De vinner på at mange boikotter Russland

Store muligheter for kinesiske bilprodusenter.

TAR OVER: De massive sanksjonene mot Russland har rammet bilindustrien hardt. Mye tyder på at kinesiske produsenter vil fylle tomrommet etter de som har trukket seg ut. Dette er Preface fra Geely Auto.
TAR OVER: De massive sanksjonene mot Russland har rammet bilindustrien hardt. Mye tyder på at kinesiske produsenter vil fylle tomrommet etter de som har trukket seg ut. Dette er Preface fra Geely Auto.

Invasjon av Ukraina har ført til massive sanksjoner mot Russland. Ett av områdene dette merkes svært godt på, er bilmarkedet.

Vestlige fabrikker i landet stoppet opp kort tid etter krigsutbruddet. Det tok heller ikke lang tid før en rekke produsenter stanset importen av biler – og så erklærte at de ville stenge butikkene sine.

Samtidig har bilsalget i Russland stupt. Så langt i år er det ned rundt 60 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det ligger an til å ende på rundt 600.000 biler i år, det blir i så fall det svakeste tallet på 20 år.

44 nye forhandlere

Dette kommer som et resultat av nettopp sanksjonene og at mange russere strammer inn på pengebruken.

Men mens mange trekker seg ut, er det også bilprodusenter som ser nye muligheter i Russland. Ikke overraskende er mange fra Kina.

Det svenske bilnettstedet Teknikens Värld skriver nå at flere kinesiske bilprodusenter har økt sin tilstedeværelse i Russland i år. Blant dem er Volvos eierselskap Geely, som skal ha utvidet forhandlernettverket sitt for Geely Auto med 30 prosent de siste månedene. Det skal være snakk om hele 44 nye forhandlere.

I mars stoppet det opp hos Lada

GIGANT: Geely har vokst seg store innenfor bilbransjen. De eier en rekke merker, og har også andeler i mange flere. Her fra bilutstillingen i Beijing. Foto: NTB
GIGANT: Geely har vokst seg store innenfor bilbransjen. De eier en rekke merker, og har også andeler i mange flere. Her fra bilutstillingen i Beijing. Foto: NTB

Volvo tidlig ute

Geely eier en rekke bilmerker, blant dem det som heter Geely Auto. De er forresten også på vei til Norge, med den kompakte SUV-en Geometry C.

Her hører det med til saken at Volvo var det første bilmerket som gikk ut sa at de stoppet eksporten av biler til Russland, det gjorde de allerede i februar. Den gangen ble det sett på som en tydelig indikator på at Volvo styrte dette selv, uavhengig av sin kinesiske eier.

Ifølge Teknikens Värld er har også Norges-aktuelle Voyah økt satsingen sin i Russland. Største blant Kina-merkene i Russland er Chery, som har et solid fotfeste i markedet. De var egentlig på vei inn i Norge for et par år siden, men den satsingen stoppet opp.

Zelenskyj holdt tale – da ble det bråstopp for Renault

EN EURO: Nissan har solgt alt de eide i Russland for en euro, det inkluderer fabrikken deres i St. Petersburg.
EN EURO: Nissan har solgt alt de eide i Russland for en euro, det inkluderer fabrikken deres i St. Petersburg.

Starte på nytt

Det er ikke bare på bilsalg de kinesiske merkene nå posisjonerer seg. De er også ventet at de vil bli redningen for videre produksjon av biler, når en rekke vestlige produsenter har pakket sammen og dratt hjem.

Renault, Nissan og Volkswagen er blant dem som har stengt fabrikkene sine. Når det ikke kommer deler inn og nøkkelpersonell også har forlatt Russland, må man på mange måter starte på nytt.

Ukraina-krigen stoppet produksjonen av elbiler

PÅ VEI UT: Volkswagen trekker seg også ut av Russland.
PÅ VEI UT: Volkswagen trekker seg også ut av Russland.

Har tatt store steg

Internt i Russland er det ingen selskaper som kan ta over dette og hurtig få i gang produksjon av konkurransedyktige biler. Dermed er også veien kort for kinesisk bilindustri, som har tatt store steg de siste årene.

Så gjenstår det å se om dette vil påvirke satsingen deres i Europa og hvor mye fokus det blir her, på det som skjer i det russiske markedet.

LES MER: Må droppe utstyr som har vært vanlig i flere tiår

Video: Heftige saker – se hva Porsche har funnet på her