Dacia: Lavpris-merke tar svenskene med storm
Men det overrasker kanskje ikke når du får se prisene?

Lavpris-merket Dacia har blitt en stor suksess for eierselskapet Renault.
Her handler det om enkle og ujålete modeller – basert på velprøvd og ikke minst nedbetalt teknologi.
Det gjør at Dacia kan holde utviklingskostnadene nede, og dermed selge bilene sine langt rimeligere enn det de fleste konkurrentene klarer.
845 prosent økning
Dacia har vært store lenger sør i Europa lenge. Nå er de også i ferd med å få et skikkelig fotfeste i Sverige.
Registreringsstatistikken for januar 2014 viser nemlig at Dacia smeller til med en økning i salget på hele 845 prosent i forhold til samme måned i 2013.
I januar i fjor solgte de 20 eksemplarer hver av SUV-en Duster og kompaktbilen Sandero: I år ble samme tall henholdsvis 170 og 141 eksemplarer.
Godt kjøp, eller? Les hva Broom-Benny mener om Duster
Under 100.000 kroner
Med det kjørte også Dacia forbi en rekke velkjente merker på det svenske markedet. Etter årets første måned er de større enn både Subaru, Honda og Seat.
Lav pris er naturligvis den viktigste forklaringen her. De kundene som nøyer seg med å kjøpe Duster med "bare" forhjulstrekk, kommer unna med fra 99.900 svenske kroner.
Sandero er enda rimeligere, her starter prisene på 78.900 svenske kroner.
Dacia lager også billig sjuseter – les mer om den her:
Tyngre i Norge
Her hjemme i Norge går det ikke like bra for Dacia.
Importen av Duster kom i gang for et drøyt år siden og importøren signaliserte den gang et salgsmål på 500 biler i 2013.
Det var de imidlertid ikke i nærheten av å klare, salget stoppet på under 200 eksemplarer.
Kraftig prisreduksjon
Så gjenstår det å se om det kan bli mer fart på salget etter at Duster med forhjulstrekk også har blitt lansert i Norge.
Det gir nok noe dårligere fremkommelighet – men det gjør underverker for en allerede lav pris.
Med tohjulstrekk går nemlig prisen på Duster North Edition ned til 189.900 kroner. Da kan vi trygt ta fram begrepet "prisbombe"
Les saken: Norges billigste SUV blir mye rimeligere
Ikke ribbet
En såpass stor bil med god bakkeklaring og god innvendig plass til under 200.000 kroner, skal du virkelig slite med å finne. Under panseret har denne utgaven samme 1,5-liters dieselmotor som utgaven med 4x4, den yter 110 hestekrefter.
CO2-utslippet synker fra 135 til 127 gram/km. Det gir blant annet 15.000 kroner mindre i avgift.
Bilen er heller ikke ribbet for utstyr i standardutgave. Dacia tilbyr fint lite av fancy utstyr, men her er noe av det som er standard: Elektriske vindusheiser og speil, fjernstyrt sentrallås, høydejusterbare frontlykter, kjørecomputer med seks funksjoner, multifunksjonsratt og beskyttelse under motoren.
LES OGSÅ: Samme bil – men denne heter Terrano

Noen kommer – noen går: Dette bilmerket forsvinner snart