
De skal doble salget sitt i år
Italiensk luksus på vei opp.

Maserati er en bilprodusent med sterk merkevare – kanskje overraskende sterk i forhold til antall biler de har solgt opp gjennom årene.
Bilsatsingen som brødrene Maserati dro i gang helt tilbake i 1914, har nemlig vært en aldri så liten berg-og-dalbane. Ved flere anledninger har det sett svært mørkt ut for merket – men de har klart å komme tilbake hver gang.
Store planer
De siste 20 årene har Maserati vært under Fiat-paraplyen, uten at det nødvendig har vært noen garanti for store utviklingsbudsjetter eller suksess.
Men nå skjer det absolutt ting. Etter at Fiat-konsernet overtok amerikanske Chrysler, har man staket ut en svært ambisiøs kurs for framtiden. Og her blir Maserati viktig, både for salg og ikke minst bunnlinje.
Fant gammel Maserati-skjønnhet - i uthuset
Flere hundre nye
Fiat er nemlig nå i gang med å rendyrke Maserati som konsernets premiummerke, og det gir resultater.
I år ligger det an til en dobling i salget, sammenlignet med 2013.
Det går såpass bra at Maserati skal ansette flere hundre nye ansatte ved fabrikken ved Torino. Her skal man også i gang med to skift på lørdager og årets sommerferie blir kuttet fra tre til to uker - alt for å øke produksjonen fra dagens nivå på 750 biler i uka.
Størst i Kina
Maserati kommer som du da kanskje skjønner fra lave nivåer. I 2012 produserte de ikke mer enn 6300 biler. I fjor endte de litt under 20.000 - i år ligger de an til å klare 40.000.
Årsaken til det er nye modeller. Storbilen Quattroporte og den noe mer kompakte Ghibli er begge nye. De har blitt svært godt mottatt i markedet, særlig i Kina som nå er det landet hvor Maserati selger flest biler.
Skulle spare - bestilte 19 pansrede Maseratier!
På plass i Norge
Og det skal ikke stoppe der. I forretningsplanen til Fiat er ambisjonen å komme opp i minst 75.000 biler innen 2018.
Helt sentral for å klare det, er SUV-en Levante som kommer til neste år. Dette blir Maseratis aller første SUV, og bare denne modellen er ventet å skulle selge minst 25.000 eksemplarer årlig.
Maserati etablerte seg også her i Norge rundt årsskiftet. Autostrada Sport er importør, og hos dem kan du for eksempel kjøpe det en Ghibli til like under en millioner kroner - eller storebror Quattroporte fra rundt 1,3 millioner.
Broom-Benny har testet Quattroporte - les mer her:

Levante: Skal lokke SUV-kjøperne med italiensk luksus

Her skjuler det seg en stor bilnyhet

Denne kan du levere tilbake etter 30 dager

Får ikke solgt den unike Volvoen

Dette er bilene du kommer lengst med

Familiebilen som kan flise en Ferrari

Virkelig mye bruktbil for pengene

Bilen til Arne er noe helt spesielt
