Den koster fra 16 millioner – men er allerede utsolgt
Koenigsegg har suksess med sin Regera.

Svenskene kan mer enn å lage familiebiler. Koenigsegg har etter hvert blitt en av verdens fremste supersportsbiler med modeller som CCX, Agera og One:1.
Det var i 1993 Christian Von Koenigsegg etablerte selskapet etter inspirasjon fra vår egen kultskatt: Il Tempo Gigante.
Målet var krystallklart: Koenigsegg skulle lage verdens beste bil.
I dag bygges samtlige modeller i en nedlagt flyhangar sør i Sverige, nærmere bestemt Ängelholm. Siste modell ut er superhybriden med navn Regera. Bilen er utvilsomt en av verdens raskeste, og skal bygges i 80 eksemplarer. Det høres i utgangspunktet lite ut, men i hyperbil-skalaen er dette forholdsvis mange.

Koenigsegg har nemlig aldri produsert så mange eksemplarer av en modell. Hvorfor? Bilen er virkelig et mesterverk, både hva gjelder teknologi og ytelser. Kundene står rett og slett i kø for å sikre seg den.
1.500 hestekrefter
Nå er det drøyt to år siden superbil-produsenten presenterte Regera for første gang. Bilen fikk umiddelbar oppmerksomhet, mye på grunn av design og ikke minst EKSTREME ytelser. Her blir faktisk både RS- M- og AMG-modeller en sinke i forhold.

Regera er Koenigseggs hittil råeste modell. Det er mye takket være hybridteknologien. Bilen er utstyrt med totalt fire (!) motorer: En V8-er på 5 liter, samt tre elmotorer. Bensinmotoren alene produserer 1.100 hestekrefter.
Sammen med elmotorene blir samlet effekt noe så vanvittig som 1.500 hk og 2.000 Nm. Det er tall som er vanskelig å ta innover seg i bilverdenen.
Koenigsegg One: 1: Skal bli verdens raskeste bil
16 millioner og utsolgt
Ved å plassere den ene elmotoren direkte på veivakselen i V8-eren, samt to direkte på bakakslingen, blir det lynrask respons. Derfor oppgir Koenigsegg også akselerasjon fra 150-250 km/t. Den øvelsen tar kun 3,2 sekunder.
0-400 km/t går dessuten på under 20 sekunder. Og for moro skyld: Den klassiske øvelsen 0-100 km/t er unnagjort på 2,7 sekunder. Det er ytelser det står respekt av.
Med en rekke teknologier attpåtil, blir ikke prisen spesielt hyggelig. I Sverige starter Regera på 16 millioner svenske kroner. Det er også før avgifter. Dermed kan vi bare tenke oss hva prisen ville vært i Norge.
Koenigsegg har denne uken meddelt at alle de planlagte 80 eksemplarene er solgt. Om en av dem skal til Norge vet vi ikke riktig ennå, men det blir uansett spennende å se Koenigseggs største modellserie rulle ut på veiene.
