De sier det rett ut: – Ikke en bil for alle
BMW XM får 653 hestekrefter. Startpris: 2,1 millioner kroner.
I år feirer BMWs motorsportavdeling, M, 50 år. Det markeres med en rekke spennende modeller, blant annet helt nye M4 CSL og BMW M3 Touring.
Nå klinker BMW til med nok en toppmodell. Endelig er XM offisiell!
Her snakker vi særegen SUV, med MYE design og MYE motor.
XM blir den første egenproduserte BMW M-modellen siden legendariske M1 for 50 år siden. Med sin størrelse, design og drivlinje, kan man si at forskjellene knapt kunne vært større.
– Ikke en bil for alle
– BMW er ikke fremmed for å våge å provosere. Selskapets historie er full av eksempler som viser at de går sine egne veier med enkelte modeller. Helt nye BMW XM er et tydelig eksempel på nettopp det. Dette er ikke en bil for alle, men det er neppe meningen heller, sier Marius Tegneby som er kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.
Han legger til at de største markedene for bilen vil være USA, Kina og Midtøsten, hvor mange kunder verdsetter det ekstroverte luksuriøse, fremfor det tradisjonelle.
Som de offisielle bildene viser, er det ingen tvil om at XM byr på et både dristig og ekstrovert eksteriør.
Ikke minst skal det barske designet gjenspeile alle kreftene som bor i den ladbare hybriden.
Test BMW 2: Akkurat slik det skal være
653 hestekrefter
Det nyutviklede M Hybrid-drivsystemet forener kreftene fra en 4,4 liters turtallsvillig V8-bensinmotor og en kraftig elektrisk motor, med samlet maksimal effekt på 653 hk og et dreiemoment på 800 Nm.
0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder, sammen med et særegent lydbilde fra de sekskantede doble eksosenderørene, arrangert over hverandre – for første gang på en BMW M-modell.
XM er den første ladbare hybriden fra BMW M – og et sterkt signal om at teknologi og filosofi for elektrifisering går hånd i hånd i tiden fremover. Den er en brobygger til den første helelektriske BMW M-modellen, som allerede er under utvikling.
Med et litium-ion høyspenningsbatteri med 25,7 kWh netto kapasitet og en elektrisk rekkevidde fra 82 til 88 kilometer, kan XM i stor grad kjøres elektrisk i det daglige – før alle kreftene slippes løs når man ønsker det.
Startpris cirka 2,1 millioner
Produksjon av XM vil starte på BMWs fabrikk i Spartanburg, USA i desember i år, før den lanseres rundt om i verden våren 2023.
Norske forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid. Startprisen estimeres til 2,1 millioner, basert på dagens avgiftssystem.
For de som har litt ekstra tålmodighet og ønsker noe enda mer spesielt, bør man notere seg høsten 2023. Da kommer XM «Red Label», en spesialutgave av XM.
Det blir den kraftigste serieproduserte bilen i BMW M GmbH sin historie, med en samlet effekt på 748 hk og dreiemoment på 1000 Nm.
– Vi er selvsagt fullstendig klar over at vi utfordrer både normer og historie med å lansere en bil som XM. Men BMW er i en unik posisjon, med en historisk motorsportarv i den ene lommen og en ny rikholdig, og elektrisk, modellportefølje i den andre. Nettopp derfor kan vi tillate oss å by på begge deler. BMW M-festen er heller ikke over med helt nye XM. Vi har flere ess i ermet i tiden fremover, sier Tegneby, i en pressemelding.
Test BMW X7: Med denne blir du kongen av høstferien
Byr på det lille ekstra vi ikke får hos BMW eller Mercedes. Se testen: