Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)
Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)

– De vil ta livet av Saab

Budgiver trekker seg – og legger ingen ting imellom.

Tyrkiske Brightwell Holding har vært regnet som en av outsiderne til å ta over konkursboet til Saab.

Selskapet har ingen erfaring med bilproduksjon, men har likevel hevdet at de har hatt svært seriøse hensikter med Saab.

Blant annet har det vært spekulert i at de har hatt solid backing fra tyrkiske myndigheter som ønsker å få mer bilproduksjon til landet.

Legger lite imellom

Planen skal ha vært å offentliggjøre et formelt bud den uken, men nå er Brightwell ute av dansen – med brask og bram.

Del med Facebook-vennene dine

Talsperson Zamier Ahmed legger lite imellom i et intervju med svenske di.se . Han kritiserer den tidligere Saab-eieren GM for å gi svært lite tilfredsstillende svar underveis i prosessen og sier rett ut at Brightwell mener GM ikke ønsker noen løsning for Saab.

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:

– Ikke bare uvillige

– Vi har lagt en plan på bordet for å få Saab til å overleve. GM har ikke bare vist seg å være uvillige til å samarbeide. Det er også min konklusjon at GM ønsker å ta livet av Saab, sier Ahmed til di.se.

Et team på 36 personer skal ha gått gjennom konkursboet til Saab og jobbet fram en plan for hvordan Brightwell skulle drive selskapet videre. Dette skal ha kostet tyrkere flere millioner Euro. Penger som nå tilsynelatende er helt bortkastet.

LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet

Manglende erfaring

I Sverige har det vært en god del skepsis i forhold til hva Brightwell Holdning egentlig ville med Saab. Manglende erfaring med bilproduksjon har vært det store ankepunktet.

Tyrkerne har utad sagt at de ønsker å ta over hele Saab og få i gang produksjonen så raskt som mulig. De ville produsere to modeller i Trollhättan, 9–3 og 9-5, men også selge SUV-en 9-4X som en kort periode ble produsert av GM i Mexico.

LES OGSÅ: Denne bilen har null utslipp

Gir ikke ved dørene

Målet skal ha vært å få produksjonen opp i 200.000 eksemplarer i løpet av to år. Det tallet må i beste fall kunne sies å være svært optimistisk.

Brightwell er ikke de eneste som har fått erfare at GM ikke gir ved dørene. Amerikanerne eier det aller mest av teknikken i Saabs biler og derfor er en avtale med GM helt grunnleggende for å kunne drive Saab videre, i alle fall på kort sikt.

LES OGSÅ: Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå

Alternativ plan

Mens Saab fortsatt var i drift, blokkerte GM flere forsøk på utenlandsk oppkjøp. Og hvis noen trodde dette ville endre seg etter konkursen, tok de feil. GM har fortsatt full kontroll over sine rettigheter – og dermed i praksis Saabs skjebne.

Kinesiske Youngman som av mange har vært regnet som favoritt til å ta over Saab, har også fått erfare dette. De har derfor jobbet med en alternativ plan, nemlig å bytte ut GM-komponentene i den aldrende 9-3-modellen – og starte produksjonen av den så raskt som mulig. Nye 9–5 har kineserne sett helt bort fra i denne løsningen.

Noen nye Saaber skal fortsatt bygges – les mer her:

Volvo tar over?

Ved siden av Youngman, har indiske Mahindra & Mahindra blitt sett på som den mest aktuelle kandidaten til å overta Saab. I det siste har det også gått rykter om at BMW kan være på banen, men dette er ikke blitt bekreftet av noen.

Det er nå over to måneder siden Saab gikk i konkurs. Derfor begynner det virkelig å haste med en løsning, og jo lenger dette drar ut – jo større blir sannsynligheten for at Saab deles opp og selges stykkevis. I så fall er Volvos kinesiske eierselskap Geely en av favorittene til å ta over. De skal være interessert i å kjøpe Saabs produksjonsutstyr og flytte hele eller deler av dette til Kina.

LES OGSÅ: Volvo skal ha lagt inn bud på Saab

33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem.  (Foto: Saab)
33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem. (Foto: Saab)

LES OGSÅ: Ingen får lov til å kjøpe denne bilen