Dette er den første skissen av det som skal bli comeback modellen fra Datsun   15. juli skal den vises offisielt for første gang.
Dette er den første skissen av det som skal bli comeback modellen fra Datsun 15. juli skal den vises offisielt for første gang.

Datsun: Råbillig bil – men vi får neppe kjøpe den

Broom-Benny har liten tro på at den kommer til Norge.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny som litt over gjennomsnittet interessert i japanske biler synes jeg det er flott at Datsun skal komme tilbake som merke. Jeg har lest det dere har skrevet om den på Broom og lurer på om du tror den vil komme til Norge også? Hilsen fornøyd MX5-eier.

Benny svarer:

Hei du! Jeg synes også det er hyggelig at Nissan nå børster støvet av et navn med så rike tradisjoner. Det skal bli spennende å se hva dette blir til etter hvert.

Strategien er altså å gjøre Datsun til et eget billigmerke. Renault/Nissan-konsernet har hatt stor suksess med Romania-baserte Dacia. Med Datsun skal de gjøre det samme, slik jeg forstår det med hovedvekt på det asiatiske markedet.

Dessuten blir Russland et viktig marked de kommende årene. Den første Datsun-utgaven skal prises veldig lavt, det er snakk om fra rundt 30.000 kroner. Og da er det i praksis veldig mange som plutselig får råd til å kjøpe ny bil med garantier – i stedet for bruktbil.

Norges billigste bil - les testen her:

Høye avgifter

Men til Norge? I utgangspunktet er svaret på det nei. Dette er et merke beregnet på land med langt lavere kjøpekraft enn det vi har i Norge. Derfor kommer vi nok ikke til å se Datsun hos norske forhandlere med det første. Men man vet jo aldri hva som kommer til å skje, i forhold til modellutvalg og strategier.

Dacia har vist at de opprinnelige forretningsplanene fort kan bli forandret når man ser responsen på produktet. Der var jo planen heller ikke å selge mye biler vest i Europa, men Dacia har blitt en suksess i mange markeder her også.

Norge er imidlertid litt spesielt i og med at vi har så høye avgifter på bil. I praksis virker de ganske utjevnende, slik at virkelig billige biler blir ganske mye dyrere når de har vært gjennom avgiftskverna. Og da forsvinner også mye av poenget.

Så min konklusjon blir nok at vi neppe ser Datsun i Norge med det første, med mindre noen finner på å importere den selv. Det hadde naturligvis vært moro!

LES OGSÅ: Skal bli en av verdens billigste biler


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: