FORSMAK: Konseptbilen ID.Life regnes som en forsmak på det vi kan vente oss av små elektriske biler fra Volkswagen. Onsdag kveld får vi etter alt å dømme vite mer.
FORSMAK: Konseptbilen ID.Life regnes som en forsmak på det vi kan vente oss av små elektriske biler fra Volkswagen. Onsdag kveld får vi etter alt å dømme vite mer.

Debuterer denne uken: Dette blir en viktig bil

Veldig mye tyder på at VW skal vise ny og elektrisk innstegsmodell.

VW er godt i gang med å rulle ut sin storsatsning – den helelektriske ID.-serien. Så langt her de sluppet ID.3, 4, 5 og Buzz. Samtidig er både ID.6 og 7 på vei.

Vi begynner å snakke om en hel bilfamilie.

Men det stopper ikke der. De har flere og spennende planer for ID.-bilene sine. Den første skal vises denne uken. Den bilen vil lette på sløret for hva de vil by på framover når det gjelder både design og teknologi.

De allerede nevnte ID. modellene er alle relativt store biler, som fungerer som familiebiler.

KONSEPT: Dette VW-konseptet, som heter ID.Life er etter alt å dømme nye ID.2, men den vil trolig bli kraftig redesignet og mer lik ID.3 når den om kort tid vises.
KONSEPT: Dette VW-konseptet, som heter ID.Life er etter alt å dømme nye ID.2, men den vil trolig bli kraftig redesignet og mer lik ID.3 når den om kort tid vises.

Vises denne uken

Nå har turen kommet til å lansere de mindre modellene. Vi snakker om helt nye ID.1 og ID.2 – selv om de navnene ikke er offisielle. I alle fall ikke ennå og det finnes heller ikke offisielle bilder.

VW har kunngjort at de skal ha en visning onsdag ettermiddag.

ID.2 vil etter alt å dømme ha debut først. Kilder det britiske og anerkjente bilnettstedet Autocar har snakket med, bekrefter at disse nye modellene vil bygges på en ny plattform.

ID.2 blir første VW basert på den nye MEB-Plus-plattformen. Det er en oppdatert versjon av dagens MEB-plattform.

Man vil etter alt å dømme bruke kobolt-frie LFP (litiumjernfosfat) batterier. Disse er sikrere, koster mindre og har lang levetid. Ladehastighete vil trolig ligge på rundt 200 kW på de nye elbilene.

Batteripakker på rundt 60 kWt forventes å gi rekkevidde på cirka 400 km. Det er mer enn greit med tanke på at det er en relativt liten bil, primært for urbant bruk.

VW Golf: Legenden fornyes – for aller siste gang

MINIMALISTISK: Tør VW å slippe dette interiøret på sine kommende småbiler? Det er hentet fra en av de små konseptbilene de har utviklet i ID.-serien.
MINIMALISTISK: Tør VW å slippe dette interiøret på sine kommende småbiler? Det er hentet fra en av de små konseptbilene de har utviklet i ID.-serien.

Billige

Smart arkitektur og de kostnadsbesparende batteriene skal gjøre bilene konkurransedyktige på pris. Det snakkes om fra 22.500 Euro, eller rundt 225.000 kroner – før eventuelle avgifter.

VW har vist konsepter med svært minimalistiske interiør. Dette forventes å komme i de nye småbilene.

ID.2 vil bli en slags VW Golf/Polo-erstatter. Det spekuleres også i om nye ID.2 kan komme til å hete ID.Golf. Det sier noe om størrelsen, dessuten er jo det allerede et svært sterkt merkenavn.

Den mindre ID.1 vil bli på størrelse med VW Up og Seat Mii . En lignende modell fra Skoda er også planlagt å komme noe senere.

De to nye modellene skal etter det vi erfarer produseres ved Seats Martorell-fabrikk i Barcelona, Spania.

Når bilene er klare for salg og kundeleveringer er ikke kommunisert ennå. Men trolig i løpet av 2024 og 2025.

Les også: Storselgeren ble borte – men nå blir det comeback

Video: Vi har testet brukt VW Golf – dette må du vite