Den store plassduellen
Skoda eller Mercedes? For få år siden hadde spørsmålet vært utenkelig. Men slik er det ikke lenger.

Store stasjonsvogner er førstevalget til veldig mange norske familier. Rett og slett fordi vi trenger mye plass. Til unger, barneseter, barnevogner, handleposer, ryggsekker og kofferter. Vi ønsker oss biler der det bare er å lesse inn.
Er du litt opptatt av status i tillegg til plass? Da har Mercedes E-klasse stasjonsvogn vært en sikker vinner i flere generasjoner. Nå har den nylig kommet i ny versjon. Fortsatt diger - nå mer elegant og mer sporty enn noensinne.
Topp moderne motorisering gjør også at prisene er overraskende gunstige. Du skal lete lenge og vel for å finne et større bagasjerom enn i denne bilen.
Fortsatt bruk for plass, men mindre opptatt av status? Da kan nye Skoda Superb stasjonsvogn være bilen for deg. Skoda er kjent for å gi mye bil for pengene og denne stasjonsvogna er absolutt ikke noe unntak. Digert bagasjerom, selv om det ikke helt kan måle seg med Mercedesens kjempevolum.
To helt forskjellige biler? Joda, men de har også veldig mange likhetstrekk. Det skiller 90 000 kroner i pris mellom testbilene, ikke uventet i Skodaens favør. Attpåtil gir Superb deg mer motor, mer utstyr og ikke minst: Trekk på alle fire.
Så dermed er det klart for stasjonsvognduell. Fornuft mot status. Plass mot enda mer plass. Og 136 hk og bakhjulstrekk - mot 170 hk og firehjulstrekk. Kort sagt: Mercedes E 200 CDI mot Skoda Superb TDi 4x4.
E-klasse har startpris på 511 500 kroner i denne versjonen. Testbilen kommer på 616 200 kroner. Samme tall for Skoda Superb er 475 300,- og 525 600,-.

Kjøreegenskaper
Mercedes E-klasse
Les mer om E-Klasse i vår nybil-guide:
Den er nesten helt lydløs. Hverken hjulstøy, vindsus eller motorlyd trenger inn i den litt mørke og intime Mercedes-kupeen. Og kombinasjonen bakhjulstrekk, lang akselavstand og automatgir er etter vår mening nesten uslåelig når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. I alle fall så lenge det ikke er glatt og bratt. Da har E-Klassen noen fysiske lover den ikke klarer å oppheve, og antispinn-systemet jobber litt mer enn hva vi liker.
Utover dette og en motor som tross alt ikke er veldig sprek – men duger for de fleste - er det lite eller ikke noe å utsette på kjøreegenskapene. Den er litt mykere i hjulopphenget enn Superben og føles generelt litt tyngre og solid enn Skodaen. Og den er den soleklare komfortvinneren.
Skoda Superb:
Les mer om Superb i vår nybil-guide:
Firehjulstrekk gjør vinteregenskapene til Superbens store fortrinn her, sammen med en noe kvikkere og mer leken motor. Komforten er upåklagelig, men manuelt gir og noe enklere interiør gjør at du ikke får samme upperclass-følelse som i Mercedesen.
Til tross for at Superb er en stor bil, er den fast i oppsettet. Styringen er behagelig presis og bilen nesten overrasker med kvikk respons både fra motor og styring. Dirkete sporty er den ikke, men den er langt i fra så sedat som man kanskje skulle tro.
Mercedes E-klasse: 5/6
Skoda Superb 4/6

Interiør/Plass
Mercedes E-klasse:
Vanligvis starter vi med å sette oss inn bak rattet, men her gjør vi et lite unntak og sjekker bagasjerommet først. Og det er digert! 695 liter svelger det med baksetet i bruk. Feller du ned dette, vokser det til hele 1950 liter. Klarer du ikke å få med helgebagasjen i denne bilen, må du være en svoren Ole Brumm-tilhenger og svare "Ja takk, begge deler" altfor ofte.
Rommet er langt, men det er også nesten påfallende bredt. Rette kanter og mange lure pakkeløsninger følger med, også smart rom under gulvet.
Også folk har det bra i denne bilen. Foran er plassen gedigen og det er forsåvidt god plass til tre voksne også i baksetet, ulempen er bare at man ikke sitter så godt i midten. Her er mange mindre flerbruksbiler bedre, i og med at de har tre separate stoler i stedet for helt baksete.
Mercedes-interiøret er solid og litt gedigent. Det gir absolutt premiumfølelse og materialkvaliteten er jevnt høy.

Skoda Superb:
Vi starter med bagasjerommet her også og det er kun èn grunn til at vi ikke blir superimponert: Nemlig at vi sjekket Mercedesen først. Med 633 liter går Superb utenpå de aller fleste konkurrentene, selv om den ikke helt matcher Merdedesen. Med baksetet nedfelt har kan du helle inn 1865 liter.
Også Superb har smarte pakkeløsninger i bagasjerommet. Det grå materialet som gulv og vegger er kledt med gir imidlertid et langt mindre eksklusivt inntrykk enn Mercedesens sorte og mer påkostede løsning.
Den samme følelsen får vi ikke helt uventet også inne i kupeen. Her framstår Superb nettopp som det den er: En mye billigere bil enn E-klasse. Likevel har Skoda ingen ting å skamme seg over. Det ser helt greit og absolutt solid ut - du må bare ikke forvente deg mye premiumfaktor.
God plass foran også her og beinplassen i baksetet er nesten oppsiktsvekkende stor. Ja, det er nesten så det er litt bortkastet med så mange centimetre fram til forseteryggene. Her hadde det nok ikke gjort noe om Skoda hadde skjøvet baksetet litt framover og dermed fått enda større bagasjerom. Bredden setter uansett begrensninger for hvor godt tre voksne sitter her over litt tid.

Mercedes E-klasse 6/6
Skoda Superb: 5/6
Motor
Mercedes E- klasse:
E200 CDI byr på 136 hk / 360 Nm, fra en dieselmaskin på 2,2 liter. Forøvrig ”samme” motor som både 220 og 250 har. Lydløs, sterk og seig, men ikke like rask som Superb. Den trenger 1,8 sekunder lengre tid fra 0 – 100, uten at den oppleves som lat av den grunn.
Som alltid i Mercedes, en perfekt automatkasse, og kjøremodus innstilles fort på komfort bak rattet her, og der er den nesten uslåelig. E-Klassen er enda mindre grådig ved dieselfatet enn Superb – kun 0,56 l/mil nøyer den seg med. Imponerende.
Vi tror allikevel at mange av Merce-kundene blar opp 50 lapper ekstra for å få 220 CDI-en på 170 hk.
Skoda Superb:
170 hk / 350 Nm er de tørre fakta. Skodaen med sine 34 hk ekstra og manuelt gir, oppleves noe mer leken enn Merca. 2-liter dieselen du finner under panseret er både stillegående, seig og vibrasjonsfri – og når du drar på litt, høres den nesten ut som en bensinmotor. 0 – 100 sprinten avvikles på 9,1 sekund, noe som absolutt er godkjent.
Girkassa er sekstrinns, med korte og presise skift. Alt i alt en fin kombinasjon, som heller ikke sprenger drivstoffbudsjettet. Den nøyer seg med 0,65 l/mil. På blandet kjøring.
Mercedes E-klasse: 5/6
Skoda Superb: 5/6
Design
Mercedes E- klasse:
Mercedes er ikke akkurat merket som finner på de store sprellene mellom hver generasjon, men denne E-klassen har blitt en usedvanlig lekker bil. Plutselig ser forrige generasjon veldig gammel ut i forhold - særlig i fronten.
Også hekken er betydelig strammet opp. Premium-faktoren er høy og for første gang kan vi tillate oss å bruke ordet "litt sporty" om en E-klasse stasjonsvogn.
Bruktimportere E-Klasse? Les mer her:
Skoda Superb:
Traust. Det er ordet som kanskje best oppsummerer Superb stasjonsvogn. Dette er en design som ikke skal støte bort noen kunder, men Skoda kommer heller neppe til å selge veldig mange Superb stasjonsvogner på grunn av utseendet.
Spesielt bakfra ser det litt tungt og dvask ut, og kan faktisk minne litt om en forstørret Fabia. Kan dette være litt for å skjerme konsernets to andre store stasjonsvogner, VW Passat og Audi A6? Ikke vet vi, men du snobber i alle fall ikke oppover ved å komme i denne bilen.
Lyst på brukt Skoda? Les mer her:
Mercedes E-klasse 5/6
Skoda Superb 3/6

Miljø/Økonomi
Mercedes E- klasse:
En riktig motorisert og utstyrt E-Klasse har alltid vært populære bruktbiler, og det er ingen grunn til å tvile på at dette gjelder den nye også. Kvalitets- og rustproblemene som Mercedes plutselig og noe overraskende ble kjent for, skal nå være en saga blott. De har ikke råd til å dumme seg ut en gang til, og vi tror dette er den beste E-klassen noensinne.
Service- og vedlikeholdskostnadene ligger noe over Skoda.
Beundringsverdig lavt forbruk på bare 0,56 l/mil og et CO2-utslipp på 152 g/km er helt klart godkjent.
Skoda Superb:
Skoda skal liksom være billig det – enten det er brukt eller nytt. Og vi frykter nok at en Skoda til oppunder halvmillionen ikke er den aller beste investeringen du kan gjøre. Men ikke for det - har du et litt langsiktig perspektiv på bilholdet ditt, minimum 4 – 5 år, så er verditapet ikke større enn hos konkurrentene.
Service og vedlikeholdskostnadene på Skoda ligger noe under gjennomsnittet for konkurrentene, og den generelle kvaliteten er jevn og god.
Drivstoff-forbruket er oppgitt til 0,65 l/mil og CO2-utslippet til 169, er ikke spesielt bra og den må se seg grundig slått av tyskeren her.
Mercedes E-klasse 5/6
Skoda Superb 3/6

Konklusjon
Det er utvilsomt to veldig gode biler vi har her, og av alle ting en Skoda og en Mercedes. Hadde det vært for 15 år siden, hadde en slik sammenlikning vært utenkelig, eller ren humor-greie. Dette sier mye om hvor langt Skoda har kommet siden da.
Hvilken av disse du ender opp med i garasjen styres av noen ganske enkle behov.
Prioriterer du komfort og status og ikke må være førstemann ut av lyskrysset, velger du E-klassen. Om den er verdt 100 000 kroner mer? Ja vi mener det.
Les vår test av Mercedes E 200t CDI her:
Vil du spare 100 000 kroner og være sikker på å komme helt opp til hytta på all slags føre, så er Superb førstevalget. Skodaen er en ekte hyttebil og kombinasjonen stor stasjonsvogn med diesel og firehjulstrekk er superattraktiv. Men oppe på Mercedes-nivå er den ikke, selv om prisen nærmer seg.
Les vår test av Skoda Superb 1,8 TSI stv. her:
Mercedes E-klasse 5/6
Skoda Superb 4/6
