BMW X5 er inne i den siste testrunden, i oktober skal den helt nye generasjonen debutere.
BMW X5 er inne i den siste testrunden, i oktober skal den helt nye generasjonen debutere.

De første bildene: Blir drømmebil for mange

BMW viser fram helt nye X5.

Helt siden den kom på markedet første gang tilbake i 1999, har BMW X5 vært en ekte drømmebil for mange.

Den gangen var BMW relativt tidlig ute med å lage SUV. Det har de hatt all grunn til å glede seg over siden.

Salget har vært rekordhøyt, og X5 har vært en real pengemaskin for tyskerne.

Også her hjemme har X5 vært en stor suksess gjennom mange år. Ikke minst har dagens generasjon av X5 har solgt rekordbra i Norge, mye takket være at den leveres som ladbar hybrid

De siste testene

Selv om salget er bra også i andre markeder, skal dagens generasjon nå erstattes, etter bare fem år på markedet. Det er mye tidligere enn normalt. Men BMW vil få den over på en helt ny plattform.

Vi har tidligere sett spionbilder av det som blir fjerde generasjon X5. Nå har BMW akkurat sendt ut de første offisielle bildene av den, et godt kamuflert eksemplar ute på test.

BMW kjører nemlig nå de siste testene av bilen, blant annet i Tyskland, i Alabama, sør i Frankrike og i Skandinavia. Og her snakker vi innspurt, bilen skal nemlig være klar til lansering allerede i oktober i år.

Med en gang Tom begynte å ta bilder, ble X5-en dekket til

Det ligger ikke an til store designendringer på X5, her er det bare snakk om mindre justeringer.
Det ligger ikke an til store designendringer på X5, her er det bare snakk om mindre justeringer.

På slankekur

Nye X5 skal bygges i USA, nærmere bestemt South Carolina, hvor den vil dele samlebånd med blant andre X3.

Desigmessig ventes det ikke voldsomme endringer, men det ligger an til å bli større og mer ruvende nyrer i grillen. I tillegg får den naturligvis nye motorer og mer avanserte elektroniske hjelpemidler.

Blant annet er det snakk om et nytt og mer avansert offroadsystem. Her handler det om avansert elektronikk som kan endre bilens karakteristikk, enten man ønsker komfortabel motorveicruising eller setter den på prøve utenfor veien.

X5 skal nå bygges på samme plattform som blant andre flaggskipet 7-serie. CLAR heter den internt hos BMW. Her er det fokus på å få ned vekten. Det er derfor ventet at neste X5 blir betydelig lettere enn dagens utgave. For første gang skal en X5 veie under to tonn, det er naturligvis positivt for både prestasjoner og kjøreegenskaper.

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp enn dette

Nye X5 skal blant annet bli enda mer kapabel utenfor vei enn i dag.
Nye X5 skal blant annet bli enda mer kapabel utenfor vei enn i dag.

Større SUV-planer

X5 er ikke den eneste store nye SUVen BMW har på gang. De skal også introdusere en helt ny modell i år: X7.

Den blir, som navnet indikerer, enda større og mer ruvende. Her blir det mulighet for sju seter – i tillegg vil den naturligvis by på en raus porsjon luksus.

X7 er i utgangspunktet ment for det amerikanske markedet – men vi kommer nok til å få se noen eksemplarer på norske veier også.

Slik blir BMWs gigantiske luksus-SUV

Se video: Her er den første el-SUVen fra BMW