De vinner på at mange boikotter Russland
Store muligheter for kinesiske bilprodusenter.
Invasjon av Ukraina har ført til massive sanksjoner mot Russland. Ett av områdene dette merkes svært godt på, er bilmarkedet.
Vestlige fabrikker i landet stoppet opp kort tid etter krigsutbruddet. Det tok heller ikke lang tid før en rekke produsenter stanset importen av biler – og så erklærte at de ville stenge butikkene sine.
Samtidig har bilsalget i Russland stupt. Så langt i år er det ned rundt 60 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det ligger an til å ende på rundt 600.000 biler i år, det blir i så fall det svakeste tallet på 20 år.
44 nye forhandlere
Dette kommer som et resultat av nettopp sanksjonene og at mange russere strammer inn på pengebruken.
Men mens mange trekker seg ut, er det også bilprodusenter som ser nye muligheter i Russland. Ikke overraskende er mange fra Kina.
Det svenske bilnettstedet Teknikens Värld skriver nå at flere kinesiske bilprodusenter har økt sin tilstedeværelse i Russland i år. Blant dem er Volvos eierselskap Geely, som skal ha utvidet forhandlernettverket sitt for Geely Auto med 30 prosent de siste månedene. Det skal være snakk om hele 44 nye forhandlere.
I mars stoppet det opp hos Lada
Volvo tidlig ute
Geely eier en rekke bilmerker, blant dem det som heter Geely Auto. De er forresten også på vei til Norge, med den kompakte SUV-en Geometry C.
Her hører det med til saken at Volvo var det første bilmerket som gikk ut sa at de stoppet eksporten av biler til Russland, det gjorde de allerede i februar. Den gangen ble det sett på som en tydelig indikator på at Volvo styrte dette selv, uavhengig av sin kinesiske eier.
Ifølge Teknikens Värld er har også Norges-aktuelle Voyah økt satsingen sin i Russland. Største blant Kina-merkene i Russland er Chery, som har et solid fotfeste i markedet. De var egentlig på vei inn i Norge for et par år siden, men den satsingen stoppet opp.
Zelenskyj holdt tale – da ble det bråstopp for Renault
Starte på nytt
Det er ikke bare på bilsalg de kinesiske merkene nå posisjonerer seg. De er også ventet at de vil bli redningen for videre produksjon av biler, når en rekke vestlige produsenter har pakket sammen og dratt hjem.
Renault, Nissan og Volkswagen er blant dem som har stengt fabrikkene sine. Når det ikke kommer deler inn og nøkkelpersonell også har forlatt Russland, må man på mange måter starte på nytt.
Ukraina-krigen stoppet produksjonen av elbiler
Har tatt store steg
Internt i Russland er det ingen selskaper som kan ta over dette og hurtig få i gang produksjon av konkurransedyktige biler. Dermed er også veien kort for kinesisk bilindustri, som har tatt store steg de siste årene.
Så gjenstår det å se om dette vil påvirke satsingen deres i Europa og hvor mye fokus det blir her, på det som skjer i det russiske markedet.
LES MER: Må droppe utstyr som har vært vanlig i flere tiår
Video: Heftige saker – se hva Porsche har funnet på her