Denne bilen får eget døråpningsvarsel
Snart premiere på Volvos nye elbil.

7. juni er den offisiell. Da får Volvo en helt ny elbil – og en ny innstegsmodell. EX30 blir etter alt å dømme en svært viktig bil for merket de kommende årene. Ikke minst også fordi den etter planen skal hente mange nye kunder.
Volvo bygger nå opp mot premieren og har begynt å sende ut litt informasjon om nykommeren.
Nå får vi blant annet vite at sikkerhetssystemene i EX30 er spesielt tilpasset bytrafikk, med medtrafikanter som gjør alt fra å sykle, sparkesykle, skate eller gå.
Urban trafikk
Bildører som åpnes rett foran syklister i fart er årsak til et betydelig antall sykkelulykker. Det finnes ingen offisielle norske tall på området, men ifølge organisasjonen Cycling UK blir 60 personer i gjennomsnitt drept eller alvorlig skadet av bildører hvert år, bare i Storbritannia.
For å bidra til å redusere slike hendelser, er Volvo EX30 utstyrt med et døråpningsvarsel som varsler deg, når du skal åpne døren foran en forbipasserende syklist eller annen trafikant. Døråpningsvarselet er bare én av flere funksjoner i den såkalte Safe Space-teknologien som er spesielt tilpasset urban trafikk.
Her var det slutt for Volvo V40

Passe på deg og andre
– Vi har lenge hatt fokus på sikkerhet i bymiljøer, der biler deler plass med fotgjengere og syklister. Med Volvo EX30 tar vi dette til neste nivå, med en liten SUV som passer på deg og andre mennesker i de travle gatene i moderne byer, sier Åsa Haglund som er leder for Volvo Cars´ sikkerhetssenter.
Beskyttelse av personer ved en kollisjon har alltid vært et fokusområde for Volvo. Den strukturelle utformingen av EX30 skal videreføre dette, blant annet gjennom styrking av sikkerhetsburet, A-, B- og C-stolpene, samt taket.
Viktig endring: Nå skal C40 og XC40 gå lengre

Forsterket stål
Integrasjonen av batteripakken har vært sentral i sikkerhetsarbeidet. Bilens chassis og sikkerhetsbur er bygget med ulike typer forsterket stål, som effektivt skal dempe støt ved en eventuell kollisjon.
EX30 har også en sidekollisjonspute på innsiden av førersetet, designet for å redusere hode- og brystskader ved en kollisjon fra siden. I tillegg har bilen flere nye aktive sikkerhetsfunksjoner, som bidrar til å beskytte folk i og utenfor bilen.

Vi er på premieren
EX30 kommer også med et nytt avansert førervarslingssystem. Systemet består av detektorer i rattet, samt en spesiell algoritme-drevet sensor plassert bak rattet som registrerer øye- og ansiktsbevegelser rundt 13 ganger i sekundet. På denne måten vil bilen prøve å forstå om føreren er distrahert, trøtt eller på annen måte uoppmerksom, selv om vedkommende kanskje ikke er klar over det selv.
Bilen har også en ny autobrems-funksjon, designet for å hjelpe sjåføren til å unngå ulykker i veikryss. Dersom en annen bil uventet krysser veien foran, er autobremsen designet for å stoppe bilen, med hensikten å forhindre eller minske skadene ved en kollisjon.
Volvo EX30 lanseres altså 7. juni. Salgsstart i Norge er samme dato. Vi i Broom er til stede på premieren i Milano og skal naturligvis rapportere hjem derfra.
Litt billigere Volvo, men kanskje ikke verdt det likevel
Første møte: Her er Volvos nye flaggskip