Citroën lager to nye sedaner   og utseendet er det såvisst ingenting å si på.
Citroën lager to nye sedaner og utseendet er det såvisst ingenting å si på.

Citroën: Se hvem som satser nytt

Plutselig dukket det opp to tøffe, nye sedaner.

Det skjer noen ganger veldig fort i bilverden. Og en del av oss ble tatt på senga, da Citroën plutselig gikk ut fortalte at de kommer med to helt nye modeller. Det er snakk om Citroën C4 L og C-Elysée, begge to er komptakte sedaner.

Her i Norge er det kanskje litt overraskende med så stort fokus på sedaner - vi vil jo helst av stasjonsvogn. Men små sedaner er et av de raskeste økende bilsegmentene i verden. Derfor er det også mange som kaster seg på bølgen.

De to nye modellene fra Citroën kommer i kjølvannet av at Opel, Peugeot og Skoda nettopp har lansert sine nye, kompakte og billige sedaner.

Fronten kjenner vi igjen fra dagens C4-modell - og knekken i vinduet på bakdøra ligner på den du finner blant annet i storebror C5.
Fronten kjenner vi igjen fra dagens C4-modell - og knekken i vinduet på bakdøra ligner på den du finner blant annet i storebror C5.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Citroën Aircross: Nytt fransk medlem i mini-SUV-familien

440 liters bagasjerom

C4 er jo en kjent betegnelse - og en modell som vi har hatt på markedet i flere år. Men aldri som sedan. Bildene som nå er sluppet viser at designet ser elegant ut. Det er helt i tråd med mye av det vi har sett fra den franske bilprodusenten de senere årene.

Dette blir også en mest luksuriøse modellen av de to - og den største. Bagasjerommet er på 440 liter - i bilen som måler 462 cm i lengden og 178 cm i bredden.

I C4 har en dessuten jobbet mye med lydisoleringen - for å sikre en mest mulig behagelig og rolig atmosfære.

Hekken i sedanutgaven av C4 har flere likhetstrekk med storebror C5 - blant annet buen nederst på bakruta.
Hekken i sedanutgaven av C4 har flere likhetstrekk med storebror C5 - blant annet buen nederst på bakruta.

LES OGSÅ: Citroën DS4: Hopp inn og bli overrasket

Kommer neste år

Under panseret er det i utgangspunktet tre ulike kraftkilder - to fra PSAs samarbeid med BMW, på henholdsvis 150 og 170 hk, samt en egenutviklet på 135 hk.

Denne bilen skal bygges i Kina, og passer godt med strategien om å slå seg inn på det asiatiske markedet. C4 sedan kommer i løpet av første halvdel av 2013.

LES OGSÅ: Gratulerer med dagen, Citroën!

Mindre eksklusiv

Dette er den mest prisgunstige og
Dette er den mest prisgunstige og

Men allerede mot slutten av 2012 vil den billigere og litt mindre eksklusive modellen C-Elysée ble lansert. Denne skal bygges i Spania.

Dette er en modell som i utgangspunktet er tenkt mot det asiatiske og øst-europeiske markedet.

C-Elysée blir i første omgang utstyrt med to bensinmotorer (1,2 og 1,6 liter) og en dieselmotor (1,6), på henholdsvis 72, 115 og 92 hk.

LES OGSÅ: Citroën C4 Picasso: Eierne skryter denne opp i skyene

Ikke til Norge

Det er ingen tvil om at Citroën gjør mye riktig på designfronten for tiden - også på billigmodellene.
Det er ingen tvil om at Citroën gjør mye riktig på designfronten for tiden - også på billigmodellene.

Men ingen av disse modellene er det sannsynlig at vi vil få se noe særlig av på norske veier. Her er markedet for små sedaner i utgangspunktet marginalt.

Skulle det kommer stasjonsvogner basert på de samme modellene, vil det kunne være interessant.

Klikk under for å se flere bilder av de to bilene:

LES OGSÅ: Citroën C4: Prisgunstig alternativ i Golf-klassen