Corvair Yenko Convertible: Her er bilen du ikke trodde fantes

Du hadde nesten rett – dette skal være den eneste!

Corvair som potent trimmet muskelbil? Joda, legendariske Don Yenko bygget en del slike også. Men bare én convertible   denne! (Foto: eBay.com)
Corvair som potent trimmet muskelbil? Joda, legendariske Don Yenko bygget en del slike også. Men bare én convertible denne! (Foto: eBay.com)

Tuning av freske biler for å få dem til å bli mer eller mindre spinnville er ikke noe nytt fenomén.

Allerede på 60-tallet, den gang bil-musklene begynte å vokse for alvor i USA, sto en hel industri mer eller mindre klar for å fullføre jobben de mente bilprodusentene bare hadde gjort halvveis. Og kundene var mange – og kjøpesterke.

Legenden Donald Yenko

Har du sansen for GM-biler fra denne perioden har du ganske sikkert hørt navnet Don Yenko mer enn én gang.

Alle Yenko Stingerne var ikke helt like utvendig. Karosserimodifikasjonene ble forandret litt i løpet av de fire årene slike biler ble bygget. Luftscoopene på motorlokket viser klart at dette ikke er en vanlig Corvair. (Foto: eBay.com)
Alle Yenko Stingerne var ikke helt like utvendig. Karosserimodifikasjonene ble forandret litt i løpet av de fire årene slike biler ble bygget. Luftscoopene på motorlokket viser klart at dette ikke er en vanlig Corvair. (Foto: eBay.com)

Yenko var sønn av en Chevrolet-forhandler, og viste tidlig et stort talent for både å bygge og å kjøre racerbiler. Dermed etablerte han sitt eget firma Yenko Sportscars Inc. hjemme i Canonsburg, Pennsylvania.

Les også: Saab var tidlig med turbo - men ikke helt først...

Favorittmerket ble ikke uventet Chevrolet, og i ettertid har Yenko blitt spesielt berømt for sine big block-utstyrte, illsinte Yenko Camaros fra 1960-tallet. Men det var ikke Camaro det startet med – som disse bildene viser.

Samarbeidet med GM

Etter oppstarten på slutten av 1950-tallet gikk det noen år med småskala, individuelle kreasjoner før han ga seg på større prosjekter. Det første av den typen kom i 1966, og tok utgangspunkt i den ganske sære kompakt-Chevroleten Corvair, med hekkmontert og luftkjølt boxer-sekser.

Corvair av første generasjon hadde en litt badekar-aktig og ikke spesielt moderne fasong. Disse andre generasjons Corvairene er imidlertid langt mer tidløse, og i ferd med å bli anerkjente samlerbiler. (Foto: eBay.com)
Corvair av første generasjon hadde en litt badekar-aktig og ikke spesielt moderne fasong. Disse andre generasjons Corvairene er imidlertid langt mer tidløse, og i ferd med å bli anerkjente samlerbiler. (Foto: eBay.com)

Satsingen på den lille og lette kompaktbilen kom til etter at Yenko hadde hatt trøbbel med å slå Carroll Shelbys modifiserte Mustanger, og ideen var nok enkel å selge inn til Chevrolet. Corvair hadde aldri slått an slik man håpet på, og Yenkos plan om å modifisere og homologisere Corvair for racing i selveste SCCA-serien må ha luktet av god PR.

Grundig modifisert

”The Yenko Stinger” ble basert på Corvair Corsa coupeer, som fikk kjappere styring, stivere hjuloppheng, differensialsperrer, firetrinns manuelle kasser og diverse andre modifiseringer. Motoren ble skremt opp til 240 hester, og da begynte den lette lille bilen å vise lovende race-takter.

Å bygge muskelbil på 60-tallet handlet mest om krefter og hjuloppheng, mindre om at føreren skulle sitte noenlunde stabilt fast i setet. Interiøret i Corvair Corsaen er følgelig ikke utstyrt med mer sidestøtte enn originalen. (Foto: eBay.com)
Å bygge muskelbil på 60-tallet handlet mest om krefter og hjuloppheng, mindre om at føreren skulle sitte noenlunde stabilt fast i setet. Interiøret i Corvair Corsaen er følgelig ikke utstyrt med mer sidestøtte enn originalen. (Foto: eBay.com)

100 biler ble bygget i hektisk takt til å begynne med for å få bilen homologisert, og de gjorde det også godt på racerbanene. Da Chevrolet droppet Corsa-versjonen av Corvairen året etter ble ikke utgangspunktet for å bygge racerbil like velegnet, dessuten kom den nye Camaroen og la beslag på Don Yenkos oppmerksomhet, men produksjonen av noen Yenko Stingers fortsatte i lavere takt helt til Corvair gikk ut av produksjon i 1969.

Del med Facebook-vennene dine!

Totalt synes de fleste kilder å være enige om at 185 Yenko Stingere ble produsert. Men ingen basert på en åpen Corvair.

Bygget av Yenko i 1976

I hvertfall ikke før senere. For bilen du ser på disse bildene skal ha blitt solgt og brukt som en vanlig 140 hesters Corvair Corsa Convertible helt frem til 1976, før daværende eier fant ut at han ville gjøre noe spesielt ut av bilen. Han bodde i Fort Washington, Pennsylvania, og da var det naturlig at han henvendte seg til Yenko for å få jobben gjort.

Corsa-modellen hadde omfattende instrumentering, noe som passet bra i forhold til Yenkos ønsker. Alle Stingerne fikk også firetrinns manuell Saginaw-kasse, som denne åpne bilen også var utstyrt med fra fødselen. (Foto: eBay.com)
Corsa-modellen hadde omfattende instrumentering, noe som passet bra i forhold til Yenkos ønsker. Alle Stingerne fikk også firetrinns manuell Saginaw-kasse, som denne åpne bilen også var utstyrt med fra fødselen. (Foto: eBay.com)

Nylig byttet den eier på eBay, markedsført som verdens eneste Yenko Stinger Convertible, og etter 33 bud la vinneren av budkrigen litt i underkant av 50.000 dollar – rundt 280.000 kroner – på bordet for å få nøklene.

Les også: Til og med emblemet var lekkert på Corvair Corsa

For pengene fikk han eller hun altså en unik bil, støttet av diverse dokumentasjon inklusive korrespondanse mellom daværende eier og Yenko på ombyggingstidspunktet.

Restaurert på 90-tallet

Bilen ble totalrestaurert av han som nå solgte den for rundt 20 år siden. Da ble den lakket opp igjen i originale Yenko Stinger-farger, fikk ny cabriolet-topp i mer moderne tekstilstoff og nybygget, korrekt dato-kodet motor med diverse spesifikke modifikasjoner som vi antar at tilsvarer de Don Yenko utførte på bilen opprinnelig.

Hele Corvair-modellen var stikk i strid med amerikansk oppfatning av hvordan en bil skulle være, med luftkjølt flatsekser i bagasjerommet. Anført av Ralph Nader vokste ryktene om at den overstyrte så mye at den var farlig å kjøre, og det er blitt sagt at GM holdt liv i modellen kunstig lenge for at ikke Nader skulle få gleden av å ha
Hele Corvair-modellen var stikk i strid med amerikansk oppfatning av hvordan en bil skulle være, med luftkjølt flatsekser i bagasjerommet. Anført av Ralph Nader vokste ryktene om at den overstyrte så mye at den var farlig å kjøre, og det er blitt sagt at GM holdt liv i modellen kunstig lenge for at ikke Nader skulle få gleden av å ha

Som nevnt tok aldri kompaktmodellen Corvair av for Chevrolet. Kanskje var designet for lite amerikansk, ganske sikkert var konstruksjonen med hekkmontert og luftkjølt flatsekser litt for fremmed for hjemmepublikummet.

Omdiskuterte kjøreegenskaper

Og det hjalp heller ikke at advokaten og forbrukeraktivisten Ralph Nader nesten tok kverken på modellen i dens barndom med boken ”Unsafe at Any Speed”, der han slaktet kjøreegenskapene med betydelig overstyring etter noter.

Motorlokket til Stingeren var ikke lenger på lager hos Yenko da bilen ble ombygget i 1976, og skal ha blitt ettersendt til eieren svært forsinket. Røde lakkrester  på hengslene kan tyde på at også de ble byttet ut, og at det hele kanskje gikk i en viss fart... (Foto: eBay.com)
Motorlokket til Stingeren var ikke lenger på lager hos Yenko da bilen ble ombygget i 1976, og skal ha blitt ettersendt til eieren svært forsinket. Røde lakkrester på hengslene kan tyde på at også de ble byttet ut, og at det hele kanskje gikk i en viss fart... (Foto: eBay.com)

På nettopp den bakgrunnen kan det virke enda mer besynderlig at racing-guruen Yenko valgte å bygge racerbil av Corvairen, men man skal huske at på andre generasjon Corvair, som kom fra 1965, var pendelaksel-designet bak modifisert betydelig, slik at hjulvinklene ikke lenger forandret seg og hjulene ”la seg inn under bilen” ved heftig svingkjøring.

Les også: Topp 10 - her er bilene med motoren i feil ende

Kommende klassiker

I dag er en hvilken som helst Corvair en sjeldenhet på veien, og spesielt bilene av andre generasjon begynner å vinne respekt for et ganske tidløst og lekkert design. De var blant de aller første personbilene i verden som kunne bestilles med turbomotor, og er på alle måter spesielle i forhold til samtidige biler fra samme kant av verden.

Det er sjelden man har gleden av å kjøre bak en Corvair i Norge, selv om noen få ble solgt nye her i landet. Den sære modellen deler blant annet det sportslige designet med to runde baklys på hver side med Corvette, og har i ettertid oppnådd anerkjennelse for kjøreegenskapene også - så lenge man vet hva man holder på med. (Foto: eBay.com)
Det er sjelden man har gleden av å kjøre bak en Corvair i Norge, selv om noen få ble solgt nye her i landet. Den sære modellen deler blant annet det sportslige designet med to runde baklys på hver side med Corvette, og har i ettertid oppnådd anerkjennelse for kjøreegenskapene også - så lenge man vet hva man holder på med. (Foto: eBay.com)

Kanskje er en slik bil noe å satse på hvis du liker å ha noe som ikke alle andre har. Graver du ekstra dypt i lommene kan du også finne en og annen original Yenko Stinger til salgs i USA.

Del med Facebook-vennene dine!

Men skal du ha en Yenko Stinger uten tak, blir du altså pent nødt til å vente til denne blir til salgs igjen...

Les også: Corvair fantes som pickup også - en særpreget sådan