Debuterte for 70 siden – og vakte enorm oppsikt

SL startet med å utklasse konkurrentene i 1952.

Få bilmodeller har fått samme ikonstatus som Mercedes SL. Denne debuterte tilbake i 1952.
Få bilmodeller har fått samme ikonstatus som Mercedes SL. Denne debuterte tilbake i 1952.

Noen bilmodeller ender som «kultbiler», som for eksempel Citroën 2CV og Bobla. Andre, og gjerne i den andre enden av skalaen, blir ikoniske – slik SL-modellene fra Mercedes-Benz har blitt.

I år er det 70 år siden disse legendariske sportsmodellene først så dagens lys, og SL er fortsatt noe av det fineste bilindustrien kan levere .

Nå er det syvende generasjon (R232) som ruller på veiene, lansert som 2022-modell.

SL-eventyret startet med en renbygd løpsbil, 300 SL (W194), i 1952. Den var en utrolig suksess, og vant i sin første sesong firedobbelt på Nürburgring, dobbelt i Le Mans 24-timers og III Carrera Panamericana i Mexico. I Mille Miglia kom 300 SL på 2. og 4. plass, også det knallsterke prestasjoner som ble lagt merke til.

Dette er selve stamfaren, løpsbilen 300 SL fra 1952. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Dette er selve stamfaren, løpsbilen 300 SL fra 1952. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Verdi i dag: Over 10 millioner

Suksessen i bilsport førte raskt til krav om en gateversjon av modellen, og Mercedes-Benz reagerte kjapt.

Allerede i 1954 kunne fabrikken lansere 300 SL Coupé (W198), den legendariske måkevinge-sportsbilen, med dørene hengslet til taket. I dag omsettes slike biler for langt over 10 millioner kroner.

Bilen ble bare kjørt 13 mil - men du gjetter neppe hvorfor

Lekre 190 SL

Samtidig med denne modellen, presenterte Mercedes-Benz også et rimeligere SL-alternativ, nemlig 190 SL. Dette var en åpen roadster, som ikke bare var lekker å se på, men som også leverte «fremragende komfort for lange turer i høye hastigheter», slik fabrikken beskrev det.

Min avdøde venn Arne Bru underskrev gjerne på dette. Han var den heldige eier av en slik bil av 1958-årgang, og jeg kan bekrefte at den ble stelt meget pent med!

Et gløtt inn på førerplassen i prototypen til 300 SL løpsbil for 1953-sesongen.
Et gløtt inn på førerplassen i prototypen til 300 SL løpsbil for 1953-sesongen.

Så kom Pagode

I 1957 ble måkevinge-coupéen etterfulgt av 300 SL Roadster. Teknisk var den langt på vei lik coupéen, men modifisert slik at dørene kunne hengsles i forkant på vanlig vis.

Neste generasjon dukket opp med 230 SL (W113) i 1963. Denne erstattet både 300 SL og 190 SL. Dette var en ny godbit som imponerte både med sportslighet, komfort og sikkerhet, og 230 SL har senere vært en viktig banebrytende modell for SL-tradisjonene. Hardtop-løsningen med de høye vinduene og den konkave takformen med de smale vindusstolpene minnet om asiatiske templer, og ga raskt modellen økenavnet «Pagode».

Denne Mercedesen har du kanskje aldri hørt om

1957-modell Mercedes-Benz 300 SL Coupé med måkevingedører.
1957-modell Mercedes-Benz 300 SL Coupé med måkevingedører.

Serien levde i 18 år

I 1971, på vårparten, slapp Mercedes-Benz den nye SL-serien R107. For første gang kunne pengesterke entusiaster glede seg over å få V8-motor, både i 350 SL og 450 SL.

Disse ble fulgt opp med en sekssylindret modell, SL 280, i 1974. For første gang kunne SL-modeller leveres med hele tre forskjellige motorvalg, og preget av eleganse og soliditet var absolutt. Også kollisjonsbeskyttelsen i denne åpne toseters modellen var langt forut for sin tid. R107 ble produsert sammenhengende i hele 18 år – noe som også er en rekord.

Lekkert interiør i 1960-modellen også!
Lekkert interiør i 1960-modellen også!

Automatisk veltebøyle og V12

På bilutstillingen i Geneve våren 1989 presenterte Mercedes-Benz neste generasjon SL – R129. Her kom noe som virkelig fikk løftet øyebrynene på messebesøkerne. Ikke minst imponerte den automatiske veltebøylene, som slo ut på bare 0,3 sekunder – selv med hardtopen lukket. Snakk om sensasjon! Enkelte kunder godtok uten videre leveringstid på flere år, for dette var virkelig en bil verdt å vente på!

Flere motorer var tilgjengelig, men best huskes naturligvis de legendariske V12-motorene i 600 SL/SL 600 (394 hk) og SL 73 AMG med sin 7,3 liter med 525 hk – ikke småtteri i 1989!

Bilklassikere solgt for spinnville priser

1970-modell 280 SL 'Pagode'.
1970-modell 280 SL "Pagode".

Toppmodell med 670 hk

Tolv år senere – i 2001 – var tiden moden for debut for neste SL-generasjon, R 230. En nyhet som virkelig ble lagt merke til her, var foldetaket av stål, slik at man for første gang i historien fikk en Mercedes-Benz som både var åpen og coupé i samme bil.

Designmessig kombinerte denne generasjonen både tradisjon og fremtid på en slående måte. AMG-andelen av leverte biler økte kraftig med denne generasjonen, og nesten en tredel av alle leverte R230 ble levert med AMG-motor.

Toppmodellen var SL 65 AMG Black Series med saftige 670 hk.

SL 500 fra 1995. Det var 1998-utgaven av denne jeg kunne kose meg med noen dager på Autobahn den gangen.
SL 500 fra 1995. Det var 1998-utgaven av denne jeg kunne kose meg med noen dager på Autobahn den gangen.

60-årsdag i USA

SL-seriens 60-årsdag ble markert med lanseringen av R232 i januar 2012. Denne gang var første presentasjon lagt til den nordamerikanske internasjonale bilutstillingen i Detroit (NAIAS), med hovedfokus på en rekke grep for å redusere vekt.

Det var ikke noen sensasjon at Mercedes-Benz la lanseringen til USA, som gjennom alle år har vært et svært viktig marked for SL-modellene.

Norske kunder stikker av med halvparten av bilene

Ganske så trivelige forhold inne i en 1998-modell SL 600.
Ganske så trivelige forhold inne i en 1998-modell SL 600.

Firehjulstrekk og 2+2

Dagens utgave av SL-serien (R232) regnes som sjuende generasjon, og ble vist første gang i 2021. Med en klassisk soft top og et umiskjennelig sportslig preg føyer den seg elegant til en lang historie av legendariske sportsmodeller. Samtidig blir den luksuriøse roadsteren mer anvendelig som 2+2-seter.

For første gang leverer den også kreftene til alle fire hjul. Til de teknologiske høydepunktene hører blant annet AMG Active Ride Control oppheng med aktiv krengningsstabilisator, styrende bakhjul, AMG keramisk høyytelses bremsesystem som tilleggsutstyr og litt av hvert av snadder ellers.

På snadder-siden finner vi også to AMG V8 biturbo motorer, med motorytelse fra 476 til 585 hk.

Mercedes-Benz SL 55 AMG 2005. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SL 55 AMG 2005. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Rendyrket nytelse

Mitt første møte med en Mercedes-Benz SL i fri utfoldelse fant sted i 1998. Da hentet jeg en SL 500 i Stuttgart og begav meg – ikke uten ærefrykt, det skal innrømmes – ut på fri fart-strekningene på Autobahn. Nå tok det ikke mange sekunder å forstå at det var nettopp her bilen trivdes og virkelig kom til sin rett, og resten var rendyrket nytelse de fire dagene før jeg igjen måtte levere fra meg nøklene. Og bilen, da...

Sammenlignet med dagens verstinger, var SL 500 i 1998-utgave ganske fredelig av seg, men slik opplevdes det ikke den gangen. For 0-100 på drøyt 6 sekunder var lynraskt på slutten av forrige århundre, få matchet slikt!

Vanlig bil – men denne er sjelden

Dagens Mercedes-AMG SL 55. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
Dagens Mercedes-AMG SL 55. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun

Blant mine beste bilminner

Toppfart som var elektronisk begrenset til 250 km/t var heller ikke småtterier, og tenk – uten den innlagte sperren kunne den altså ha gått enda fortere! Men 250 holdt fint, det...

Og hvilken opplevelse det var av en bil! Ordet rasedyr er høyst berettiget, fra det imponerende sportsbildesignet og ned til det lekre, påkostede interiøret. Ja, og så kjøreegenskapene, da, som kunne fortjene et laaangt kapittel for seg.

Ingen tvil om at Mercedes-Benz SL 500 1998 er trygt lagret blant mine beste bilminner!

Her er SL-historien samlet på ett bilde. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Her er SL-historien samlet på ett bilde. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Drømmebil blir ny - her er de første bildene

Mercedes-Benz SL 500 Roadster 1998 – noen tall:

Motor: V8, 5 liter. 320 hk. Maks dreiemoment 470 Nm

Drivverk: Bakhjulsdrift, automatgir.

Lengde x bredde x høyde: 4,50 x 1,81 x 1,30 m

Akselavstand: 2,52 m

Bagasjerom: Minimum 265 l

Egenvekt: 1.835 kg

Tillatt totalvekt: 2.230 kg

Akselerasjon, 0 – 100 km/t: 6,5 sekunder

Toppfart: 250 km/t – elektronisk begrenset

Bensinforbruk, blandet kjøring (oppgitt): 1,15 l/mil

Etter 6.000 timer er klassikeren helt som ny

Video: Første test – her er nye Mercedes SL