De kommer ikke med noen nye biler før i 2025
Jaguar er i gang med store omstillinger.
I forrige uke ble det kjent av den norske Jaguar-importøren er sagt opp av importøren. Det samme gjelder alle forhandlerne her hjemme. Noen av dem har fått tilbud om ny kontrakt og dermed få bli med videre. Mens andre må belage seg på å skru ned Jaguar-skiltene.
Av dagens ni forhandlere, er det ventet at maks fem får bli med videre.
Bransje-nettstedet BilNytt.no avslørte disse planene i forrige uke. Ifølge dem er det bare forhandlerne i de største byene som vil være igjen, når prosessen er over.
Kraftig nedgang i salget
Det som skjer nå, er absolutt ikke begrenset til Norge. Dette kommer som en konsekvens av store endringer hos Jaguar. Fra å ha ambisjoner om å bli et premiummerke på linje med de tre tyske, Audi, BMW og Mercedes, velger Jaguar nå en helt annen strategi.
I februar i fjor la de frem det de kalte sin Reimagine plan. Kort fortalt hvordan de skal endre Jaguars posisjon i markedet de kommende årene. Og her går de drastisk til værs.
Jaguar skal slutte å jage volum. I stedet skal merket løftes i eksklusiv retning. Det vil nødvendigvis også føre til en kraftig nedgang i antall solgte biler.
BilNytt-redaktøren: – Salget skal strupes
Ble skuffet
Det blir også bråstopp i nyheter. Jaguar skal ikke komme med en eneste ny bil før i 2025. Frem til da er det ventet at dagens modeller vil fases gradvis ut, alle er garantert ikke med i tre år til.
Dette betyr også at det ikke vil komme noen ny utgave av den elektriske SUV-en I-Pace med det første. Denne får heller ikke følge av andre elbil-modeller, før i 2025.
Da I-Pace kom på markedet, var Jaguar svært tidlig ute. Det nøt de også godt av på det norske markedet, der modellen i 2018 og 2019 gjorde Jaguar til et volummerke her hjemme. Men de som trodde Jaguar skulle følge opp med flere elektriske modeller, ble skuffet.
Vi møtte I-Pace første gang – langt nord i Sverige
Stoppet i siste liten
En helt ny og elektrisk utgave av flaggskipet XJ var så godt som klar i 2020. Men i siste liten ble den stoppet og lagt på is. Det vakte den gangen stor oppsikt. Jaguar hadde investert milliardbeløp i modellen. Når de så bare kastet kortene, var det et bevis på store endringer var på gang.
Angivelig skjedde dette fordi Jaguar mente denne XJ-en ikke passet inn i de nye planene. Den var ikke eksklusiv nok, kanskje var den elektriske drivlinjen heller ikke avansert nok til å kunne hevde seg mot de beste konkurrentene.
Tøff konkurranse, men I-Pace er fortsatt best på én ting
Rendyrket elbilmerke
Det har skjedd en rivende utvikling på elbilfronten siden I-Pace ble lansert. Det betyr også at det krever mye for å holde tritt.
Når Jaguar skal re-introdusere seg i 2025, blir det som en rendyrket elbilmerke. De planlegger angivelig å komme med tre modellrekker, som skal innholde både sportsbil, sedan og crossover/SUV. Alle disse bygget på en helt ny plattform, med blant annet utstrakt bruk av aluminium.
Dette er fullblods luksusbil til under 300.000 kroner
Video: Ny konge på haugen – her tester vi luksus-elbiler