesielt mye oppmerksomhet der den glir stille gjennom trafikken. På litt avstand kan det like gjerne være en langt mer folkelig A4 du ser på.
Men A8 er en direktørbil god som noen. Det vet alle som har sittet i, eller kjørt den.
Det som kjennetegner disse bilene er gjerne at de er diskret og elegante. Og det var denne også da den ble levert fra fabrikken. Men senere ble den bygget om og pimpet opp – nærmere bestemt hos Poleringskongen Lakk og Bilpleiesenter på Gjørvik.
Nå er det alt annet enn diskret. Dessuten er den til salgs, for en god slump mindre enn både nybilprisen og ombyggingsprisen.
Les også: Audi girer opp og øker luksusen enda mer
Wide body-kit – på en A8!
I 2011 kostet en "ren" Audi A8 4,2 TDI quattro, som har en enorm V8-motor på hele 351 hk og firehjulsdrift, 1,3 millioner kroner i Norge. Det var før du begynte å gå deg vill i listen over ekstrautstyr. Den lista er både lang og komplisert.
Bilen vi omtaler ble imidlertid kjøpt ny i Tyskland. Det var også der den ble bygget om med ABT AS8-styling, -eksosanlegg og -wide body-kit. 22" felger, med tilhørende sett med både sommer- og vinterdekk, er også på plass.
Både felgene og alle alu-detaljene er belagt med sort matt plastidip, for å gi riktig utseende.
For å skape litt kontraster er bremsekaliperne irrgrønne!
Les også: Direktørbil med caps og gullkjede
Godt utstyrt
Det er nok ikke helt slik A8-kundene flest vil ha bilen sin. Men at den skiller seg ut, er det ingen tvil om.

I tillegg til et helt spesielt utseende, er den uvanlig godt utstyrt. De som er litt over middels pirkete, vil nok påpeke at det mangler nightvision og DVD-skjermer for de som sitter i baksetet. Men utover det, tror vi denne har det meste. Vi kan kjapt nevne radarbasert cruise control, webasto, soltak med solarpanel, adaptiv luftfjæring, massasje-, varme- og ventilasjon i forsetene, surroundanlegg, digital TV-tuner, F1-gir på rattet, trådløst WiFi-spot, 4-soners klimaanlegg, nøkkelfritt system, skinnpakke, DAB-radio og ambiente-belysning.
Alt sammen, og mye mer, følger med i prisen som er satt til 789.000 kroner, ferdig registrert.
Les også: Denne har tapt seg halvannen million
Brutalt fraspark
Hele sulamitten har naturligvis også et voldsomt kraftoverskudd, takket være V8-dieselen som er noe av det grommeste av sitt slag.
Selv en diger sedan på rundt regnet et par tonn, blir regelrett kastet fra stillestående til 100 km/t på 5,5 sekunder. Det er sportsbil-tid!
Samtidig er forbruket langt unna hårreisende, med tanke på størrelsen på bil og motor. Du slipper unna med 0,76 l/mil. Det er vanskelig å klage på det tallet ...
Klikk her for å se hele annonsen
Store prisforskjeller
Den aktuelle A8-en vi har snublet over, har rullet 71.000 kilometer. I annonsen står det at den er fulgt opp på merkeverksted fra dag én. Det skal også nylig være tatt service hos Møller Bil i Gjøvik - og den betegnes som strøken både utvendig og innvendig.
I skrivende stund ligger det 13 A8 med 4,2-liters TDI -motoren til salgs på finn.no. Den billigste, som har rullet 158.000 kilometer, er priset til 529.000 kroner.
Dert som er verdt å merke seg her, er at slike biler nok ikke er ferdig med verditapet. Det koster også en hel del å reparere og ta service på motorer av en slik størrelse. Dessuten bør du sjekke forsikringsprisen.

Vi ville også fått skaffet oss en eller annen garanti på bilen om vi skulle kjøpt den. Det står det ingenting om i annonsen.
Les også: Byttet kake med Audi-råskinn

900 hestekrefter i en direktørbil? Hvorfor ikke!

Luksusflak med monsterkrefter

Etter fire år får du den til 1/3 av nypris

Joda, dette er noe helt utenom det vanlige

Direktørbil med superbilytelser? Hva med denne!

Sjekk disse supersjeldne BMW-verstingene

Sommerkupp på luksuriøs vinterbil

Heftig direktørbil – under 1/4 av nypris
