De første bilene er på vei – rekker viktig deadline

Norge er første marked utenfor Kina som får Voyah Free.

Voyah gjør seg klare til å sende sin Free til det aller første markedet utenfor Kina. Og det er Norge.
Voyah gjør seg klare til å sende sin Free til det aller første markedet utenfor Kina. Og det er Norge.

Det har ikke manglet på nye bilmerker fra Kina i det norske markedet de siste årene. Nå er det bare å lære seg navnet på ett til: Det er nemlig ikke veldig lenge til de første eksemplarene av Voyah Free ruller i land i Norge.

Bilen ble offisielt lansert i Norge i juni. Denne uken var de første 200 bilene klare for levering fra fabrikken i Wuhan, i Kina. Der var også ledelsen hos den norske importøren Electric Way til stede.

Skapt oppmerksomhet i Kina

– For oss har det vært viktig å være her av to årsaker. For det første å opprettholde og bygge videre på det unike og nære forholdet vi har fått til Voyah som produsent. Dernest å vise kundene i Norge at vi er en garantist for leveringen og kvaliteten vi lover kundene, sier Torje Aleksander Sulland som er sjef for Electric Way, i en pressemelding.

Torje Aleksander Sulland er sjef for Electric Way.
Torje Aleksander Sulland er sjef for Electric Way.

Transporten av Voyah Free, som er den første sendingen av biler til Europa, har skapt stor oppmerksomhet i Kina.

35 journalister møtte opp for å se den norske delegasjonen sende første last av gårde.

Her var det Norgespremiere på Voyah Free

Kineserne er gode på å markere starten på leveranser av biler. Her har de rigget opp, før bilene rullet inn på båten som skal ta dem til Norge.
Kineserne er gode på å markere starten på leveranser av biler. Her har de rigget opp, før bilene rullet inn på båten som skal ta dem til Norge.

Rekkevidde på 500 kilometer

Timingen er også viktig. Planen er å levere ut disse bilene i november. Dermed kommer man også unna moms på elbil, som er planlagt innført fra årsskiftet av. Her blir det 25 prosent moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. Voyah Free koster fra 719.000 kroner, før eventuelle tillegg.

Free er en stor crossover/SUV, med lengde på knappe fem meter og bredde på to meter. Batteripakken er på 100 kWt netto, dette gir en offisiell rekkevidde på 500 kilometer, målt etter WLTP-normen.

Skulle komme til Norge i 2020 – så ble det helt stille

Med startpris på 719.000 kroner er det ekstra viktig å få Voyah Free til Norge, før det blir innført moms på elbil fra årsskiftet.
Med startpris på 719.000 kroner er det ekstra viktig å få Voyah Free til Norge, før det blir innført moms på elbil fra årsskiftet.

Klare for Europa

Ladekapasiteten er på relativt moderate 125 kW. Det gjør at bilen ved makslading når 80 prosent fullt batteri på ca. 40 minutter. Da forutsatt ideelle forhold.

– Dette er en viktig begivenhet for oss. Å sende det første partiet med biler til Norge og Europa, markerer at vi i Voyah nå er klare til å konkurrere i det mest modne av alle internasjonale bilmarkeder. Det er også en mulighet for oss til å vise resten av verden hvor langt vi er kommet med hensyn til elbilteknologi, design og produksjonsstandard, sier Lu Fang, administrerende direktør i Voyah.

Joachim avslørte Voyah Free første gang – i Brumunddal

Video: Her er vårt første møte med Voyah Free i Norge

d