De skal lage nye biler – av de gamle

Her snakker vi reinkarnasjon og gjenoppstandelse!

Jaguar planlegger gjenbruk på et helt nytt nivå. Selvfølgelig i miljøets tegn.
Jaguar planlegger gjenbruk på et helt nytt nivå. Selvfølgelig i miljøets tegn.

Bilbransjen blir av mange regnet som en versting-bransje når det gjelder miljø og utslipp. Derfor jobber også mange bilprodusenter med en rekke tiltak som skal gjøre bilene mer miljøvennlige å produsere, i tillegg til at de skal ha lavest mulig utslipp.

Nå skal britisk/indiske Jaguar / Land Rover begynne å reinkarnere bilene sine. De skal rett og slett gjenoppstå til et helt nytt liv, etter at de har endt sitt forrige.

Dette begynner for fullt med den elektriske I-Pace. En bil som mange nordmenn allerede har kjøpt og som kommer til å sette en solid salgsrekord for merket her hjemme i år.

Men det kan godt være at den nye Jaguaren, enten den er din, naboens eller en kollega sin – allerede har et avsluttet bil-liv bak seg. Da som prototype, førserie-bil eller testvogn av noe slag.

Skroting i system

Gjenbruk av deler er slett ikke noe nytt. Ulike bilopphuggerier har vært i drift og livnært seg på dette siden 1940-tallet. Senere har sortering og resirkulering av ulike materialer gjort sitt inntog.

Nå satser Jaguar på muligheten for å gjenbruke mer av materialene i sine biler. Først ut er altså den populære I-Pace. Det skjer på den måten at bilene plukkes fra hverandre og at men smelter aluminiumen som er brukt i karosseriet – for så å lage nye karosserier av den samme aluminiumen. I og med at denne modellen er helt ny, er det altså ulike testbiler og prototyper som her brukes.

Det hele er selvfølgelig en kamp for miljøet og reduksjon av CO2-avtrykket i produksjonen.

Slik gikk det da vi dro til fjells med elektrisk Jaguar

Besparelser

Siden 2013 har Jaguar / Land Rover allerede brukt 300.000 (!) tonn gjenbruksmaterialer i sine nye biler, i følge produsenten selv. I sedan-modellen Jaguar XE er halvparten av karosseriet produsert i aluminium som inneholder så mye som 75 prosent gjenbruksmaterialer.

Nå skal denne andelen altså økes ytterligere. Målet er et "lukket kretsløp" hvor skrotingen av gamle modeller settes i system. Slik at man får en bærekraftig forretnings-modell for gjenbruk av aluminium innenfor husets fire vegger, skriver Jaguar / Land Rover i en pressemelding.

Bilprodusenten bruker i dag 180.000 tonn aluminium per år. Besparelsen ved gjenbruk vil selvfølgelig være betydelig.

Les også: For disse bilene er det ingen vei tilbake...

Video: Dette er nye Jaguar i-Pace