Denne dingsen skal skremme bort elgen

Statens vegvesen er i gang med å plassere ut nyskapende utstyr.

TESTER UT: Tollef Bredal fra selskapet IPTE er spent på resultatene man får i Troms når elgvarslerne er i drift. (Foto: Stein Wilhelmsen, nordlys.no/ANB)
TESTER UT: Tollef Bredal fra selskapet IPTE er spent på resultatene man får i Troms når elgvarslerne er i drift. (Foto: Stein Wilhelmsen, nordlys.no/ANB)

Vegvesenet har gått til innkjøp av små elgvarslere som med lys og høyfrekvent lyd skal holde elgen unna når bilene kommer kjørende.

Det er nemlig lysene fra bilene som aktiviserer varslerne, og da sender ut både lys og høyfrekvent lyd ut i skogen på begge sidene av veien. I Østerrike er det gjort forsøk med lignende utstyr rettet mot hjortedyr, og resultatet er at påkjørsler har sunket med opptil 90 prosent. Det skriver Nordlys

50 meter mellom

Tollef Bredal representerer leverandørfirmaet IPTE, og har bistått Mesta med å forberede oppsettingen av varslerne.

– Nå er vi spent på hva som vil skje her i Troms når elgen møter både lyd og lys fra disse varslerne på vei mot veien, sier Bredal.

Mesta har etter oppdrag fra vegvesenet montert opp bærere for det elektroniske varslerutstyret både i Bardu og i Målselv. Elgvarslerne skal stå med 50 meter mellomkrom på begge veisidene fra Brandvollkrysset og 7 kilometer mot Polar Zoo, og fra Langmyra på Karlstad monteres det slike varslere over ei strekning på 2 kilometer.

Billig løsning

– I Sverige har man satt opp viltgjerder, men dersom dette forsøksprosjektet blir vellykket har vi en løsning som er langt billigere, og som i tillegg ikke sperrer trekkveiene for elgen. De blir bare holdt unna veien når bilene kjører forbi da de forhåpentligvis vil reagere på varslerne, sier prosjektkoordinator i Statens vegvesen, Henrik Wildenschild.

Utstyret er en forbedret tredjegenerasjonsutgave av varslerne. Det har en investeringskostnad på 120.000 kroner for hver kilometer vei, og vil ha en levetid på åtte år før det må settes opp nytt igjen.

– Det vi nå gjør er jo et prøveprosjekt. Nå er vi spent på hvordan elgen reagerer på dette, og om den er såpass lur at den ignorerer det hele etter å ha opplevd det noen ganger. Et mottrekk er da å programmere varslerne til å sende nye lyder som er uregelmessige, forklarer Wildenschild.

Elgvarslersystemet vil ventelig være i drift i januar måned.

Du kan se video av varslingssystemet på nordlys.no – her:


Her treffer Sveinung elgen i 150 km/t