Dacia Duster: Blir ny - men er fortsatt Norges billigste

Duster blir ny både utenpå og inni - kommer mot slutten av året.

SUV en Duster er foreløpig eneste Dacia modell på det norske markedet. Den har akkurat fått en facelift   og ser nå slik ut.
SUV en Duster er foreløpig eneste Dacia modell på det norske markedet. Den har akkurat fått en facelift og ser nå slik ut.

Det er kanskje ikke bilen som stjal overskriftene under høstens bilutstilling i Frankfurt. Men for de med sans for mest mulig bil for pengene, er det verdt å merke seg at Dacias kompakt-SUV Duster straks kommer i oppgradert utgave.

Eksteriøret fikk vi noen smakebiter på før selve bilutstillingen. I Frankfurt ble det også klart at Dacia ikke har nøyet seg med å finpusse på det utvendige. De har også gjort en god del endringer inne i bilen også.

Nytt dashbord

Dette skjer under ett år etter at bilen først ble lansert i Norge. Duster hadde da imidlertid vært på markedet siden 2010, det gjør det normalt med en liten midtlivsoppdatering nå.

Viktigst er det som i praksis kan kalles et nytt dashbord, med litt høyere materialkvalitet og endret ergonomi.

Det er fortsatt et langt stykke til at vi vil finne på å kalle det eksklusivt, da er nok ord som "nøkternt" og "funksjonelt" mer dekkende.


Den nye utgaven av Dacia Duster kommer til Norge mot slutten av året, importøren har som ambisjon å holde dagens prisnivå på den.
Den nye utgaven av Dacia Duster kommer til Norge mot slutten av året, importøren har som ambisjon å holde dagens prisnivå på den.


Dacia lager også billig sjuseter – les mer om den her:

Mer offroadfaktor

Utvendig har Dacia endret på lyktene. Grillen er også ny og mer markant.

Nye baklykter skal gjenspeile designelementene fra fronten på bilen, først og fremst gjennom bruk av kromdetaljer. Forkrommet eksosrør er også på plass. Formålet har vært å gi bilen litt mer offroadfaktor – rett og slett gjøre den litt tøffere.

Noen kommer – noen går: Dette bilmerket forsvinner snart


Rimeligste SUV

Dacias oppskrift er å tilby enkle og robuste biler som skiller seg fra de aller fleste konkurrentene.

Teknikken er hentet fra eksisterende modeller og der de fleste andre produsenter tilbyr mer og mer fancy utstyr, går Dacia motsatt vei. Her skal det være enkelt og nøkternt – samtidig er det også mye mindre som kan gå i stykker.

Her hjemme ble Duster lansert rundt nyttårstider og er Norges klart rimeligste SUV med en startpris på 259.900 kroner.

Dacia har gjort Duster litt mer påkostet innvendig, med høyere materialkvalitet og nytt design.
Dacia har gjort Duster litt mer påkostet innvendig, med høyere materialkvalitet og nytt design.

LES OGSÅ: Samme bil – men denne heter Terrano

Holde prisnivået

– Vårt må er å holde dagens prisnivå når Duster kommer i ny utgave, sier produktsjef for Dacia i Norge, Jan Traaseth.

– Vi har allerede fått inn de første bestillingene på den nye versjonen. Vi vil blant annet levere fire biler til et vaktselskap, noe som er et lite gjennombrudd for oss. Vi ser også store muligheter med Dacia Duster i markedet for biler til hjemmesykepleien i kommunene. Disse er avhengig av å komme seg trygt fram på all slags føre til pleietrengende pasienter, og her passer Dacia Duster veldig godt inn med sine sterke offroadegenskaper, mener Traaseth.

25 forhandlere

I forbindelse med faceliften går også CO2-utslippet på bilen ned, fra 137 gram/km til 135 gram/km.

Dacia har i dag 25 forhandlere på det norske markedet, målsettingen er å komme opp i 28 ved utgangen av 2014.

Godt kjøp, eller? Les hva Broom-Benny mener om Duster

SUV-en Duster har blitt en stor suksess for Dacia, etter tre år gir de den nå en liten oppgradering.
SUV-en Duster har blitt en stor suksess for Dacia, etter tre år gir de den nå en liten oppgradering.

Vi har naturligvis testet den – les mer om Duster her:


.