De er mange og viktige – men én ting er de dårlige på

Her må kravene skjerpes.

KRASJTEST: Varebiler gjør det generelt dårlig i en ny stor test utført av EuroNCAP. Ingen får toppscore.
KRASJTEST: Varebiler gjør det generelt dårlig i en ny stor test utført av EuroNCAP. Ingen får toppscore.

De er mange, de er ofte store, de kjøres mye og de er nyttige. Det er varebilene vi snakker om. Som frakter ulikt gods land og strand rundt – til alle døgnets tider.

De er ikke innblandet i flere ulykker enn personbiler, men om en ulykke skjer, er risikoen for alvorlige skader større. Både for de om bord og for medtrafikantene.

Ironisk nok: Disse store kjøretøyene som altså kjøres mye og langt og som er arbeidsplassen til mange, mangler ofte vesentlig sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems og noen av assistentsystemene vi finner i personbiler. Sikkerheten er rett og slett dårligere.

IKKE PRIMA: Nissan Interstar kom dårligst ut av alle og fikk 'Ikke anbefalt' i EuroNCAPs test.
IKKE PRIMA: Nissan Interstar kom dårligst ut av alle og fikk "Ikke anbefalt" i EuroNCAPs test.

Platina til «ikke anbefalt»

EuroNCAP, det europeiske krasjtest-instituttet, tester hvert år de fleste nye personbilene som kommer ut på markedet i vår del av verden.

Resultatene herfra er viktige både for bilprodusentene og bilkjøperne. Maks score er fem stjerner.

De siste årene har også varebiler og tyngre kjøretøyer blitt testet av EuroNCAP. De gir ikke varebiler rating i stjerner, men har i stedet firedelt skala som består av Platina, Gull, Sølv og Bronse alt etter hvor godt bilene kommer ut av testen.

Resultat varebiltest:

Platina

  • Ingen

Gull

  • Fiat Ducato -63%
  • Ford Transit - 60%

Sølv

  • Mercedes-Benz Sprinter - 52%
  • Mercedes-Benz Vito - 48%
  • Nissan Primastar - 40%
  • Renault Trafic - 40%
  • VW Crafter - 40%
  • VW Transporter - 43%

Bronse

  • Citroën Jumper - 20%
  • Citroën Jumpy - 24%
  • Iveco Daily - 35%
  • Opel Movano - 22%
  • Opel Vivaro - 30%
  • Peugeot Expert - 31%
  • Renault Master - 25%
  • Peugeot Boxer - 22%
  • Toyota Proace - 23%

Ikke anbefalt

Nissan Interstar - 18%

I den sist utførte testen ble 18 varebiler testet. Ingen oppnådde toppscore, platina. Kun to kommer i kategorien gull.

Én varebil, Nissan Interstar, gjør det så dårlig at den rett og slett ikke anbefales.

Les også: Dette hadde vi ikke trodd: Denne kommer til Norge

Nye krav kommer

Dette resultatet er selvfølgelig ikke tilfredsstillende og EuroNCAP vil øke testkravene til varebiler de neste årene.

Blant annet må de fra 2026 ha samme sikkerhets- og assistentsystemer som personbiler for å oppnå toppkarakteren, platina.

Man vil også stille strengere krav til bilenes kollisjonssikkerhet. Her er det også mye å hente for både myke trafikanter, som syklende og gående. Samtidig som det fortsatt også er en del å hente på selve kollisjonssikkerheten, både på egen bil og i møte med andre biler.

Les også: Dette er både en Porsche og en VW Transporter – på samme tid

GULL: Ford Transit er en av bilene som gjør det aller best i denne testen.
GULL: Ford Transit er en av bilene som gjør det aller best i denne testen.

Viktig framover

Godstransport er viktig i et moderne samfunn, og det meste av gods transporteres på veiene. Befolkningsvekst og generelt økt levestandard øker etterspørselen. Varebiler og lastebiler vil sannsynligvis bli enda viktigere og flere, og ikke færre, framover.

– I løpet av det siste året har EuroNCAP undersøkt sikkerhet og mulige løsninger innenfor kategorien tunge kjøretøy. Jeg tror at dette må være Euro NCAPs neste milepæl for å sikre at man over hele Europa når målet færre drepte og hardt skadde i trafikken, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær EuroNCAP.

Les også: Se hva de gjør med årets bil-snakkis

Video: Her tester vi en av Norges mest solgte varebiler