De første kundene har nettopp fått bilen – sparer minst 200.000 kroner
BMWs elektriske flaggskip er på plass i Norge.
i7 er BMWs elektriske direktørbil. Nå er den i Norge, bare noen uker før elbiler for første gang i historien blir belastet med avgifter og dessuten får vektavgift i samme slengen.
Utleveringene starter i dag – med en startpris på 1,2 millioner kroner. Det betyr at de aller første kundene vil kunne glede seg over å spare minst 193.000 kroner i avgiftsøkningene fra 1. januar.
Jo mer utstyr du har, jo mer «sparer» du, fordi avgiftene beregnes på den delen av prisen som overstiger 500.000 kroner.
Vi har akkurat hentet ut den første pressebilen, og skal i løpet av den kommende uken teste den på norske veier.
Diger
BMW har bestemt at i7 kun skal leveres i lang utgave. Det innebærer at den er vanvittige 539 centimeter lang. Skal du kjøpe den, kan det med andre ord være smart å sjekke at garasjen er stor (eller lang) nok.
Den har en batteripakke på drøyt 100 kWt, som bidrar til en totalvekt på 2,7 tonn.
Likevel skal den ifølge papirene klare opptil 625 kilometers rekkevidde på én lading. Ikke verst. Men fortsatt et stykke unna topputgaven av Mercedes EQS – som klarer 780 kilometer.
Broom-Benny var på lanseringen av i7 i USA
10 sekunder med adrenalin
Frasparkert er det ingenting å si på. Vi har allerede fått kjørt noen kilometer, og kan skrive under på at 544 hestekrefter gir et solid kraftoverskudd.
Det er to motorer som jobber sammen – en på hver aksel. Dermed får du xDrive firehjulsdrift. Ikke dumt med såpass mye krefter som skal tøyles.
Bak rattet er det en hendel det står "Boost" på. Trekker du i den, får du nettopp det – en boost. 10 sekunder med ekstra friskt fraspark. Forbikjøringer går som en lek - og du merker at sidevangene på setet holder deg ekstra godt fast.
0-100 km/t leveres på 4,7 sekunder.
Nå tredobles prisen for elbiler i bomringen
400.000 kroner i ekstrautstyr
Testbilen har ekstrautstyr for 400.000 kroner. Men da er den også helt fullspekket. 1,6 milioner kroner er fortsatt "billig", sammenlignet med hva en tilsvarende 7-serie med bensin- eller dieselmotor koster.
Noe av det du får til den prisen er et Bowers & Wilkins-stereoanlegg til 50.000 kroner. Det inkluderer 40 (!) høyttalere og har en total effekt på 2.000 watt. Friskt!
Må vente på TV-en
Med BMW Theater Screen får man en 31-tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning.
Dette var noe av det som fikk mye oppmersomhet da bilen ble lansert.
Her samarbeider BMW med Amazon. Men fordi det er noe tekniske utfordringer, blir ikke den tilgjengelig før i biler som produseres til våren. Synd, for den hadde vi håpet å få se nærmere på.
Dette er den viktigste grunnen til å ikke kjøpe elbil
Partytricks
Et artig lite partytricks: Via en programmerbar knapp på nøkkelen, kan du åpne dørene på bilen automatisk. Enten en eller to spesifikke dører – eller alle fire. Det siste ser rimelig barskt ut.
Akkurat som hos Tesla, er det også slik at førerdøren lukker seg automatisk når du har satt deg inn og trykker på bremsepedalen.
Nå skal vi bli godt kjent med i7 på kort tid. Og vi vil selvsagt holde degoppdatert her på Broom.
Sjekk testen vår av nye, heftige BMW iX M60
Video: Se Benny sitt aller første møte med BMW i7 her: