Den neste storselgeren deres – kommer snart til Norge

SKAGEN (Broom/TV 2). Her er nye BMW iX1.

Nå har vi fått kjøre nye BMW iX1 for aller første gang, i Danmark. Bilene du ser her er såkalte førproduksjons-eksemplarer.
Nå har vi fått kjøre nye BMW iX1 for aller første gang, i Danmark. Bilene du ser her er såkalte førproduksjons-eksemplarer.

I sommer stoppet produksjonen av BMW i3. Dermed var det også slutt for en liten og særpreget elbil som i mange år har vært en stor suksess i Norge.

i3 var også BMWs start på elektriske biler. Den har ikke fått noen direkte etterfølger. I stedet er det nye iX1 som nå tar over som BMWs innstegs-elbil.

Modellnavnet X1 debuterte tilbake i 2009. Dette er den mest kompakte SUV-en fra BMW. Nå blir den altså elektrisk – og det er ventet at dette blir en storselger i Norge fremover. Startprisen er gunstig, du får iX1 fra 479.000 kroner.

Dette er før-produksjonsbiler av iX1, vi har møtt dem nordvest i Danmark.
Dette er før-produksjonsbiler av iX1, vi har møtt dem nordvest i Danmark.

Kommer i desember

Vi i Broom har akkurat vært på aller første testkjøring av bilen, nord i Danmark. Her snakker vi før-produksjonsbiler som er tysk-registrerte – men det er ikke lenge til vi får se iX1 i Norge og på norske skilter.

Importøren opplyser at de første bilene kommer til landet i desember. Da er det snakk om demobiler til forhandlerne. Men er det skal ikke være helt utelukket at de første kundene får bilene sine før årsskiftet.

Slik blir den spennende BMW-framtiden

iX1 er en kompakt SUV, med lengde på 4,5 meter.
iX1 er en kompakt SUV, med lengde på 4,5 meter.

Rekkevidde fra 413-438 kilometer

I modellprogrammet til BMW, legger iX1 seg inn under de elektriske SUV-ene iX og iX3. Nykommeren har batteripakke på 64,7 kWt. Det gir en offisiell rekkevidde fra 413-438 kilometer, avhengig av utstyr.

Det kombinerte, elektriske forbruket oppgis fra 17,3-18,4 kWt per 100 kilometer. Ladesystemet har en effekt på 11 kW som standard, men bilen kan også leveres med en ombordlader på 22 kW. Den tar imot inntil 130 kW på hurtiglading.

Under optimale forhold lades da batteriet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter. En ladeøkt på 10 minutter kan gi 120 kilometer rekkevidde.

Vanlig BMW? Nei – dette er Norges eneste

Innenfor relativt kompakte mål har BMW fått plass til 490 liters bagasjerom.
Innenfor relativt kompakte mål har BMW fått plass til 490 liters bagasjerom.

490 liter bagasjerom

Med en elmotor på forakselen og en på bakakselen blir det firehjulsdrift, xDrive på BMW-språket. Det er noe vi vet mange norske kunder ønsker seg. Storebror iX3 leveres kun med bakhjulsdrift. Når iX1 kommer med 4x4, vil nok en del kunder heller velge denne.

Størrelsesmessig er dette en kompakt SUV. iX1 er 4,5 meter lang. Bagasjerommet er bra, 490 liter som øker til 1.600 liter når du slår ned baksetet. Det gjør iX1 til en fullverdig familiebil for mange. Tillatt tilhengervekt er for øvrig 1.200 kilo.

Brukt BMW X1 kan være et lite kupp

BMWs Curved display er på plass, med en stor skjermflate.
BMWs Curved display er på plass, med en stor skjermflate.

Får bil i mai

Innvendig har iX1 BMWs Curved display, der skjermene for førerinformasjon og infotainment smelter sammen til én enhet.

Den norske importøren passerte 1.000 solgte eksemplarer kort tid etter at de åpnet for bestillinger. Dette tallet har etter alt å dømme økt betydelig siden. 70 prosent av bilene som er bestilt til nå er utstyrsversjonen som heter Fully Charged, denne har startpris på 584.000 kroner – før det blir innført moms på elbil her hjemme.

Bestiller du iX1 nå, kan du forvente å få bil i mai neste år.

Vi kommer tilbake med mer om BMW iX1 om ikke lenge.

Les vår test av BMW X1 som ladbar hybrid her

Video: Her er en annen populær elbil fra BMW