De har økt salget med 91 prosent

På full fart opp i Norge.

Renault har slitt tungt i det norske markedet i mange år, men nå peker pilene kraftig oppover. Elbilen Zoe har en stor del av æren for det.
Renault har slitt tungt i det norske markedet i mange år, men nå peker pilene kraftig oppover. Elbilen Zoe har en stor del av æren for det.

Etter mange år med fallende salg og stadig mindre markedsandeler, har det nå snudd skikkelig for Renault i Norge.

Etter årets seks første måneder er salget opp med 91 prosent, sammenlignet med første halvår i 2014. Renault har solgt 1.439 nye personbiler. Det gir markedsandel på 1,9 prosent og en 18.-plass på registreringsstatistikken, foran merker som Hyundai, Citroën og Honda.

Fjerde mest solgte

Det er særlig én modell som har tatt av for Renault her hjemme. Kanskje ikke helt overraskende er det en elbil, nemlig Zoe.

I juni ble det registrert hele 431 eksemplarer av denne modellen. Med det ble Zoe Norges fjerde mest solgte bil denne måneden. Ser vi på året så langt, er Zoe på plass nummer 16 på statistikken, det er veldig lenge siden en Renault har vært så høyt i Norge.

Her hører det også med til saken at suksessen slett ikke har kommet av seg selv. Zoe fikk nemlig en svært trang start i Norge, på grunn av problemstillinger rundt ladingen av bilen. 

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbil-kupp

Kompakt crossover

– Men det tok importøren virkelig på strak arm. I stedet for å gi opp, satte de heller i gang med å finne løsninger og dermed klarte de å snu hele situasjonen for denne modellen. Nå er lade-utfordringene løst, og Zoe er en stor ebilsuksess, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som følger bilbransjen tett.

Men det er ikke bare Zoe som selger for Renault. Den kompakte crossoveren Captur har også hentet en god del kunder til merket. Og nå kommer Renault med en ny modell som bør passe norske bilkjøpere svært godt.

En Renault er Norges billigste stasjonsvogn

SUV-nyhet

Vi snakker om familie-SUV-en Kadjar, en bil som har mye til felles med konsernbror Nissan Qashqai.

Her får Renault en bil som bør kunne bite godt fra seg i klassen. Kadjar starter på gunstige 265.000 kroner. Da har den forhjulstrekk. Med 4x4 starter prisene på 379.000 kroner, da har bilen en 1,6-liters dieselmotor på 130 hestekrefter under panseret. 

Klikk her for å lese testen vår av Kadjar

LES OGSÅ: Denne boksen skal løse et stort elbil-problem