De er nesten helt borte i Norge – nå kommer viktige nyheter
Subaru annonserer fire nye elbiler.
45 år har gått siden Subaru solgte sin aller første bil i Norge. Siden har det rullet ut over 55.000 biler fra forhandlerne.
Salget har i den perioden gått opp og ned, de siste årene definitivt mest ned.
Subaru har vært svært sent ute med elektrifisering av bilmodellene sine, det har de fått lide under i Norge. Og da de endelig kom med elbilen Solterra i fjor, ble det heller ingen umiddelbar opptur.
Bare 46 biler
Solterra er samme bil som Toyota bZ4X, de to har fått en mildt sagt kronglete start. Først måtte salget stoppes fordi hjulboltene kunne falle av. Så kom de første rekkeviddetestene som viste at bilene gikk betydelig kortere enn den offisielle rekkevidden indikerer.
Så langt i år er det ikke utlevert mer enn 46 eksemplarer av Subaru Solterra på norske skilter. Til sammenligning er det registrert over 2.000 bZ4X i samme periode.
Bilen han hadde glemt at han eide...
Fire elektriske SUV-er
Nå melder Subaru at de skal gire opp elbilsatsingen sin. Innen utgangen av 2026 skal totalt fire modeller utgjøre det helelektriske modellutvalget til Subaru.
Selv om ingen spesifikasjoner er offentliggjort, har Subaru bekreftet at de nye helelektriske modellene vil være SUV-er. Fra 2028 skal Subaru ha kapasitet til å produsere 400.000 elbiler årlig.
Nå er det nesten ingen igjen av denne i Norge
Tynt også på bruktmarkedet
Her hjemme bærer også bruktmarkedet preg av at salget har vært labert i mange år. Det er ikke mer enn totalt 432 biler til salgs på Finn.no. Av dem er det fleste eksemplarer av den kompakte SUV-en Forester.
Bortsett fra Solterra som i praksis er nesten helt nye biler, er en 2020-modell Forester Hybrid med 15.000 kroner på telleverket den dyreste Subaruen på bruktmarkedet nå, den har prisforlangende på 429.000 kroner.
I motsatt ende av skalaen: En 2001-modell Impreza med motorhavari. Den kan du få for 3.278 kroner.
Saab? Ja, men det er egentlig en Subaru
Se bruktbiltesten vår av Subaru Outback under: