Dette er Concept Recharge, som er ment som en forsmak på det som kommer fra merket i årene fremover. Det er ventet at den nye EX90 får mer tradisjonelt design.
Dette er Concept Recharge, som er ment som en forsmak på det som kommer fra merket i årene fremover. Det er ventet at den nye EX90 får mer tradisjonelt design.

Den viktigste bilen deres på flere år – nå vet vi når den kommer

Volvos nye og elektriske SUV er ikke langt unna.

Senere i år skal Volvo vise det som blir den elektriske arvtageren til toppmodellen XC90. Det er en bil vi hørt om lenge og som det er store forventninger til.

I dag har Volvo sluppet noen detaljer, frem mot premieren. I en direktesending på selskapets YouTube-kanal har Volvo-sjef Jim Rowan gått gjennom en del av alle sikkerhetssystemene bilen er utstyrt med. Han har også delt dato for premieren. Og har kunngjort navnet på bilen.

I forkant var det mange spekulasjoner rundt nettopp navnet. Flere kilder har hevdet at Volvo skulle bort fra dagens modellbetegnelser, og over på navn. Et mye nevnt alternativ her, har vært Embla. Men også EXC90 dukket opp som et alternativ.

Vises 9. november

Nå er det altså klart hva som er fasit: Nemlig EX90.

I løpet av dagens sending, fikk vi se dataanimerte skisser av bilen. Mer håndfaste enn det er ikke Volvo ennå. De kommer til å holde mest mulig tilbake frem mot selve premieren av bilen. Men vi får i alle fall vite datoen for det: Nemlig 9. november.

Det er ventet at premieren vil finne sted samtidig flere steder i verden. Sannsynligvis i Sverige, USA og Kina. Når dette skjer i november, betyr det også at produksjonen neppe er i gang før et godt stykke ut i 2023. Dermed blir det heller ikke kundebiler med det aller første.

Skal gå lengre og lade raskere – uten at det koster eierne noe

Volvo har utviklet en helt ny plattform for sine store elbiler, SPA2 heter den.
Volvo har utviklet en helt ny plattform for sine store elbiler, SPA2 heter den.

Rekkevidde på 600 kilometer?

Det vi også vet er at bilen vil bygge på samme plattform (SPA2) som Polestar 3. Dermed er det nærliggende å tro at bilen blant annet får batteripakke på 111 kWt og en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Det er også ventet at Volvo vil tilby flere batteripakker til bilen.

Volvo har så langt kun delt bilder av «Concept Recharge», som gir en pekepinn på hva vi kan vente oss.

Mer tradisjonelt design

Tidligere i høst lekket imidlertid også de første patentbildene av bilen. Her kjenner vi igjen mye fra dagens XC90.

Sammenlignet med Concept Recharge, ser det ut til at produksjonsmodellen får et litt mer tradisjonelt SUV-design, med blant annet høyere taklinje.

I front er det ikke lenger noen tradisjonell grill, men Tors Hammer-lysene får leve videre.

Her får vi første forsmak på Volvo-fremtiden

Dette er med stor sannsynlighet hvordan Volvos neste elbil vil bli seende ut. Patentbildene har akkurat lekket ut.
Dette er med stor sannsynlighet hvordan Volvos neste elbil vil bli seende ut. Patentbildene har akkurat lekket ut.

Flere modeller på vei

På et møte med forhandlere i USA tidligere i år, la Volvo frem en tidslinje for nye biler.

Konkret skal det handle om fem nye eller re-designede elbiler de neste årene. Dessuten to ladbare hybrider som skal leve videre i nye utgaver.

Først ut av elbilene er altså oppfølgeren til XC90. I tillegg skal det være snakk om en SUV/crossover som plasserer seg mellom dagens XC60 og XC90. Om den i så fall også blir en elektrisk utgave av XC60 er litt uklart.

Det ligger også i kortene at det vil komme en modell som er mindre enn dagens XC40/C40 – og som da blir den nye innstegsbilen fra Volvo. Det vil overraske om ikke den blir helelektrisk, og kun det.

Volvos første elbil? Nei, slik gikk det ikke

Dagens XC90 var første helt nye bil ut fra Volvo, etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Den har også vært en stor suksess for merket.
Dagens XC90 var første helt nye bil ut fra Volvo, etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Den har også vært en stor suksess for merket.

– Perfekt elbil for Norge

Opplysningene fra forhandlermøtet i USA er ikke offisielt bekreftet eller kommentert fra Volvos side. Volvos norske kommunikasjonssjef Erik Trosby sa dette til Broom tidligere i år:

– Vi kan ikke kommentere konkret på spekulasjoner om fremtidige produkter, men Volvo satser for fullt på elbiler og skal lansere flere nye modeller i ulike størrelser de neste årene. Først ut er en stor SUV som skal vises fram i år og som vil bli en perfekt elbil for Norge. Etter det skal vi vise fram en ny elbil som er mindre enn de modellene vi har på markedet i dag. Frem til 2025 kommer det mange modeller som vil passe det norske markedet godt og innen 2030 skal Volvo bli et rent elbilmerke.

Les mer om nye Polestar 3 her

Husker du dette innslaget? Her tester vi brukt Volvo XC90: