Corvette Grand Sport: Christian har hverken tak eller cabriolet over hodet

Likevel har han kjørt sin sjeldne racebil-replika i 4 grader og regn...

Kun fem Corvette Grand Sport utgaver ble bygget før hele prosjektet ble stoppet av de amerikanske bilfabrikantenes racing boikott. Christians bil er en av kun 100 replikaer av den opprinnelige Wintersteen bilen. Foto: Privat
Kun fem Corvette Grand Sport utgaver ble bygget før hele prosjektet ble stoppet av de amerikanske bilfabrikantenes racing boikott. Christians bil er en av kun 100 replikaer av den opprinnelige Wintersteen bilen. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Chevrolet Corvette er en bilmodell som har bred appell - selvsagt til amcar-folket, men også til alle andre som har sansen for klassiske sportsbiler. Etter å ha vært i produksjon helt siden 1953 er bilen blitt en legende, og Corvette-historien godt kjent for de fleste. Men av og til dukker det opp noe spesielt også her.

Les også: Chevrolet feirer 100 år med spesial-Corvette

Denne gangen skal vi se nærmere på en slik bil - en meget velbygget replika av en 1963 Corvette Grand Sport, en modell som stort sett bare Corvette-entusiaster er klar over at har eksistert.

Zora Arkus-Duntovs prosjekt

Det kommer av at bilen ikke var en produksjonsmodell som kunne bestilles. Tvert imot var det igjen et slags halv-offisielt racingprosjekt satt i gang av Corvettens sjefsingeniør og "far", Zora Arkus-Duntov.

Målet var å heve modelles status ved å bygge "fabrikk-racere" som kunne gjøre det bra i racing.

Bortsett fra størrelsen på felgene er bilen en ganske nøyaktig kopi av Grand Sport #002, også kjent som Wintersteen-bilen. Foto: Privat
Bortsett fra størrelsen på felgene er bilen en ganske nøyaktig kopi av Grand Sport #002, også kjent som Wintersteen-bilen. Foto: Privat

Fords bidrag til Carroll Shelbys Cobra-prosjekt skal ha vært foranledningen for at Arkus-Duntov og noen av hans nøkkelpersoner mente at noe måtte gjøres.

Corvetten hadde vært nær ved å kuttes ut på grunn av manglende lønnsomhet flere ganger allerede, kun ti år etter at modellen ble født, og som sportsbil ble den ikke tatt veldig høytidelig.

Det skulle forandres med C2-generasjonen, som var planlagt lansert som 1963-modell. Og for å støtte opp om den utviklet altså kjerneteamet en racingversjon med mye av det samme utseendet som den nye bilen - men med ultralett rørramme, ekstra tynn glassfiber i karosseriet og et racing-chassis utviklet med datidens mest avanserte teknikk.

Dårlig timing

Både åpne versjoner med nedskåret frontrute, og dermed ekstremt lavt tyngdepunkt, og en vanlig coupe-versjon ble utviklet. Med helaluminiums smallblock-motor med fire Weber-gassere utviklet de lette bilene 550 hester, og alt så lyst ut.

Originalen hadde en helaluminiums smallblock på 377 kubikktommer. I Christians replika finner vi en 350 fra 1970, av den populære LT1-versjonen. Den hadde mekaniske ventilløftere og var trimmet opp til 370 hester, og ga dermed big block-effekt uten å dra på den ekstra vekten fra de store motorene. Foto: Privat
Originalen hadde en helaluminiums smallblock på 377 kubikktommer. I Christians replika finner vi en 350 fra 1970, av den populære LT1-versjonen. Den hadde mekaniske ventilløftere og var trimmet opp til 370 hester, og ga dermed big block-effekt uten å dra på den ekstra vekten fra de store motorene. Foto: Privat

Men det var bare helt til ryktet spredte seg helt opp til de øverste GM-toppene.

Helt siden 1957 hadde de amerikanske bilprodusentene hatt et "gentlemans agreement" om ikke å støtte racing etter den voldsomme ulykken på Le Mans i 1955.

Se video: "Nürburgring Edition" gir ikke automatisk suksess...

Samtidig hadde "Bunkie" Knudsen fått i oppgave å rette opp skakk-kjørte Pontiac Division. Det gjorde han ved å utvikle meget race-vennlige motorer, og å legge alt til rette for motorsport - uten direkte å promotere det. Og Chevrolet fulgte opp på samme måte.

Stoppet av "The Race Ban"

Det ga resultater på salgsstatistikken for de to merkene. Så enormt, faktisk, at GM like etter at 50-tallet var gått over i 60-tallet rundet 50 prosent markedsandel.

Amerikanske konkurransemyndigheter likte dårlig det de så, og varslet at dersom dette fortsatte mot 60 prosent-merket ville man dele opp GM i mindre juridiske enheter.

GM-sjefene ble skremt, og fant ut at et mer formelt og forpliktende racing-forbud kanskje var det som skulle til for å kjøle ned markedet akkurat nok til å unngå en for stor vekst - med de problemene det ville medføre.

Bilen trekker forståelig nok et stort publikum på utstillinger og treff. Til tross for at to av Grand Sport´ene var roadstere, startet også de livet som coupeer, og fikk dermed nedskåret frontrute og A-stolper som avvek fra standard roadsteren (til v.). Foto: Privat
Bilen trekker forståelig nok et stort publikum på utstillinger og treff. Til tross for at to av Grand Sport´ene var roadstere, startet også de livet som coupeer, og fikk dermed nedskåret frontrute og A-stolper som avvek fra standard roadsteren (til v.). Foto: Privat

Hvem som tok initiativet til hva er litt uklart i dag, men resultatet var i hvertfall at alle de tre store bilprodusentene gjennom American Manufacturer´s Association tok formelt avstand fra å supportere racing, i bilhistorien kjent som "The Racing Ban", i 1962.

Timingen kunne ikke vært verre for Grand Sport-prosjektet til Corvette-konstruktørene. I den grad det noen gang hadde vært støttet - eller i hvertfall ikke direkte motarbeidet - av toppledelsen, så var det slutt nå: Av 125 biler som var planlagt produsert for å homologisere bilene for racing, ble bare fem fullført før det var slutt - to roadstere og tre coupeer.

Frembudt for 4,9 millioner dollar

Noen offisiell racing ble det dermed aldri med Corvette Grand Sport. Men bilene ble "lånt ut" og deltok i mange løp, kjørt av samtidige legender som Dick Thompson, A. J. Foyt og Roger Penske, og de gjorde det tildels meget bra. Ikke minst på grunn av at mange "ferierende" Corvette-teknikere var på racene, og "tilfeldigvis" hadde med seg reservedeler...

Alle de fem opprinnelige bilene finnes for øvrig fremdeles i dag, i private samlinger. Når de ikke skifter eiere ofte har det nok noe med prisnivået å gjøre - RM Auctions frembød roadsteren med internnummer #002, kjent som "Wintersteen-bilen", for 4,9 millioner dollar i 2009, men bilen ble ikke solgt.

Med nedskåret frontrute og uten hverken tak eller cabriolet er denne bilen i utgangspunktet en godværsbil, innrømmer Christian. Men legger til at han også har kjørt den i 4 grader og regn. Foto: Privat
Med nedskåret frontrute og uten hverken tak eller cabriolet er denne bilen i utgangspunktet en godværsbil, innrømmer Christian. Men legger til at han også har kjørt den i 4 grader og regn. Foto: Privat

Bilen vi her ser bilder av er lakkert nettopp i samme fargekombinasjon som #002 fikk i 1966, da Wintersteen kjøpte den fra Penske. Og om verdien på replikaen nok er noe mer beskjeden enn på originalen, er heller ikke den på langt nær noen "vanlig" bil å komme over i samlerkretser.

Les også: 10 "fun facts" du kanskje ikke visste om Corvette

Eieren: Christian Fett

Bosted: Oslo

Litt om meg selv: Jeg har i tillegg en annen Corvette fra 1958 som jeg bruker av og til, og en nyrestaurert Iso Grifo fra 1965.

Deltok i racing i København

Bilen: Chevrolet Corvette Grand Sport D&D replika, 1963-modell

Hva har du gjort med den? For ca 10 år siden deltok jeg på Copenhagen Classic Car Cup med den. I dette gateløpet , som gikk delvis på brosten, var jeg uheldig og traff høyballene. Det medførte noe skade på bilen som kostet ca 90.000 å fikse. Jeg har siden vært med på et historisk race på Vålerbanen hvor det ble en andreplass.

Christian har fått beskjed om at felgene må byttes ut med original dimensjon og fempunktselen erstattes av en mer moderne dersom han skal fortsette å delta i racing med den. Foto: Privat
Christian har fått beskjed om at felgene må byttes ut med original dimensjon og fempunktselen erstattes av en mer moderne dersom han skal fortsette å delta i racing med den. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Skal jeg være med videre og kjøre i løp med denne replicaen så har jeg fått beskjed om at den må se helt original ut – det vil si at 17” hjul må skiftes ut med 15” hjul. Og 5-punkts setebelter må være av nyere dato.

Da jeg har kjørt mye race med tre andre venner i 6-timers løp i Sverige med en Alfa GTV så har det blitt til at denne Corvette Grand Sporten har blitt stående lagret i nesten tre år. Min kone ønsker at jeg skal selge denne bilen, da vi blant annet kan trenge pengene til litt modernisering på hytta.

Én av 100 produserte replikaer

Annet: Denne Corvetten er en prototype på et ”kit car”-sett, som D&D Corvette i Ohio begynte å produsere. De laget først min roadster og en coupe som protoyper, og byggingen av disse er også dokumentert på film. Det er kun bygget ca. 100 slike replikaer.

Førerplassen i en Corvette Grand Sport var ulik alt annet, og et spennende miljø allerede før man vred om nøkkelen. Replikaen er foruten instrumentenes opphav en tro kopi av originalen. Foto: Privat
Førerplassen i en Corvette Grand Sport var ulik alt annet, og et spennende miljø allerede før man vred om nøkkelen. Replikaen er foruten instrumentenes opphav en tro kopi av originalen. Foto: Privat

Den har 4" rørramme akkurat som originalen, og hjuloppheng fra 1994 Corvette med 13" skiver fra Corvette ZR-1 og Aldan coilovers. Motoren er en 1970 LT1 350 V8 med 370 hestekrefter, koblet til en firetrinns manuell kasse og 3,73 Posi-Traction differensial.

Da det ikke finnes verken cabriolet eller hardtop til denne bilen, så må den sies å være kun en godværsbil (selv om jeg har brukt den i 4°C og regn ).

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Neste Corvette kan bli helt annerledes enn dagens

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Christian om? Bruk kommentarfeltet under!