
Citroën: Se hvem som satser nytt
Plutselig dukket det opp to tøffe, nye sedaner.
Det skjer noen ganger veldig fort i bilverden. Og en del av oss ble tatt på senga, da Citroën plutselig gikk ut fortalte at de kommer med to helt nye modeller. Det er snakk om Citroën C4 L og C-Elysée, begge to er komptakte sedaner.
Her i Norge er det kanskje litt overraskende med så stort fokus på sedaner - vi vil jo helst av stasjonsvogn. Men små sedaner er et av de raskeste økende bilsegmentene i verden. Derfor er det også mange som kaster seg på bølgen.
De to nye modellene fra Citroën kommer i kjølvannet av at Opel, Peugeot og Skoda nettopp har lansert sine nye, kompakte og billige sedaner.

LES OGSÅ: Citroën Aircross: Nytt fransk medlem i mini-SUV-familien
440 liters bagasjerom
C4 er jo en kjent betegnelse - og en modell som vi har hatt på markedet i flere år. Men aldri som sedan. Bildene som nå er sluppet viser at designet ser elegant ut. Det er helt i tråd med mye av det vi har sett fra den franske bilprodusenten de senere årene.
Dette blir også en mest luksuriøse modellen av de to - og den største. Bagasjerommet er på 440 liter - i bilen som måler 462 cm i lengden og 178 cm i bredden.
I C4 har en dessuten jobbet mye med lydisoleringen - for å sikre en mest mulig behagelig og rolig atmosfære.

LES OGSÅ: Citroën DS4: Hopp inn og bli overrasket
Kommer neste år
Under panseret er det i utgangspunktet tre ulike kraftkilder - to fra PSAs samarbeid med BMW, på henholdsvis 150 og 170 hk, samt en egenutviklet på 135 hk.
Denne bilen skal bygges i Kina, og passer godt med strategien om å slå seg inn på det asiatiske markedet. C4 sedan kommer i løpet av første halvdel av 2013.
LES OGSÅ: Gratulerer med dagen, Citroën!
Mindre eksklusiv

Men allerede mot slutten av 2012 vil den billigere og litt mindre eksklusive modellen C-Elysée ble lansert. Denne skal bygges i Spania.
Dette er en modell som i utgangspunktet er tenkt mot det asiatiske og øst-europeiske markedet.
C-Elysée blir i første omgang utstyrt med to bensinmotorer (1,2 og 1,6 liter) og en dieselmotor (1,6), på henholdsvis 72, 115 og 92 hk.
LES OGSÅ: Citroën C4 Picasso: Eierne skryter denne opp i skyene
Ikke til Norge

Men ingen av disse modellene er det sannsynlig at vi vil få se noe særlig av på norske veier. Her er markedet for små sedaner i utgangspunktet marginalt.
Skulle det kommer stasjonsvogner basert på de samme modellene, vil det kunne være interessant.
Klikk under for å se flere bilder av de to bilene: