De med elbil kan juble: Staten betaler det meste av ladingen

Uten strømstøtte hadde det sett annerledes ut.

Strømstøtten hjelper ikke bare på alt man bruker av strøm hjemme i boligen sin. De som kjører elbil, får også dekket store deler av driftskostnadene på bilen sin. Foto: NAF
Strømstøtten hjelper ikke bare på alt man bruker av strøm hjemme i boligen sin. De som kjører elbil, får også dekket store deler av driftskostnadene på bilen sin. Foto: NAF

Lave driftskostnader har vært et viktig argument for mange når de har kjøpt elbil.

Tradisjonelt har det vært mye billigere å bruke elbil, kontra bil som går på bensin og diesel. Det gjelder særlig når man har ladet bilen hjemme.

Så kom strømpris-sjokket. Og da skulle man vel tro det har blitt veldig mye dyrere å bruke elbil i de delene av landet der prisene har gått i taket?

Staten betaler

Jo, dyrere har det blitt. Men strømstøtten fra staten er også gull verdt for elbileierne. Den gjør nemlig at de får dekket en stor del av det det koster å bruke elbilen. Mens de som har bensin- og dieselbil selv må betale «full pris» på rekorddyrt drivstoff.

NAF har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.

To ting er viktig å sette seg inn i når du skal hurtiglade

Å lade bilen hjemme har som regel vært det gunstigste alternativet. Med strømstøtten er det nå med god margin slik. Foto: NTB
Å lade bilen hjemme har som regel vært det gunstigste alternativet. Med strømstøtten er det nå med god margin slik. Foto: NTB

Kunne kostet 623 kroner

– Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Her må vi legge til at dette naturligvis også avhenger av strømprisen. Denne kan variere mye gjennom døgnet. Dermed blir også strømstøtte-elementet forskjellig.

Lader du bestselgeren Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWt), ville det kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte.

Prisen med strømstøtte? 164 kroner!

Disse elbilene bruker minst strøm

Strømstøtten har gjort det ekstra gunstig å lade bilen hjemme, kontra å gjøre det på en ladestasjon.
Strømstøtten har gjort det ekstra gunstig å lade bilen hjemme, kontra å gjøre det på en ladestasjon.

Bremse overgangen

NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWt. Fra flere hold frykter man at prisen kan bli så høy når kulda setter inn.

– Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din. Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, sier Sødal i en pressemelding.

Uten strømstøtte mener NAF at prisen på å lade hjemme kunne blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge, nå når strømprisene stiger til uante høyder og den gir forutsigbarhet for landets 500,000 elbilister.

Samtidig har kontrasten til bensin- og dieselbiler blitt enda høyere, etter som prisen på fossilt drivstoff også har skutt i været. Men på det området er det ingen signaler om at staten planlegger å gå inn med støtte eller andre tiltak for å få ned prisene.

Nær umulig å vite hva elbilladingen egentlig koster

Slik slår strømstøtten ut for noen av Norges mest solgte elbiler
Slik slår strømstøtten ut for noen av Norges mest solgte elbiler

Nye nettleie-regler kan gjøre det dyrere å lade bilen

...og slik det ut hvis prisene dobler seg fra dagens nivå.
...og slik det ut hvis prisene dobler seg fra dagens nivå.

Gikk ut med nye ladepriser – de vakte oppsikt

Video: Første møte – dette er siste nytt på bilfronten i Norge