De aller viktigste Formel 1-bilene

Det er ikke bare på racerbanen det har skjedd utrolig mye på 75 år.

Mercedes Benz biltransporter fra tre tidsaldere. Til høyre en 1934 modell Lo2750, i midten en moderne Actros, og til høyre den spesiallagde 'Det Blå Under' fra 1955.
Mercedes Benz biltransporter fra tre tidsaldere. Til høyre en 1934 modell Lo2750, i midten en moderne Actros, og til høyre den spesiallagde "Det Blå Under" fra 1955.

Uten disse bilene hadde det ikke blitt mange Formel 1-løp. Dagens Mercedes-Benz Formel 1-biler blir fraktet rundt av en Mercedes-Benz Actros med en motor på 15,9 liter fordelt på 18 sylindre.

Det er en gedigen forskjell fra den enkle Lo2750 som fraktet Mercedes-Benz sine Grand Prix-biler på 1930-tallet.

Parade gjennom gatene etter nok en seier.
Parade gjennom gatene etter nok en seier.

Sølvpilene

Det er 75 år siden den tyske bilfabrikken fraktet en Grand Prix/Formel 1-bil til løp på planet til en lastebil.

De legendariske "Sølvpilene" ankom verdens racerbaner for aller første gang i 1934. PR-avdelingen i Mercedes-Benz gjorde et stort nummer ut av at lastebilen som fraktet vidundret hadde ekstrautstyr som frontlys med innvendig bryter, elektrisk blinklys, glødeplugg, et meter for oljenivå, startknapp i tillegg til BÅDE speedometer OG turteller!

Spartansk blir vel bare fornavnet? Interiøret i en Mercedes-Benz Lo2750 fra 1930-årene er enklere enn en fluktsol med et campingbord til.
Spartansk blir vel bare fornavnet? Interiøret i en Mercedes-Benz Lo2750 fra 1930-årene er enklere enn en fluktsol med et campingbord til.

Nürburgring

Det var i juni, 1934, at Sølvpilene vant for første gang. Det skjedde med en W 25 Silber Piele under det internasjonale Eifelløpet på Nürburgrings nordsløyfe. Suksessen skulle fortsette helt til krigens utbrudd i 1939.

Den ultimate hjulegaven. Sjekk Formel 1-simulatoren:

Etter hver seier ble Formel 1-bilene kjørt rundt i gatene på planet av lastebiler som Lo2750.

"Det blå under"
Bildet er tatt under lossing av Mercedes-Benz sin Formel 1-bil under Monaco Grand Prix 22. mai 1955. På lasteplanet til
Bildet er tatt under lossing av Mercedes-Benz sin Formel 1-bil under Monaco Grand Prix 22. mai 1955. På lasteplanet til

Under en Formel 1-weekend kan man behøve rask transport av deler og biler.

Det var dette som motiverte den legendariske Formel 1-bossen Alfred Neubauer til å få konstruert "Det blå under."

Den eneste beskjeden som ble gitt ingeniørene var at den skulle være rask, og ha plass til én Formel 1-bil. Det ble den og det hadde den.

Til 1955-sesongen bygde Mercedes-Benz en bil for å frakte Formel 1-bilene sine fort rundt om kring i Europa. Bilen var bygget på en 300 SL, men vi ser også detaljer fra den enklere 180.
Til 1955-sesongen bygde Mercedes-Benz en bil for å frakte Formel 1-bilene sine fort rundt om kring i Europa. Bilen var bygget på en 300 SL, men vi ser også detaljer fra den enklere 180.

Bygget opp igjen

Chassiset var en forlenget versjon av luksusbilen 300 S. Motoren kom fra Mercedes-Benz SL 300, eller Gullvingen som vi kjenner den som i dag. Andre artige fakta er at dørene, skjermene, og en del av interiørdetaljene ble hentet fra den noe enklere 180.

Lyst på brukt Mercedes? Se utvalget i Brooms bruktbilguide her:

Bilen ble vraket i 1967, men på bakgrunn av gamle fotografier bygget Mercedes-Benz en kopi for noen år siden. Kopien er den blå bilen på oppslagsbildet.

Vanvittig utvikling

Med en haug av comfortdetaljer, et ergonomisk utformet dasjbord, og et inneklima som kan minne om en luksusbil, så er det lett å se den enorme utviklingen det har vært siden 1934.
Med en haug av comfortdetaljer, et ergonomisk utformet dasjbord, og et inneklima som kan minne om en luksusbil, så er det lett å se den enorme utviklingen det har vært siden 1934.

Dagens Mercedes-Benz Actros er langt fra 1934-modellens enkle standard. Tralla har plass til to Formel 1-biler etter hverandre helt oppunder taket. Tilhengeren blir ellers brukt som verksted under løp. men selv om det har vært en voldsom utvikling, og dagens lastebil byr på et langt hyggeligere miljø for sjåføren enn det som var tilfelle i de tidligere transportbilene, så er det et felt den blir slått i. "Det blå under" fra 1955 er mye raskere!

Vinnere og tapere i Formel 1: Les vår oppsummering av årets sesong: