Denne bilen skal få et helt nytt liv
Lancia vil følge opp Thesis med neste generasjon Chrysler 300 C i Europa.
Chryslers dager som bilmerke i Europa er talte som følge av nytt, italiensk eierskap. Chrysler-bilene skal - i den grad de er aktuelle for det europeiske markedet - markedsføres som Lancia.
For Norges del vil det si at fra før av ganske marginale Chryslere nå skal prydes av et merkenavn med tradisjonelt enda smalere kundekrets.
Smalt merke
Det kan gå bra. Men mye avhenger nok av designet. Lancia har de siste årene vært forholdsvis outrerte i linjeføringen, og alt tyder på at Chrysler-modellenes visuelle særpreg skal Lancifiseres før de slippes løs på europeiske kjøpere.
I klartekst skal Lancia lage en etterfølger avsin storbil-flopp Thesis (bildet øverst) basert på bilen som skal erstatte Chrysler 300 C på bildet under. "Interessant" er bare fornavnet...
Nåværende Chrysler 300 C, som ble til mens Daimler + Chrysler fremdeles var lik "sant", fases ut i løpet av kort tid. Den har ikke solgt særlig bra i Europa, til tross for at den i bunn og grunn har hatt velprøvet og anerkjent teknikk fra Mercedes 210-serie, emballert i et særpreget karosseri som har "manglet" opphavets rustproblemer.
Nye 300 C har etter alt å dømme stort sett vært utviklet etter at Daimler-Benz solgte seg ut, og før italienerne kom inn.
Det er altså etter alt å dømme en forholdsvis rendyrket, amerikansk bil som ventes å bli avduket på Detroit-utstillingen i januar. Likefullt insisterte Chrysler- og Lanciasjefen Olivier Francois på Paris-utstillingen i oktober at alt som skal lanseres med Lancia-logo i fremtiden vil ha "superbe, europeiske kjøreegenskaper".
Det gjør ikke lanseringen av den nye bilen mindre spennende.
Mye bruktbil for pengene - sjekk utvalget her:
Småjusteringer
Hvordan den blir vil vi trolig få svar på to måneder senere. I Geneve skal etter alt å dømme teppet falle for Lancia-versjonen, som man altså tror vil bli hetende Thema.
Lanciaen skal ha mindre endringer i forhold til Chrysleren, som eksempelvis annen grill og støtfangere som tilfredsstiller europeiske i stedet for amerikanske normer. Med de siste årenes modeller fra Lancia i minne er det lett å tenke seg at dette er småjuseringer som kan være nok til å få resultatet til å arte seg som en helt annen bil enn utgangspunktet, og det blir meget spennende å se hvilken retning man tar med Thema.
80 prosent turbodiesel
Borte er selvsagt også motoriseringen med aner fra Mercedes.
De nye søsterbilene 300 C og Thema vil bli bygget side om side i Ontario, Canada, og vil også få det samme motorutvalget. For Lanciaens del regner man med at hele 80 prosent vil ha en ny 230 hestekrefters turbodiesel V6 med treliters volum, som bygges av italienske VM Motori.
Interiøret loves også å være tatt noen markerte hakk opp i både kvalitet og luksusfølelse.
Blir Thema tema?
Uansett blir det spennende å se om Thema i det hele tatt blir "bred" nok til å bli tema på norske salgsstatistikker. I dag er jo Lancia totalt fraværende, men de har en viss tradisjon å ivareta: Sist Thema-navnet var i bruk var på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet, da som en forsiktig oppjålet Saab 9000 med noen ganske friske motoralternativer.
Kanskje kan det bli slik igjen, når det italienske navnet plukkes frem fra en gammel Saab, og settes på en amerikaner som nettopp har blitt seg selv igjen etter å ha vært en Mercedes i festantrekk...