Daniel sover på taket og er selvforsynt med strøm
Eier Toyotaen som egentlig ikke skulle bygges.
I spalten «Bilen Min» har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Bilen på disse bildene, en Toyota FJ Cruiser skulle aldri vært bygget. Toyota laget den i utgangspunktet som et konsept for å hedre den gamle FJ-serien av Land Cruiser, uten planer om produksjon.
Ellevill begeistring hos publikum gjorde at de snudde.
FJ bygger i utgangspunktet på pickupen Hilux og har, ikke overraskende, klare retro-trekk til nettopp FJ-serien den skulle hedre. Særlig fronten med grill, lamper og ikke minst det karakteristiske taket. Ut over det ser den ut som en slags kloning mellom Jeep og Hummer.
FJ Cruiseren har også en litt spesiell bakdør-løsning. De åpner "feil vei" og bilen har dermed ingen tradisjonell B-stolpe, men veldig lett ut- og innstigning.
Linken til Hilux gjør den rå i terrenget. Det bærer den også preg av innvendig, der det meste er gummiert for enkel rengjøring etter kjøring i eventuelle gjørmehull etc.
Motoren er en 4-liters V6 bensin på 237 hk. Diesel fantes ikke til denne. Det er nok også grunnen til at den ikke kom til Norge. Den ble for dyr.
FJ Cruiser ble dermed aldri tatt inn til Norge på ordinær import. Men det finnes likevel en god håndfull av disse bilene her i landet, som har blitt bruktimporterte.
Daniel Hagen fra Nesodden er en av de som har fått kloa i en FJ. Den har han videreforedlet til en ekte overlander. Her kan du bli bedre kjent med både Daniel og bilen hans:
Bilen:
Merke, modell: Dette er en Toyota FJ Cruiser fra 2011
Hvor lenge har du eid den? Denne har jeg hatt i rundt ett år nå.
Hva har du gjort med den? Ganske mye ... Kan kjapt nevnte at det har blitt montert kompressor til luftpåfylling av hjul.
Montert ARB Linx som styrer luftkompressor, lys, CB-radio, kjøleskap osv.
Montert CB radio, lys under bilen, lys bak, lys på takrigg og ledbar. Montert ARB skidplater under hele bilen, 33" BFG fullseipet dekk. Montert Bisongear takrigg, hyller baki og mollepanel sidevindu. Bisongear dropdown-table på bakluke.
Videre er det montert Bisongear utstyrsholder på bakhjul der det er ekstra rotopax bensin og vanntank. Ny navigasjon og lydsystem. Jeg har også montert to stk recoverypoints foran.
På taket er det montert ARB awning bak, samt awning på siden med mulighet for fortelt. Wildland taktelt.
Montert 130 watt solcellepanel på taket med victron mppt regulator som lader batteribanken.
Liker best med bilen: Det er helt klart utseendet og lyden fra 4.0-liters V6 bensinmotor. Liker også at den har utrolig bra fremkommelighet i røft terreng. Med lavserie låst differensial bak og A-trac kommer den seg frem nesten over alt.
Liker minst med bilen: Egentlig ingen ting, men den er jo litt tørst med en V6 bensinmotor under panseret.
Beste opplevelse med bilen: Det må være da jeg fikk den hjem på gårdsplassen. Dette har vært en bil jeg har drømt om siden jeg så den som konseptbil i 2006.
Framtidsplaner for bilen: Planlegger 2- toms liftkit og opplegg til ekstra forbruksbatteri. Så skal jeg bytte ut runningboard med rockslider fra ARB.
Drømmebil: Akkurat nå har jeg har drømmebilen i FJ Cruiseren.
Eieren:
Navn: Daniel Hagen.
Alder: Jeg har blitt 38 år.
Bosted: Nesodden.
Litt om meg selv: Har eid mange biler, for mange. Men de siste årene har jeg gått over til mer turbil og overlanding. Dette er min tredje overlandbil som er bygget om.
Du kan også følge Daniel og bilen hans på Instagram: @daniel_a_hagen
Bilen min: Derfor kjører Geir Andre gammal Amazooon ...
Vis fram bilen din:
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Gammel råner-Volvo satte prisrekord
Video: Er dette verdens beste bil?