De verste Saabene

Tidligere har vi kåret de 5 kuleste Saabene. Da må vi jo også ta de 5 verste.

Saab har utvilsomt hatt sine gode og dårlige dager. Vi har tidligere tatt for oss fem modeller den norske designeren Bård Eker bør dra nytte av under utformingen av framtidens Saaber. Nå skal vi ta en titt på hvilke skisser nordmannen bør la ligge lengst nede i skrivebordsskuffen.

1) Saab 9-2x: «Saabaru»

Hvis vi skal sammenfatte hva General Motors gjorde feil med Saab, kan vi sylte det hele ned til én modell: nemlig 9-2x, eller «Saabaru» som den ble kalt i USA.

Saab 9-2x
Saab 9-2x

Dette er en modell for det amerikanske markedet. En passe stor stasjonsvogn med et annerledes utseende, turbo og firehjulstrekk. Så langt, alt bra. Problemet er at dette rett og slett er en dårlig kamuflert Subaru Impreza. Ikke en dårlig bil, i og for seg, men heller ikke en Saab. Og det er her GM gjorde feil.

Les også: Bård Eker vil fornye Saab

Å selge en Subaru som en Saab, var en elendig løsning for både Subaru og Saab. Denne fella tipper vi de aldri kommer til å gå i igjen.

2) Saab 9000: Verdens døveste Saab

Saab 9000 er ingen dårlig bil, men heller ingen rendyrket Saab. Vi skjønner naturligvis at det ikke var lett å være økonomisjef i Trollhättan på dette tidspunktet; de så jo at det å utvide modellprogrammet var eneste logiske løsning. Og da oppover, i større biler med større fortjeneste.

Saab 9000
Saab 9000

Saab gikk billigveien og bestemte seg for å samarbeide med Lancia/Fiat/Alfa Romeo for å lage en bil på samme plattform. Men det ble dessverre også nesten samme bilen, med nesten samme utseendet, og den hadde lite med Saab å gjøre. Den som kom best ut var Alfa Romeo, som beholdt særpreget sitt med 164. Den som kom dårligst ut var han eller hun som kjøpte 9000 sedan.

3) Saab 9-7x: «Troll-Blazer»

Saab 9-7X.
Saab 9-7X.

«Badge engineering» kalles det når man putter forskjellige merkevarer på de samme bilene og selger til forskjellig pris, med forskjellig utstyrsnivå og status. Det var i USA man begynte med dette, og GM var sjef. Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, GMC og Cadillac. Stort sett de samme bilene, men solgt med forskjellig varemerke. Grunnen til at dette ble en suksess, var at GM var flinke til å rendyrke det enkelte bilmerkets verdier.

Men så, i løpet av 1990- og 2000-tallet, gikk alt nedenom og hjem med strategien. Slik ble Saab 9-7x født. Bygget på GMT 360-plattformen den delte med Chevrolet TrailBlazer og GMC Envoy. Positivt var at den ble produsert i Amerika; negativt var at den var en amerikaner. For aldri har en Saab vært mindre Saab.

4) Saab 900/9-3: Trist design

Det var vel det at den regelrett falt fra hverandre som var det mest negative. Saab 900, siden døpt 9-3, er den dårligste bilen Saab noen gang har skjenket bilmarkedet. «Desperate tider krever desperate tiltak», sa Churchill, og slik ble det i Saab.

Saab 900.
Saab 900.

De holdt på å gå over ende for `nte gang, og trengte en ny bil på markedet. 900-etterfølgeren var så og si klar. Saab trengte penger og satset høyt på at bilen holdt mål, og la den for salg før den var testet ut skikkelig. Det skulle de ikke ha gjort.

Det krydde av små og store feil, og bilen fikk et meget dårlig rykte. Dette ble riktignok snudd over tid, men ingen bil fortjener en slik fødsel.

Bård Eker er industridesigner og vi håper han legger designlista høyere. Mye høyere!

5) Saab 9-3 Viggen: Uten styring

Saab 900 turbo er en av tidenes Saab-klassikere, og det svenske bilmerket har siden -99 vært assosiert med høyeffektsversjoner med turbo. En annen ting de har vært assosiert med, er flyindustri. Så når man kobler de to tingene sammen og lager en helt verst turbomodell med mye inspirasjon fra det råeste flyet Saab noen gang har laget, ja, så bør det vel bli en skikkelig katastrofe. Riktig!

Saab 9-3 Viggen
Saab 9-3 Viggen

Viggen (bilen – ikke flyet) ble produsert med 225 hk, gjorde 0 til 100 km/t på 6,5 sekunder og hadde toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t. Dette burde jo ropt knall til en hel bilverden. Men slik ble det ikke. Tourque-steer, eller momentstyring (det vil si at det river og røsker i rattet under akselerasjon), kan være et problem for forhjulstrekkere. Spesielt de med mye hester.

Momentstyring fikk en helt ny mening med Viggen; dette var tidenes verste. På den dårlige måten.

Effekten var der, men ikke bilen. Denne fella må ikke Saab gå i igjen!

Hva mener du Saab burde fokusere på i tiden som kommer? Ta diskusjonen i kommentarfeltet under eller på forumet vårt!

Saab 9 2x
Saab 9 2x
Saab 9 2x
Saab 9 2x
Saab 9000.
Saab 9000.
Saab 900.
Saab 900.
Saab 9000
Saab 9000
Saab 9 3 Viggen
Saab 9 3 Viggen
Saab 9 7X.
Saab 9 7X.