
Citroën C6: Ikke så rart at den forsvinner
Salget har nemlig vært nesten oppsiktsvekkende dårlig.
For noen uker siden brakte vi nyheten om at Citroën skal legge ned produksjonen av flaggskipet C6.
Dette er en av de mest særpregede storbilene du kan kjøpe, men dessverre for Citroën: Kjøperne har vært utrolig få.
556 eksemplarer
Antallet solgte C6 er nesten oppsiktsvekkende lavt. 556 eksemplarer solgte Citroën i Europa de første ti månedene av 2012!
Da er det sannelig ikke rart at de gir opp hele prosjektet og stanser produksjonen.
Se hvem som vil skape ny bilgigant:
Ubegrunnet frykt
Målet med modellen var opprinnelig å matche de tyske konkurrentene som har nærmest monopol i klassen for eksklusive sedaner. Men hvis det tyske premium-trekløveret Audi, BMW og Mercedes fryktet C6 da den ble lansert, fikk de i alle fall raskt erfare at den frykten var ubegrunnet.
Tross for store doser av både luksus og særpreg, klarte nemlig C6 aldri å gi dem noen særlig kamp om kundene.
Brukt C6: Sær luksus til under halv pris
Samme problem
Og mens Citroën altså solgte 556 eksemplarer fram til november i år, er de tilsvarende tallene for sedanutgavene fra Audi, BMW og Mercedes disse: A6 – 89.300, 5-serie – 101.600 og E-klasse – 86.400.
Citroën er imidlertid ikke den eneste franske bilprodusenten som sliter med å få til storbil. Peugeot droppet å komme med en oppfølger da deres 607 forsvant for noen år siden. Renault nøyer seg på sin side med å hente hjem koreanske Samsung SM5 som de har omdøpt til Renault Latitude på det franske markedet, heller ikke det er noen særlig suksess.
LES OGSÅ: 607 er billig og alternativ luksus

Vi har naturligvis testet C6 – les mer her: