Corvette "stasjonsvogn": Hvor mye ville du gitt for denne?

Mye penger og sær smak? Her er Corvetten for deg...

1973vettewagon
1973vettewagon

125.000 dollar. Det er prisen en bruktbilforhandler i New Jersey forlanger for bilen på bildene. Et "tilbud" som vekker oppsikt blant Corvette-entusiaster både her og der..

Bilen skal ifølge selger være én av ti produserte 1973 Corvette Sports Wagons, og således, visstnok, en viktig del av Corvette-historien. I annonsen fremgår det at bilen har standard smallblock motor og automatkasse. "They don´t get much better", hevder selgeren. Reaksjonene på nettet tyder på at det er flere meninger om akkurat dét.

Priset over en ny ZR1

Utgangspunktet er en 1973-modell, den litt spesielt utseende årsmodellen som ser ny ut foran og gammel bak. De nye kravene om at støtfangerne skulle tåle en kollisjon i 5 miles per time uten synlig skade kom til 1973-modellene, men gjaldt da bare foran på bilen. Til 1974 ble de gjort gjeldende også bak, og da fikk Corvetten igjen et mer helhetlig utseende med lakkert spesialgummi i begge ender.

Blant samlerne er det i dag bilene med krommede fangere både foran og bak, altså til og med 1972, som er mest ettertraktet.

1973corvettesportswagon_02_700
1973corvettesportswagon_02_700

Sikkert er det i hvertfall at en god del eiere av gamle customiserte Corvetter har grunn til å følge med på hva bilen eventuelt selges for. For 125.000 dollar er en meget pen slump penger, i USA i dag kan man for den summen skaffe seg to(!) flunkende nye Porsche Cayenne S, eller eventuelt få 14.000 dollar til overs etter å ha handlet seg en 2011-modell Corvette ZR1.

At stasjons-vetten er én av ti produserte er godt mulig, men at det skulle være gjort på fabrikken i St. Louis, Missouri, det er det svært få som har noen tro på. Der bygget man standardbiler i høyt tempo, og overlot til ettermarkedet å bygge om bilene til de av kundene som ville ha de største avvikene fra standard - ikke minst når det kom til karosserimodifiseringer.

Ubestemmelig takprofil

Med sitt glassfiberkarosseri var Corvette helt fra starten en yndet bil å bygge om på mer eller mindre oppsiktsvekkende vis, hvilket la grunnlaget for en stor industri. Både customfirmaer, som bygget i glassfiber helt fra scratch, og deleleverandører som utviklet kits til hjemmebyggere, hadde gode dager helt fra tidlig på sekstitallet.

Og som det store, amerikanske sportsbil-ikonet er Corvette den dag i dag i en særklasse når det gjelder "tilbehør", for å bruke et romslig begrep.

1973vettewagon1
1973vettewagon1

Entusiastene på nettet synes å være enige om at uansett hvem som bygget denne, og da trolig også ni andre tilsvarende, gjorde verden en tjeneste ved å gi seg der.

Vi har sett mange snarlike stasjonsvogn-bygg på Corvetter gjennom tidene, men de fleste har en noe høyere og rettere takprofil. Taklinjen på denne bilen virker noe "ubesluttsom", i tvil om den skal være en stasjonsvogn eller det vi en gang i tiden kalte en "kombi-kupé", og når den kommer helt bak har den blitt noe midt i mellom - litt som en BMW X6.

Så fikk vi sagt hva vi synes om den, også...

Les også: Denne BMWen ble heller ikke født som stasjonsvogn

Glassfiber-kits ble million-industri

Eckler´s og Greenwood var blant de største tilbyderne av kit som kunne forandre en Corvette ganske dramatisk.

Eckler´s kom på banen allerede i 1965, samtidig som Chevrolets showbil Mako Shark II fikk halve verden til å måpe da den ble vist på autosalongen i Paris. Da "C3"-generasjonen av Corvetten kom som 1968-modell, og viste seg å være ganske lik showbilen, eksploderte markedet for ombyggingssett temmelig snart, og i kjølvannet fikk vi andre varianter som eksempelvis stasjonsvogner og ekstreme widebody-kit.

Storhetstiden for disse var på det løsslupne 70-tallet, men vi har også sett stasjonsvogn-bygg på "C2"-generasjonen, altså Corvette fra 1963 til 1967.

Og uavhengig av om taklinjen er normalt høy eller litt saggende, som på denne bilen, pleier bruksverdien av den ekstra plassen å være heller diskutabel. Corvetten har bensintanken bakerst og reservehjulet under den høye bakramma, dermed blir gulvet høyt og lasterommet forholdsvis kort.

1973 Corvette stv
1973 Corvette stv

På bilen som er til salgs i New Jersey har en tidligere eier åpenbart brukt rommet til det mest fornuftige det kan brukes til, nemlig som rom for å bygge stereoanlegg. Det låter sikkert bra, men øker vel heller ikke verdien på bilen dersom den nå i utgangspunktet var et sjeldent spesialbygg fra 1973.

Det gjør heller ikke saken bedre at "sport mirrors" nødvendigvis må ha blitt montert i ettertid, da disse speilene ikke var mulig å bestille før 1977. Om bilen er blitt til ved hjelp av et kit fra noen av de kjente produsentene, eller om denne er bygget på frihånd, det klarer vi ikke å fastslå.

Tidstypiske customtriks

Uansett opprinnelse, et tidstypisk custombygg er det i hvertfall, med sidepotter, et enormt L-88 panserscoop og med de originalt skjulte frontlyktene tatt helt bort, og trolig skjult bak grillen.

Den som bestilte en slik ombygging av Corvetten sin må ha fått mange blikk rettet mot seg - selv på 70-tallet, da oppsiktsvekkende custom-Corvetter var mer vanlige å se i trafikken enn i dag. Når det gjaldt Corvette var det nemlig ingen grenser for hva man kunne finne på, noe de fleste som har sett filmen "Corvette Summer" fra 1977 vil være enige i.

1973 corvette stasjonsvogn
1973 corvette stasjonsvogn

Har du ikke sett den, bør du bestille DVDen snarest mulig. Den er tross alt langt mindre dårlig enn den har fått rykte på seg for å være, selv om den er både overdreven, pompøs og litt tullete - slik som en del av custom-Corvettene også var den gang.

Og har du fått blod på tann, og bare MÅ ha en Corvette der du kan få med deg hele to stresskofferter mer enn i en vanlig utgave, så kan du jo sjekke om det er en kommafeil i prisen på denne blå bilen i New Jersey. Hvis ikke finnes det minst én slik i Norge også, uten at vi har oversikt over hvor den befinner seg i øyeblikket...

Les også: Denne Mustangen ble heller ikke født som stasjonsvogn